zwangerschap en stoppen met roken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door vondebs, 16 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    Ik vroeg mij af of er hier ook mensen zijn die nog roken of onlangs gestopt zijn. Mijn vraag was of het niet gevaarlijk is om direct te stoppen in 1 keer. Ik heb me laten vertellen dat de beejb ook al gewoon is aan de nicotine (als een soort verslaving) en dat plots stoppen slecht zou zijn. Heeft iemand hier een antwoord op? en ik hoef geen antwoorden over hoe slecht het roken wel is voor de baby en voor mezelf want dat weet ik ook wel :). Ook hulpmiddeltjes zijn welkom om te stoppen aangezien je als zwangere vrouw niets mag nemen om te stoppen met roken. alvast bedankt :)

2. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik zou niet weten waarom in 1 keer stoppen met roken slecht zou zijn. Roken is slechter denk ik (nee, er komt geen preek :))
    Ik ben voor de zwangerschap gestopt en heb wel wat tips:

- bedenk je dat het moment da je zin hebt in een sigaret snel weer over gaat. Dat deze momenten steeds minder voorkomen en steeds minder lang duren.
    - je mag best zin hebben in een sigaret, je mag er alleen geen meer nemen, dat was voor mij een goede gedachte. Bij eerdere stoppogingen mocht ik van mezelf geen zin hebben in sigaretten.
    - zorg voor iets ter vervanging. Kauwgom, lolly's, waterijs etc.
    - druk bezig zijn helpt je hoofd ergens anders naar zetten, ik was opeens een erg goede huisvrouw, haha.
    - bedenk waar je het voor doet! Je kindje, jezelf.
    - spaar het geld op wat je uitspaart en koop er iets moois van. Voor jezelf of je kindje.

Heel veel succes. Iedereen kan stoppen met roken!!!

3. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Wat goed dat je wilt stoppen met roken!! Ik heb geen tips, maar wil je wel veel succes wensen!!!

4. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    Inderdaad goede tips. Wil er echt heel erg graag vanaf. en ben echt iemand met karakter maar niet op het punt van roken jammer genoeg :).

5. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0

Dankjewel :)

6. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Zodra ik wist dat ik zwanger washeb ik afgebouwd, van een halfpakje per dag naar gelijk 5 peuken op een dag en nu een week verder rook ik niet meer.

7. miekie0402

miekie0402 Actief lid

15 feb 2012
    298
    0
    0
    Ik ben ook van de 1 op andere dag gestopt op het moment dat ik wist dat ik zwanger was, zou niet weten waarom dat niet goed zou zijn voor de baby om in 1x te stoppen, mijn vk heeft er ook niks overgezegd dus dat kan gewoon hoor.

Ik heb het ook zonder hulpmiddelen gedaan en als ik trek had in een sigaret dacht ik gewoon aan de baby waarvoor je het doet.
    In het begin was ik er erg mee bezig maar dat word al gauw minder, nu denk ik er zelfs helemaal niet meer aan.
    Dus gewoon stoppen en als je het moeilijk hebt denk dan maar aan je mooie baby in je buik!!! Dat is toch echt een goed doel om te stoppen!

8. Madelyn

Madelyn Actief lid

1 dec 2011
    159
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik rook nog heeeel af en toe. 4 per week ongeveer.
    Ben dus niet compleet gestopt, maar heb het wel afgebouwd.
    Rookte voorheen 1 pakje per dag, daarna afgebouwd naar 5 per dag --> 3 per dag --> 1 per dag en nu ben ik dus blijven hangen op ongeveer 4 per week.

Wat tips betreft, wat mij vaak helpt is om gewoon even een sigaret tussen m'n lippen te stoppen maar hem niet aan te steken. ( Ja ik weet het, beetje raar ;) )
    En lolly's..heel veel lolly's

9. Bri

Bri Niet meer actief

In een aantal weken afbouwen (en dus al die tijd blijven roken) is in elk geval schadelijker dan vandaag cold turkey stoppen; zowel voor jouzelf als voor je baby.

Hulpmiddelen? Zoek afleiding, loop weg uit de situaties waarin je normaal een peuk zou opsteken, neem wat rauwkost, fruit of een pepermuntje als je heel veel trek krijgt in iets, ga naar een babywinkel en laat al die heerlijke kleine spulletjes door je (niet naar sigaretten stinkende) handen gaan.

10. kyrah12

kyrah12 Actief lid

2 mei 2012
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik rookte ook gewoon... mijn zwangerschap was ook ongepland dus kwam er pas achter toen ik 7 weken heen was..en ik rookte veeeeeeeeeeeeel... maar ben cold turkey gestopt zo alles weg gegooid en beebje doet het prima!!... Mijn man rookt nog wel buiten en iedereen die ik ken rookt ook vind het niet moeilijk vind het zelf stinken...
    Tips?? nee niet echt... het feit dat ik zwanger was was voor mij motivatie genoeg!:D

11. babyzoe

babyzoe Actief lid

15 aug 2011
    304
    0
    0
    werk als verzorgende i.g.
    Brielle
    Hoi Vondebs,

ik ben nu 5,4 wk zwanger en ben af gaan bouwen toen ik positief teste, ik heb in me agenda drie tijdstippen neergezet waar ik een sigaret mag roken (bedenk dan de wel dat je tijdstippen neerzet die voor jou het moeilijkst zijn om niet te roken.)
    Ik heb drie dagen alleen om 13u, 19u en 22u een sigaret gerookt en vandaag niets!en ben van plan dit echt vol te houden!

