Dat heb ik ook gedaan. Gelijk gestopt na de positieve test en eigenlijk viel het mij wel mee. Wel weer gelijk begonnen toen het weer kon ZONDE!
ja het is een kestie van de ervaring in je omgeving denk ik. Ik ken bijvoorbeeld 3 vrouwen die doorgerookt hebben hetzij minder en alledrie de kindjes hebben afwijkingen in mindere mate (laag geboortegewicht) tot zwaar add autisme. Of het nu komt door roken of niet ik denk dat je je kindje de beste kans moet geven die je kan. Hee en strees heb je toch wel als je zwanger ben de eerste maanden vraag je je af of het wel blijft zitten. Dan ga je je afvragen of het wel gezond is. Dan vind je de bevalling spannend of eng, met andere woorden een beetje gezonde stress kan geen kwaad voor de baby, iedreen die zwanger is vind het spannend denk ik liefs paula
Ik heb in het begin ook gewoon gerookt. Wel wat minder. Bij de 28 weken echo werd er gezegd dat jolisa te klein was. Ik moest van de gyn verminderen naar 4 sigaretten per dag. Toen heb ik voor mezelf besloten om helemaal te stoppen. 5 weken later 2 per dag gerookt wel light Een uur voor de bevalling werd er gezegd dat jolisa mischien 2500 gram zou wegen. Toen ze werd geboren 3605 gram en placenta was super schoon mooi roze rood niks aan de hand. Is geen smoes weet ik maar bij de volgende zal ik zeker weer stoppen, of max 2 per dag
Tip? Gewoon geen sigaret meer opsteken. Ga iets doen als je de trek voelt opkomen. Wandelingetje maken, aardappels schillen, een trui breien, de kamer verven, wat je maar wilt. Maar zoek afleiding. Niet denken: morgen stop ik, of ik ga nu minderen, maar gewoon meteen stoppen. Gooi alle peuken en aanstekers die je in huis hebt nú weg. En lees anders even een hoofdstuk uit "Wij zijn ons brein" van Dick Swaab, over de gevolgen van roken voor de ontwikkeling van de hersenen van een ongeboren kind. Het lijkt mij sterk dat je dan nog trek hebt in een peuk.
Ja zonde is het zeker weten, maar eerlijk is eerlijk, ik ben puur gestopt omdat ik zwanger was.. Was dat niet het geval, dan was ik ook niet gestopt.. Tja het omgekeerde kan ook.. Ik ben beide keren gestopt, maar kreeg wel direct de vraag of ik echt gestopt was, want mijn placenta zag er niet uit.. Lenn woog maar 2870 gram en 48 cm.. Placenta van Elise zat vol kalkplekken en het was idd tijd dat de bevalling was begonnen.. Elise was iets zwaarder, 3030 maar ook 48 cm.. Is nu bijna 4 weken en draagt maat 44 Roken of niet roken hoeft niet iets te zeggen, maar ik kan wel oprecht en zonder schuldgevoel terugkijken.. Ik weet dat dit niet 'mijn schuld' is.. Als ik wel had doorgerookt had ik nu denk ik een enorm schuldgevoel gehad..
De beste tip is om het gewoon niet meer op te steken. Als ex roker weet ik hoe moeilijk het is. Maar ook hoe moeilijk je het jezelf maakt door nog een paar per dag te roken. Gewoon niet meer opsteken en een paar dagen lager voel je je al een stuk beter, week verder zijn er echt al uren dat je er helemaal niet aan denkt. Als je echt niet meer wilt roken (en daar ga ik aangezien je zwanger bent vanuit) is gewoon niet meer kopen/opsteken echt de beste tip.
Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn dochter wel door gerookt. Ja, ik weet dat het slecht is, dus dat hoeven jullie niet te vertellen. Maar aan de placenta was echt NIET te zien dat ik gerookt had. De vk vertelde nog dat ze het knap vond dat ik toch gestopt was, omdat mijn placenta er destijds zo mooi uitzag..
Troost je.. Ik ben ook blijven roken Wel minder tot bijna niet maar goed... Heb niet echt tips voor je dus.. Maar ik raad je wel aan om te stoppen Misschien kun jeninvoeren dat je alleen buiten rookt? En met deze kou heb je geen zin om vaak naar buiten te gaan dus dan word het al beperkt... En misschien van daaruit heelmaal stoppen?
Daarbij ga je het jezelf niet vergeven als later blijkt dat je kindje een afwijking heeft. Ook al weet je nooit of je die had kunnen voorkomen. Mijn zus heeft tot 9 weken doorgerookt en na de geboorte blijkt dat haar zoontje een ernstige oogafwijking heeft die is ontstaan in de 7e week van de zwangerschap. Niemand weet of dit had kunnen worden voorkomen, maar het gevoel dat het misschien wel het geval had kunnen zien is iets wat je jezelf niet aan moet willen doen. (en je kind natuurlijk ook niet)
@ laurie dat bedoel ik dus als je achteraf bij jezelf moet afvragen had ik dit kunnen voorkomen? Dat lijkt me het ergste en bij dames waar het op het eerste oog goed is gegaan dat is mooi maar wat brengt de toekomst mijn neeftje van 5 is al jaren astmatisch en artsen zeggen dat het door het roken kan komen, ook hij werd gezond geboren met een mooie placenta. groetjes paula
ik wil niks goed praten ofzo hoor,maar bij mijn dochter heb ik ook met momenten gerookt gestopt gerookt enz. de placenta was helemaal schoon en zij woog bijna 4 kg en 50 cm. neemt niet weg dat dit nu ook weer het geval zal zijn. ik MOET gewoon stoppen .punt.
Ja dat klopt, maar in die tijd (35-25 jaar geledne) dachten ze er nog anders over. Toen kon je ook overal roken, op je werk, zelfs als je leerkracht was voor de klas.
ik heb ook gerookt tijdens mijn zwangerschap, beter gezegt heb geprobeerd om t e stoppen maar ik kreeg daar zo'n stress van dat ik vna mijn gyna moest roken dan wel max 4 a 5 sigaretten op een dag maar ik moest doorroken.. Kleine kreeg last van de stress, en ik ook.. ( had daarbij ook een hele heftige zwangerschap hoor ) Dus ja ik heb doorgerookt. En heb hier een gezond meisje lopen van 2 jaar
Meid, denk elke keer als jij een sigaret in je mond hebt aan het beeld van je kleine onschuldige baby met diezelfde sigaret in zijn haar kleine schone mondje. Als je dan nog niet misselijk wordt weet ik het ook niet meer. En laat je ballen zien () en stop gewoon NU meteen.
Schade die je aan je kind aanricht is niet altijd te zien aan de placenta, en duurt soms tot de puberteit of volwassenheid voordat het zich openbaart. Dat je kind ondanks een rokende moeder ogenschijnlijk gezond wordt geboren, betekent helaas niet per definitie dat hij of zij er toch niets aan over heeft gehouden. Praat het dus niet goed, maar beschouw jezelf als een verslaafde, die middelen gebruikt die giftig zijn voor haarzelf én voor haar baby. Meld je voor mijn part aan bij een afkickkliniek als dat nodig is. Je wilt geen discussie, maar tips. Mijn tip is hier: erken dat je een probleem hebt, dat is stap 1 op weg naar een oplossing. Héél veel succes! En mijn respect en waardering voor iedereen die echt stopt met roken.
Ik rookte ook een pakje per dag .. Sinds ik weet dat ik zwanger ben, ben ik direct gestopt. Ik las allemaal horrorverhalen op internet wat dit met het kindje kan doen. Daarom stopte ik meteen, niet voor mijzelf, maar voor onze baby. Inmiddels ben ik al een tijd gestopt en ontzettend trots.
Ik wil hier ook vooral een positieve aanmoediging geven. Echt. Stop. Het is het zo waard, ook voor jezelf, om jezelf van de verslaving te bevrijden. Ik ben jaren geleden gestopt, heb maar kort gerookt. Ik wilde ruimschoots voor het zwanger worden gestopt zijn, dacht toen aan een paar jaar, maar we gingen al sneller voor een kindje. Maar ik was wel heel verslaafd. Ik kan je het boek van Kristina Ivings ("Rookvrij") van harte aanbevelen. Koop het vandaag nog, het is enorm inzichtelijk over hoe verslaving ECHT werkt. Ik hoefde daarna echt niet meer en heb het boek op moeilijke momenten herlezen. Ik vind verhalen over kinderen die TOCH gezond zijn geboren helemaal niet zinvol. Je neemt een enorm risico dat je echt kunt vermijden (anders dan risico's die je neemt door bv. naar je werk te gaan en dus deel te nemen aan het verkeer ), en je kind heeft hier geen keuze in. Het argument dat stress nog erger is weet ik niet, dat is twee kwaden... de oplossing is denk ik om 100% achter je keuze te staan, er voor te gaan en zoveel mogelijk steun te hebben van je omgeving. Voor de stress: ga op yoga. Dicht in contact met je lichaam staan is ook iets dat het gestopt blijven makkelijker maakt, plus dat je er geestelijk heel zen van wordt SUCCES!!! Je kan het, echt.
ik wil ook een positieve aanvulling geven in dit topic. En ik zag dat je ook al een hoop waardevolle tips hebt gekregen, zeker over je er goed in verdiepen wat het met je kindje doet. En wat zal het een super gevoel geven als je echt gestopt bent. Dus: kom op, je kan het!!! En gefeliciteerd natuurlijk!!