Hoi allemaal Ik weet niet of ik hier in de juiste topic zit, maar ik vroeg me iets af. We zijn nu 22 maanden aan het proberen om zwanger te worden. We hebben ook al 2 K.I gedaan en dit was ook al 2x niets. We zouden volgens de artsen perfect gezond zijn en het zou natuurlijk moeten lukken, maar daar wringt het bij ons een beetje. Ze hebben bij mijn man zijn zaad getest, en dat was ok. Bij mij hebben ze eileider onderzoek gedaan en dat was ook OK. Eitje springt ook. Maar dat is het. Meer dan een jaar bezig en 2 onderzoekjes en zo maken ze de conclusie. Weet er iemand of er niet nog meer dingen zijn die ze kunnen nakijken? Is mijn baarmoeder ok? Heb ik geen cystes of Myomen? Breekt mijn lijf zijn zaad niet af? Is mijn eicel geen gewoon leeg bolleke? ...... Dat zijn vragen die nu maar bij ons blijven spoken en we hebben het gevoel dat ze rap tot deze conclusie zijn gekomen. Er wordt altijd gezegd dat je moet ontspannen en dat het meestal na vakantie ook lukt. We zijn in heel deze periode al 3x op vakantie geweest, dus daar is ook nie veel van waar. Hoe ervaren jullie zo-iets? Zijn we snel in ons gevoel en kunnen ze inderdaad niets meer doen? Of mogen we wel vragen naar verdere onderzoeken? Groetjes, E
Hey frommel, Wat en pittige situatie. Het lijkt mij dat je recht hebt om dit aan de gyn te vragen. Ik ben niet zo bekend met de mmm maar cystes enzo kunnen ze denk ik al zien met een echo of inwendig onderzoek dus mss is dat al automatisch uitgesloten. Wil je in elk geval heel veel succes wensen en je staat in je echt als je meer antwoorden wil! Laat je niet afschepen.
Bij mij hebben ze de eerste afspraak meteen een uitstrijkje gedaan en middels inwendige echo gekeken of er geen cystes aanwezig waren. De volgende ronde hebben ze de cyclus gevolgd dmv inwendige echo en vervolgens progesteron prikken om te kijken of ik wel een goede eisprong had. Verder hebben we een hsg en samenlevingstest gehad. Tijdens die samenlevingstest hebben ze meteen gekeken naar de ph-waarde van mijn slijm. Bij mijn partner hebben ze ook alleen zijn zaad gecontroleerd. Ow en ze hebben bloed geprikt om te kijken of er geen soa's in het verleden zijn geweest. Wij zijn eind april voor de eerste afspraak bij de fertiliteitsarts geweest, vorige week het laatste onderzoek gehad en volgende week zullen we alle uitkomsten bespreken. Wij zijn dus zo'n 3 maanden bezig geweest met onderzoeken en ik ben bijna wekelijks naar het ziekenhuis moeten gaan, al was het maar om bloed te prikken. Aangezien er bij ons ook helemaal niets gevonden is, heb ik het gevoel dat ze ons ook de 'onverklaarbaar onvruchtbaar' stempel gaan geven. Ik vind dat ze in jullie geval dus erg snel tot die conclusie zijn gekomen. Een samenlevingstest kost bijna geen tijd, dus snap niet dat ze die niet gewoon gedaan hebben.
Wij zijn nu ook bezig met de fertiliteitsarts en ik heb nog als onderzoek gepland staan dat ze kijken of de eileiders doorgankelijk zijn. Hierna houden de onderzoeken voor ons ook op en kunnen wij ook niets anders doen dan afwachten of het ooit gaat lukken.