Bedenk:

-het is niet erg om trek te hebben in een sigaret
    -haal echt alle asbakken, aanstekers, rookwaren (ook uitgedrukte peukjes, ja heel vies maar als je verslaafd bent pak je zelfs die!:))uit je huis, dan kun je ook niets pakken en heb je maar te dealen met het ontwennen;)
    - na een dag niet roken (ik nu al na een halve dag) ben je trots op jezelf en is het zonde om weer te beginnen!
    - dat het niet zielig is dat iedereen ''mag'' roken en jij niet, maar dat zij zielig zijn dat ze roken en jij niet;)

Ik hou dit allemaal voor me en ben heel bewust bezig met niet roken, zo hoop ik dat ik over een aantal weken kan zeggen dat ik niet de hele dag meer denk aan roken en er na de bevalling ook nooit meer aan begin!:)

12. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.160
    0
    0
    Den Haag
    Ik ben gestopt op de dag dat ik een positieve test in mijn handen had, ik heb een knop blijkt :D

Heb geen tips maar wil je veel succes wensen bij het stoppen.

13. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ik kwam er pas vrij laat achter dat ik zwanger was en heb de eerste 11 weken meer dan een pakje per dag gerookt...
    (Niet trots op uiteraard)
    Toen ik door echo bevestigd kreeg dat ik zwanger was en dat kleine boontje rond zag springen ben ik meteen gestopt.
    Nu in oktober wordt dat 3 jaar geleden en heb nooit meer gerookt.

14. ikkie124

ikkie124 Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.695
    0
    0
    En dan nog een lachende smiley erbij zetten ook :( Ik vind dat zo zwak he... niet eens kunnen stoppen voor het wondertje waar je toch het beste voor wilt?? En dan nog zeggen dat je normaal wel karakter hebt maar met roken niet.. Stoppen moet gewoon de noormaalste zaak van de wereld zijn.. Sorry dat ik zo fel reageer maar er zijn zoveel mensen die zo graag een kindje willen en er ales voor over hebben en waarbij het niet lukt. Dan snap ik jou opmerking echt niet!

15. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    Lees mijn onderschrift. net of ik ben op 123 zwanger geworden? En ben er niet fier op dat ik rook, zit momenteel ook nog eens in een zeer stressvolle periode, alletwee niet goed voor de baby geloof ik. mijn enige vraag was of dat mensen tips voor me hadden meer heb ik niet gevraagd dacht ik? en jij snapt mijn opmerking niet? heb ook niet gevraagd om die te snappen!

16. hip1983

hip1983 Fanatiek lid

20 nov 2010
    3.123
    0
    0
    limburg
    ik wil je heel veel succes wensen, het zal niet makkelijk zijn, maar het geeft een geweldig gevoel als het je lukt, een dag, een week, een maand alles is een mijlpaal.

het maakt voor het kindje niks uit als je in 1 x stopt.
    erg veel stress is niet goed voor je kindje, dus als je dat krijgt met stoppen dan kun je er beter ff met je huisarts of verloskundige over praten. misschien dat je dan beter kan afbouwen.

ik ben 2,5 jaar geleden gestopt.
    en inderdaad de tips wat hier gegeven worden helpen wel.
    als je zin hebt in een sigaret zoek dan afleiding, het zakt vanzelf weer weg.
    je komt er al heel snel achter dat je maar een paar momenten op de dag hebt dat je echt zin hebt in een sigaret.
    en de tijd dat je zin hebt in een sigaret word ook steeds korter.

beloon jezelf na 2 dagen niet roken, na een week en ga zo maar door.
    gewoon een klein cadeautje.

wat bij mij ook hielp als ik erge zin had in een sigaret was iets gaan doen waar je normaal zowiezo niet bij rookt, ff lekker uitgebreid in bad of douchen bijv.

ik zou niet te vaak naar een snoepje of lolly grijpen als ik jouw was, niet goed voor je lijn en je tanden.

weet niet of je man/vriend rookt? maar samen stoppen maakt het stukken makkelijker. en dat mag die best voor je over hebben toch?

heel veel succes!

17. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Hier zal toch een discussie komen denk ik. Mij is ook verteld dat je niet in een keer mag stoppen, ook omdat de baby al verslaafd is. Probeer om af te bouwen.( waren de woorden van de vk, ) Ik was ook niet helemaal gestopt tijdens zwangerschap

18. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    Dit hoor ik dus ook van vele mensen. dat ik het zelf niet meer weet op de duur.

19. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou overleggen met je verloskundige over medische problemen. Stoppen met roken is afkicken van een verslaving en daarmee een medisch probleem. Overleg dus met je verloskundige over de beste aanpak voor jou. Duurt het nog even voordat je je volgende afspraak hebt, dan is de huisarts ook een optie.

Als je al in een stressvolle situatie zit, zoals ik in de rest van je posts lees, des te meer reden voor overleg, want dan ik misschien niet het standaard antwoord wat iemand anders heeft gekregen van toepassing op jou.

20. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36

Daarom gewoon doen wat jou het beste lijkt
    Tuurlijk roken is kei slecht en zeker voor de baby.
    Als jij wil roken, rook je! Maar denk wel aan je kleintje

Deel Deze Pagina