Ik ben sinds 1 februari volledig ziek thuis i.v.m. zwangerschap. Heb net voor de tweede keer de Arbodienst gebeld omdat ze mij wilde spreken over de klachten. Nou, prima natuurlijk! Dus zij stelt allerlei vragen omtrent mijn klachten. Maar dan het volgende. Vervolgens vroeg ze of mijn contract verlengd wordt. Nou nee, deze loopt eind maart al af. Deze maand dus al. Ik ga dus ziek uit dienst vanwege mijn zwangerschap. Zij zegt: 'Oke, dan krijg je nadat je ziek uit dienst gaat 70% van je loon uitbetaald'. Terwijl ik op uwv.nl lees dat je 100% van je loon krijgt als je ziek bent door zwangerschap voor of direct na je zwangerschapsverlof. Ze vraagt of ik eerder een WW uitkering heb gehad. Ik zeg: 'Ja, in 2009 heb ik een WW uitkering ontvangen'. Van 1 februari 2010 tot 1 februari 2011 heb ik wel aaneensluitend gewerkt bij één werkgever. (vanaf 1 februari 2011 in de ZW beland) Zegt ze: 'Ok, als je beter bent na je bevalling, moet je er rekening mee houden dat je maar 4 weken WW krijgt he? Want je hebt in 2009 al WW gehad'. Terwijl ik op uwv.nl lees dat je een minimale WW uitkering van 3 maanden krijgt als je tenminste 26 weken van de 36 weken aaneensluitend hebt gewerkt. En ik heb dus heel 2010 gewerkt. Ze beweert dus allerlei dingen die tegenspreken met de informatie die het UWV geeft! Verder was ze heel aardig, hoor. En wenste me veel succes en vooral geluk toe. Maar van zulke dingen raak ik nu even snel in paniek..en laat ik dat nu even net niet kunnen gebruiken!
Dit lijkt me zo'n gevalletje van "de klok horen luiden....." deze dame weet zeer duidelijk niet waar ze de klepel moet vinden Idd wanneer jij ziek uit dienst gaat en het is zwangerschapsgerelateerd, dan krijg je gewoon 100%. Mbt je WW, je kunt "herleving" aanvragen, dan kijken ze naar wat je al hebt "gebruikt" en wat er dan nog over is. Maar je kunt ook een nieuwe WW aanvragen en dan kijken ze weer naar je totale arbeidsverleden etc. Kan zijn dat ze daarbij de periode 2009 ook nog van aftrekken, maar laat je gewoon goed voorlichten bij UWV.
Dank je wel Hopmarjanneke! Ja dat dacht ik dus ook toen ik ophing.....en ze vertelde het op zo een manier dat ze het 100% zeker wist. Echt shocking dat iemand van de Arbodienst dit soort verkeerde informatie geeft! Heb net antwoord op mijn vraag gekregen door het UWV careteam en inderdaad.. ik krijg 100% van mijn dagloon wanneer ik ziek uit dienst ga i.v.m. mijn zwangerschap. Ik heb destijds in 2009 mijn WW recht opgemaakt. Ik heb echter van 1 februari 2010 tot 1 februari 2011 aaneensluitend bij mijn huidige werkgever gewerkt dus ik voldoe wel aan de 26 wekeneis voor de basis WW uitkering van 3 maanden, denk ik. Maargoed, eerst maar eens afwachten hoe ik me na de bevalling voel wat betreft mijn BI. En intussen met de bedrijfsarts een reintegratieplan opstellen en beginnen met mijn therapie!
@ Assi maak je geen zorgen hoor heel veel mensen weten niet hoe of wat bij ziekte bij zwangerschap, als zwangere heb je vaak meer rechten, maar veel mensen hebben er geen weet van.
Wat vervelend zeg dat je er niet van op aan kan dat de antwoorden kloppen. Je hebt inderdaad recht op 100% ziektegeld (berekend over het gemiddelde SV-loon van het afgelopen jaar voor de dag van je ziekmelding). Anders zouden ze discrimineren (omdat je als vrouw alleen zwanger kunt worden). En volgens mij is het zo dat je WW recht opnieuw wordt berekend als je weer minstens 26 weken hebt gewerkt. En dan krijg je inderdaad gewoon die 3 mnd als basis.