hydronefrose (waternier/nierstuwing), harde buiken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door exciting, 28 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    hallo dames,

sinds 21 weken zwangerschap heb ik pijn onder mijn rechter ribben, wat uit straalt naar mijn schouderblad, en pijn aan de onderrug.
    pijn aan de onderrug dacht ik dat het gewoon mijn rug was (altijd lage onder rug klachten, en BI) maar de pijn werd toch wel heel erg.

ik ben naar de ha gegaan en die dacht aan het syndroom van tietze. Maar de pijn bleef, en werd erger. Dus toen ben ik weer naar de ha gegaan. Dit keer door gestuurd voor echo bovenbuik. Die heb ik afgelopen woensdag gehad. Vandaag de uitslag gekregen, ik heb nierstuwing in de rechter nier. De kleine ligt met z'n hoofd op mijn blaas, ws drukt hij de leiders van de nier naar de blaas dicht. Vandaar dus de pijn. Over 2 weken weer een echo om te zien of het verslechterd is, en of mijn andere nier het werk wel overneemt.

zijn er meer meiden die hier last van hebben? En moeten jullie de bloeddruk ook regelmatig meten? Ik zit nu compleet in de ziektwet helaas. Dit omdat ik er veel harde buiken bij heb. Morgen gaat mijn urine op kweek. Ik baal zo ontzettend dat ik in de ziektewet zit! (op advies vk) sorry heel verhaal, Moet het even van me afschrijven.
    ik hoop dat er meiden zijn die dit ook hebben, zodat we ervaringen kunnen uit wisselen. Bedankt in ieder geval voor het lezen....

x

2. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    niemand ? :(

3. Lauren02

Lauren02 Actief lid

21 feb 2014
    169
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoihoi,
    ik heb ook nierstuwing, aan beide kanten. Vorige week echo gehad, de uitslag moet ik nog ophalen morgen maar ik had daarvoor al een 'onofficiele' echo gehad waaruit dit bleek. Ik weet dus nog niet hoe het komt en ook niet wat ze eraan gaan doen! Heb idd ook regelmatig harde buiken. Ik werk wel gewoon, gaat ook erg goed tot dusver *even afkloppen*. Ik heb er niet constant last van hoor, voel af en toe zeurderige,doffe pijn en heb 1x een episode van pijnaanvallen gehad. Dit duurde ong 48 uur. Sindsdien nog niet weer gelukkig, hoop dit ook niet weer te krijgen want wat doet dat zeer!!

4. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ik heb ook nierstuwing vanaf week 20. Volgens HA en VK omdat mijn buikspieren zo sterk zijn dat baarmoeder naar achteren wordt gedrukt tegen urineleiders aan. Dan blijft urine in nier(en) staan en gaan zwellen. Veel pijn. Maar er is geen medicijn, ja, wel, maar niet iets dat bewezen veilig is voor de kleine....
    Gelukkig heb ik maar in aanvallen last. Dan staat ik veel onder warme douche, 3 x daags 1000mg paracetamol en bij aandrang gelijk plassen! En dat helpt matig....

5. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ik werk nog wel fulltime (t/m 36 weken als het meezit). Met toestemming van VK.
    Heb nog 0 harde buiken gehad, dus dat is prettig! En hoef ook geen controle echo's meer nadat de diagnose was gesteld omdat alleen in aanvallen last heb. Ná aanval loopt urine weer door, en dus weinig kans op schade.

6. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Bedankt voor jullie reacties! Waar zit de pijn bij jullie?

Bij mij onder de rechter ribben, uitstraling naar het schouderblad. En aan beide zijkanten onderrug.
    Pcm helpt bij mij niet.

Bij mij ligt onze kleine met zijn hoofd op mijn blaas, ws drukt hij de leiders van de nier naar de blaas dicht. Maar misschien is het indd ook wel de buikspieren, was voor de zwangerschap wel aan het sporten en dan met name de buikspieren.

Ik heb over de gehele dag pijn, als ik even ga liggen dan zakt het iets af. Maar kan niet op de rechter zij liggen.
    Ik moet indd ook steeds naar het toilet, dan voelt het weer iets beter. De druk is er dan weer iets af. Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat, en wat ze over 2 weken gaan zeggen.

7. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Pijn zit bij mij meestal rechts in mijn rug, halverwege mijn ribbenkast. Enige wat iets verlichting geeft is warmwater en paracetamol. Of warme handen van vriend. Maar echt lekker wordt het niet ;)

Op advies VK drink ik nu 2,5-3 liter per dag, om door te blijven spoelen en bij aandrang niet ophouden maar gelijk plassen!

8. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Oke! En moet je de bloeddruk ook in de gaten houden?
    Nieren regelen de bloeddruk namelijk, en dit kan een hoge bloeddruk veroorzaken. Mijn moeder haalt vanmiddag een bloeddruk meter op bij de blokker ;) Hihi.. Wil het zelf in de gaten blijven houden! Ook omdat ik steeds wat duizelig ben, en misselijk. En de 1e 3 keren dat de VK mijn bloeddruk op nam was ie 100 - 110 (bovendruk) en de laatste keer 140. Daar heeft ze verder niets van gemaakt, maar ik wil het zelf in de gaten houden.

9. Lauren02

Lauren02 Actief lid

21 feb 2014
    169
    1
    18
    NULL
    NULL
    De pijn zit bij mij in de lendenen, ter hoogte van de nieren. Ik heb rechts meer last dan links maar dat schijnt logisch te zijn omdat die nier wat lager zit. Er is idd een kleine kans op een verhoogde bloeddruk. Gaat met name om je onderdruk..140 bovendruk lijkt me nog prima.

10. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Hoeft niet vaker gecontroleerd worden. Maar ben zelf huisarts in opleiding dus heb alle gadgets in huis, en check bloeddruk stiekem wel 1 x per week.
    Let even op dat bloeddrukmeter bij blokker niet geijkt is! Dus, liefst even meenemen naar ass. van HA om te kijken of en hoeveel hij afwijkt van een wel geijkte meter. Anders stress of geruststelling die niets waard is....

11. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    oke, nou ik heb een bloeddruk meter gehaald. Ook wat voor mijn eigen gemoedstoestand!
    Ik hou mijn eigen nu gewoon aan, en als die omhoog gaat dan bel ik even met de HA of VK. Bloeddruk was nu mooi. Ik ben verpleegkundige, vind ik ook niet altijd even handig, want je weet soms wat teveel :p

Hoelang moet je nog poisson1987 met je opleiding? Leuk zeg!

Weet je ook wanneer er een behandeling gestart word?

12. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Zover ik heb geleerd, en in mijn boeken staat:

Alleen behandeling bij "ernstige gevallen" dat wil zeggen: als uit echo blijkt dat de hydronefrose toeneemt, er aanvallen van buikpijn optreden, zich een infectie ontwikkelt of als blijkt dat de nierfunctie steeds verder achteruit gaat.
    Behandeling bestaat dan uit (subpubis)catheter. En bij infectie natuurlijk antibiotica. Soms wordt er ook buscopan gegeven, maar daarvan zijn effecten op baby niet bekend (dus zou ik niet willen).

Verpleegkundige? Leuk (en zwaar) werk! Alleen iid jammer je soms al zoveel gezien en gehoord hebt hè?

13. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    oke, dat zien ze neem ik aan op de echo wel..en controleren ze het dan na de echo die ik over 2 weken heb dan weer? Dat zou ik zelf wel prettig vinden. En infectie, bedoel je dan een nierbekken ontsteking?

Jaa Super leuk werk, en indd zwaar!

14. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Dat zien ze inderdaad op echo. Bij verdenking nierfunctiestoornis zullen ze ook bloed willen controleren. En bij verdenking infectie (blaas of nierbekken) ook urine strippen en/of op kweek.
    Als ze twijfelen over ernst maken ze afspraak voor nieuwe echo x dagen later.

Bij bloed in urine of koorts even aan bel trekken hè? Succes/beterschap! En laat je weten hoe het verder gaat?

15. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    bedankt voor je reacties! Helemaal Super! Mijn urine gaat morgen op kweek..
    ben benieuwd of daar wat uit komt!
    ja ga ik doen! Bedankt..

16. baby14

baby14 Actief lid

3 nov 2013
    172
    0
    0
    Hier ook nierstuwing vooral rechts links minder. Bij de eerste zwangerschap begon het rond de 30 weken nu al rond de 20 weken. Veel pijn rechternier wat uitstraalt naar onderbuik. Had veel bloed in de urine. 's ochtends naar de huisarts omdat ik dacht nierbekontst. te hebben, maar zat 2 uur later al bij uroloog en gyn. In het begin iedere 2 weken terug voor echo nieren en midstream urine. Nu gaat het veel beter moet ik zeggen. Af en toe wel last maar moet vooral opletten dat ik niet op mn rechterzij slaap. Ook als het kindje draaide had ik minder last de druk was dan weer even anders verdeeld. Verder hier ook strakke buikspieren miss. heeft het daar wel mee te maken?
    Mijn is overigens door gyn en uroloog op het hart gedrukt niet te veel te drinken!! 1.5-2L. De nier loopt anders alleen maar voller waardoor de pijn toeneemt.

17. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Dankje Baby14!!!
    Mijn HA heeft het nergens over gehad qua drinken..
    Ik zal dat nog even na vragen. Ik kan zo mijn urine naar de HA brengen. Gaat het vandaag op kweek. Ben benieuwd of daar ook iets uit gaat komen. Kon jij zelf het bloed in de urine dan zien, of is dat ook d.m.v. strippen/kweek geconstateerd?
    Ben je nog aan het werk?

Deel Deze Pagina