Wij kregen ook alle onderzoeken en ook als conclusie dat alles goed was en klopte. Na anderhalf jaar was ik het beu en heb ik gebeld dat ik weer langs wou komen omdat het naar mijn gevoel niet klopte. Vervolgens diagnosticeerde een andere gynaecoloog dat ik pcos heb en daardoor geen eisprong en sindsdien aan de clomid.. Terwijl de andere gynaecoloog van een half jaar daarvoor zei dat alles er prima uit zag en we het gewoon maar even los moesten laten en dan kwam het vanzelf wel volgens haar.. Dus soms is het toch verstandig een second opinion te vragen
ik heb tussen alle onderzoeken door hsg en daarna 3x iui een kijkoperatie gehad. wat bleek was een onstoken eileider waardoor wondvocht naar mijn bm lektte met als gevolg dat het milieu daar niet goed was voor innesteling. of dat de reden was van mijn verminderde vruchtbaarheid... hmm nee zijn nog steeds bezig maar het is iig schoon... dus mss vragen voor een laprascopie?? bij ons doen ze dat standaard voor de iuis sterkte
Wij hebben ook alle onderzoeken al gehad zoals Ik87 het beschrijft. Bij ons was ook alles prima. Maar nog steeds niet zwanger geraakt...
Wij hebben na ruim een jaar de eerste onderzoeken gehad die bestonden uit het onderzoeken van de zaadkwaliteit van mijn man, bij mij een inwendige echo (waaruit bleek dat er net een eitje was gesprongen), bloedprikken op de aanwezigheid van een oude soa, en later in de cyclus op de aanwezigheid van Progesteron. Uit deze onderzoeken werd ons verteld dat alles er goed uit ziet en de kans groter is dat we via de natuurlijke weg zwanger raken. We zijn dan ook weer voor een jaar weggestuurd. Inmiddels is dit bijna een jaar geleden en staat de vervolgafspraak voor eind augustus weer gepland. We zijn benieuwd wat het vervolg gaat zijn... Als ik jullie verhalen zo lees, valt het me wel op dat er grote verschillen zijn in de aanpak van fertiliteitsonderzoek bij ziekenhuizen.
Ook wij zijn onverklaarbaar onvruchtbaar. Na een jaar zelf proberen zijn we via de huisarts naar het ziekenhuis gegaan. Daar hebben ze eerst het zaad van vriendlief getest. Dat is perfect. Ondertussen kreeg ik een maand lang echo's om te kijken of ik een eisprong had. Was ook het geval. Dit is ook bevestigd met een bloedtest. Vervolgens kreeg ik een laparoscopie. Ook van binnen ziet alles er perfect uit. Toen werden we weer naar huis gestuurd voor een half jaar. Ook in dat half jaar geen zwangerschap. Mijn cyclus ging gewoon netjes door (30 dagen). Na dat half jaar weer terug naar het ziekenhuis voor IUI. 3x met Clomid en 4x met Gonal-F. Wederom geen succes. Nu verder naar IVF. Hopelijk is dat voor ons de manier om zwanger te worden.
Hier ook onverklaarbare onvruchtbaarheid. We hebben al 2 mooie zoons mogen krijgen die zonder problemen spontaan zijn gekomen. Inmiddels al bijna 4 jaar bezig voor een derde. Onderzoeken gehad, alles prima in orde. Inmiddels hebben we 6 IUI's gehad met een laparascopie tussendoor zonder resultaat. Nu hebben we even pauze en gaan waarschijnlijk na de vakantie IVF proberen omdat (vooral mijn) kinderwens zo sterk is en ik er alles voor over heb om nog een keer een kindje te mogen verwelkomen in ons gezin. Succes voor iedereen! Hopelijk mag ieders wens uitkomen!
Beste TS, er zijn zeker meer zaken die onderzocht kunnen worden. Zoals de opbouw van je baarmoederslijmvlies, een chromosoomonderzoek van jou en je man (of jullie samen wel vruchtbaar zijn), schildklierfuncties, hormoonwaardes, verzin het maar... Je zegt dat jullie KI hebben gedaan. Bedoel je dan IUI of IVF/ICSI? En welke onderzoeken zijn daarbij dan verricht? Dat wordt me namelijk niet helemaal duidelijk uit jouw verhaal. Is er al eens een baarmoederonderzoek gedaan? En is de doorgankelijkheid van je eileiders gecheckt? Mijn eigen ervaring is dat ze in Nederland wat minder uitgebreid zijn in het doen van onderzoek. Daarom zijn wij ook naar het UZ Gent uitgeweken. Wellicht kunnen ze daar iets voor jullie betekenen?
Hallo, Toch even mijn eigen verhaal vertellen, wat op jou verhaal lijkt. Wij waren 1.5 jaar bezig. deden alles wat mogelijk was en hebben ook de nodige onderzoeken gehad. Alles was goed. Onbegrepen vruchteloosheid werd het genoemd. in de maand dat we zwanger werden heb ik echt alles gedaan wat ik niet deed voor die tijd. Veel feesten met mijn vriend, drinken, seks wanneer we er echt zin in hadden en gewoon niet meer gekeken op de kalender wanneer mijn ei was. Ik was er klaar mee want we zouden toch de maand erna met de eerste behandelingen beginnen. En toen helemaal uit het niets bleek ik zwanger te zijn. Na mijn eerste kindje was het zelfs zo dat ik van 1x onveilig seks met mijn vriend ongepland zwanger werd. Helaas een miskraam geworden naar nu ontspan ik ook veel meer omdat ik weet dat ik zwanger kan worden. Ik snap je helemaal want heb in hetzelfde schuitje gezeten alleen iets minder lang als jullie maar ik denk echt dat artsen gelijk hebben als ze zeggen dat het deels met om ontspannen te maken heeft. Ik hoop dat dit voor jou ook het geval is meid! Hou vol ik weet echt hoe je je voelt!! Hoop van harte dat je snel zwanger mag worden. Heel veel succes!
Hoi, bij ons was het eerst ook onverklaarde onvruchtbaarheid. Na 1 jaar zelf proberen, via de huisarts naar de gyn gestuurd. In eerste instantie was bij ons alles goed, ik had een bewezen eisprong en het zaadonderzoek was in het eerste onderzoek goed. Na een HSG (mijn eileiders waren prima doorgankelijk)moesten we een half jaar weer zelf proberen. Na dat half jaar mochten we starten met IUI. Na 3 IUI's bleek dat het zaad van man toch slecht was, hij zat net aan het minimum voor IUI. Toen mochten we door voor IVF/ICSI. We gingen naar een andere kliniek, want in het ziekenhuis waren we onder behandeling waren deed geen IVF. In de kliniek bij mij weer een echo en bij mijn man een zaadonderzoek. Toen was de uitslag van het zaadonderzoek eigenlijk te goed was voor IVF. Maar omdat uit de brief van het ander ziekenhuis bleek dat het zaad zo wisselde mochten we toch doorgaan. Op de dag van de punctie was de hoeveelheid zaad weer slecht, onder de miljoen zaadcellen. ipv IVF is er toen ICSI gedaan. Van de verse tp van de eerste poging ben ik zwanger geworden en het resultaat ligt boven te slapen. Een spontane zwangerschap is bij ons niet uitgesloten, want een oorzaak waarom de zaadhoeveelheid zo wisselt is niet gevonden.
Hoi allemaal Bedankt voor jullie reacties! Ik voel me er nu toch iets zekerder bij dat we gaan vragen naar meer onderzoeken! Blijkbaar komt het toch bij meer koppels voor dan gedacht. Ze weten al zoveel op medisch vlak, maar dit kennen ze niet. We wachten nu deze ronde nog af ( nog een week.....) en dan bellen naar de gyn indien niets. En vragen naar verder onderzoek! Als je allebei gezond bent, zou het toch moeten lukken, niet? We zijn nu bezig aan de 22e poging, hopen dat nr 23 niet moet volgen! Veel succes nog allemaal!!
Jeetje wat een verhalen! Ik herken ook veel van mijzelf uit jullie verhalen! Mijn vriend en ik waren een jaar bezig,het lukte niet. Door de huisarts naar de fertiliteitskliniek gestuurd. Zaad van vriendlief getest,bleek in orde te zijn. Ook ik ben een maand in de gaten gehouden ivm met mijn eisprong die ook goed is. Toch kwamen ze ergens achter! (Gelukkig!) Ik heb vocht bij mijn rechter eileider,endometriose dus. Dit wordt volgende maand weggehaald en dan moeten we weer proberen. Lukt het dan nog niet binnen 3 maand,bekijken we met onze gyn wat de volgende stappen zijn. Moet wel zeggen dat door de endometriose mijn menstruatie ook niet prettig is. Veel bloedverlies en veel pijn.. ben 5 dagen ongi en heb daarvan 3 dagen erge pijn en veel bloedverlies..😠