Parttime verzoek afgewezen en nu?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door dushi1980, 1 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dushi1980

dushi1980 Actief lid

11 jun 2007
    225
    0
    0
    Hoi meiden,

Nou vandaag het nieuws verteld op m'n werk, en reactie's waren allemin positief te noemen, uiteraard kwam ook het parttime werken na mijn verlof ter sprake, en tsja jullie raden het al, hier gaat mijn werkgever niet mee akkoord, heb gewoon een onbepaalde tijds contract en mag na m'n verlof terug komen maar dan alleen fulltime, verder geen discussie over mogelijk. Ben verder heel de dag al overstuur en weet me even geen raadt, al op een hoop sites gekeken maar kan niet echt vinden wat mijn rechten en plichten zijn, bedrijf waar ik werk heeft namelijk minder dan 10 medewerkers......iemand ervaring of tips, ben ten einde raad en kan er gewoon niet van slapen!

Liefs Dushi

2. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Hoi,

Een bedrijf met minder dan 10 koppen hoeft zich niet aan de wet Aanpassing Arbeidsduur te houden. Wel is het zo dat ook van die werkgever verwacht mag worden dat hij zijn argumenten kan onderbouwen. Jouw werkgever is wel heel snel met beslissen. Ik raad je aan om het even te laten rusten (een aantal weken) en dan nog eens het gesprek aan te gaan en dan vooral vragen te stellen. Waarom kan het niet? Wat is er voor nodig om het wel te laten slagen? Etc. Probeer een open visier te houden: je hebt een gezamenlijk probleem. Ik neem tenslotte aan dat jouw baas ook wel blij met jou is en het geen fijn idee vindt als je weg zou gaan...

Het is een moeilijke situatie maar laat er even wat tijd over heen gaan. Voorlopig moet je nog even! Veel succes met je zwangerschap en voor alles komt een oplossing. Belangrijkste is nu het kindje in je buik! Geen stress!

3. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Hi.

Je zou misschien alvast ouderschapsverlof kunnen aanvragen...
    moet je maar even nakijken, maar volgens mij mag een werkgever dat niet weigeren (als deze niet afwijkt van de standaardregel)

Ben je iig even uit de brand geholpen... totdat je een akkoord hebt... of anders iets anders hebt gevonden....

xxmona

4. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Zover ik weet is ouderschapsverlof een regeling van de regering en dus niet CAO o.i.d. gebonden. Een werkgever kan dit niet weigeren. Maar parttime werken kan altijd geweigerd worden, daar hoeft je bedrijf niet klein voor te zijn. Als het in het bedrijfsbelang (economisch belang) is kan het geweigerd worden.

5. ramona0309

klopt maar dit moet het bedrijf wel hard kunnen maken en dat er echt zwaarwegede bedrijfbelangen zijn....
    normaal gesproken bij een groter bedrijf is dit dus ook niet zo makkelijk te weigeren als in het verhaal van TS

6. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wat ramona zegt klopt helemaal.

ouderschapsverlof mag nooit geweigerd worden. je hebt minimaal 6 maanden recht op maximaal 50% onbetaald verlof.
    in overleg met je werkgever kan er afgeweken worden van dit percentage en duur van het verlof (bijv. 12 maanden 25% van je aantal uren in verlof).

7. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Mits je een jaar of langer in dienst bent!

8. ramona0309

Daar ging ik even wel vanuit, want anders was dat ook een reden geweest van de werkgever om eventueel part-time werken verzoek af te wijzen, want daar heb je dan zowiezo bij een groot bedrijf dan ook geen recht op....

Deel Deze Pagina