Hallo, Ik zit in de ZW zonder werkgever en ben nu zwanger. Zijn er dingen die ik moet regelen en behoud ik mijn uitkering tijdens de zwangerschap? Groetjes, Within
Beste Within, Nu je een Ziektewet-uitkering van UWV ontvangt moet je zelf je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aanvragen. Je kunt de aanvraag minimaal 4 weken en uiterlijk 2 weken voor je 1e verlofdag doen. Neem dan contact op met UWV (0900-9294). Binnen enkele dagen ontvangt je het formulier Aanvraag WAZO-uitkering. Hierop zijn je gegevens al ingevuld. Als je dit formulier ondertekent en opstuurt, kunnen wij je aanvraag in behandeling nemen. Ben je nog steeds ziek 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum, dan stopt je Ziektewet-uitkering. Op dat moment begint namelijk je WAZO-uitkering voor minimaal 16 weken. Mocht je nog altijd ziek zijn na je bevallingsverlof en geen werkgever hebben, meldt je dan weer ziek op de eerste dag na je bevallingsverlof. Je kunt hiervoor het beste bellen met UWV (0900-9294). Actuele informatie over ziek en zwanger vind je hier. Ik wens je veel beterschap, Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare