Zwangerschap en sporten

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Velobabe, 7 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Velobabe

Velobabe Fanatiek lid

11 jul 2006
    2.272
    0
    0
    Ben gisteren bij de VK geweest en heb gevraagd hoe dat nou zit met je hartslag. Normaal (voor de zwangerschap) trainde ik gemakkelijk met een gemiddelde hartslag van 160 slagen per minuut. Mijn maximale hartslag is 220 slagen per minuut.

Ze zei dat ik het beste met een gemiddelde hartslag van 120 kon fietsen.
    Ik heb de racefiets nu in de kamer staan zoals altijd in de winter.
    Toen vroeg ze hoe vaak fiets je dan en toen zei ik 5x per week een uur,
    natuurlijk veel rustiger dan anders. De VK zei dat dit niet goed is voor de kleine. Meer dan 2 x per week raadt ze af. Zwemmen mag wel vaker dus toen zei ik oh, dan ga ik elke dag baantjes zwemmen... Nee, zegt ze je mag wel gewoon zwemmen maar dan geen baantjes want dan stijgt je lichaamstemperatuur nog te veel en dat is dus niet goed...
    Ze zei dat mensen die zoveel sporten lichtere kindjes krijgen en dat je lichaam door de training dan niet genoeg verslapt. Ze vond mijn buikspieren nu ook nog te strak voor de duur van de zwangerschap.

En ik maar denken dat ik best elke dag kon sporten.
    De VK weet het natuurlijk het best maar hoe denk jij als VK erover?
    De zwangerschap duurt nog wel even (ben nu 12 weken en 5 dagen) en dan kan ik natuurlijk wel gewoon buiten fietsen en wandelen, maar is dat genoeg activiteit dan?

Voor de kleine doe ik alles :D

PS.
    In oktober heb ik nog 275 km gefietst (buiten op de gewone fiets)
    In november heb ik nog 390 km gefietst (binnen op de rollenbank),12x een uur. zondag 3 december heb ik ook een uurtje binnen gefietst en gisteren maar 15 minuten doordat ik een trekkend gevoel linksonder in mijn buik had. Dat heb ik trouwens wel vaker en dat weet de VK ook.
    Na het fietsen gebeurt dat vaker.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Velobabe,

in de zwangerschap is sporten heel gezond. Als je nog nooit echt gesport zou hebben, raad ik ook altijd af 'extreem' te gaan sporten. Dan volstaat een paar keer per week bewegen. Als je, net als jij, altijd veel hebt gefietst, kan jouw lichaam meer hebben als een ander die dat niet heeft gedaan. Jouw lichaam weet hoe het met veel inspanning om moet gaan. In de zwangerschap merk je zelf al snel dat je eerder moe bent, niet meer zo intensief kunt fietsen en je nog meer moet drinken en eten als normaal. De energie in je lichaam gaat nu namelijk in eerste instantie naar je baby. Over een tijdje kun je je ook niet meer zo goed bewegen, want die buik zit in de weg en het gaat gewoon niet meer zo lekker. Je zegt dat je nu af en toe last hebt van pijn/trekkend gevoel onder in je buik. Dit is wel een teken om het rustiger aan te doen met fietsen. Je moet goed naar je lichaam luisteren en zo'n pijntje is een soort protest.
    Conclusie; echte topsport raad ik altijd af. Probeer een balans te vinden in bewegen en rust zodat je lichaam ook goed blijft voelen, maar sport dus gewoon lekker door. En het aantal hartslagen scheelt per persoon, en dat weet jij als fanatiek sporter gewoon zelf het beste. En strakke buikspieren maakt niets uit voor de groei van je kindje.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina