ouderschapsverlof(korting) en overwerk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Damay77, 6 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Ik neem nu 4 uurtjes per week verlof op. ben nu 1 dag in de week vrij.
    ik heb nog geen ouderschapsverlofkorting aangevraagd via voorlopige teruggave omdat ik waarschijnlijk overuren ga draaien en geen zin heb in terugbetalen. ik wil mn verlofkorting dus bij de aangifte over 2014 terug gaan vragen. ik heb begrepen dat het bedrag wat je totaal krijgt, niet meer mag zijn dan het verschil tussen je loon van 2013 min dat van 2014. in mijn geval zo'n 3000 euro.
    er word op dit moment op mn werk van ons verwacht dat we extra diensten draaien, dus waarschijnlijk overuren. grote kans dus dat ik aan het eind van de rit qua loon alsnog op hetzelfde loon van 2013 kom.

maar nu mijn vraag: dat gaat toch geen problemen geven? volgens mij juist wel als ik het nu al via voorlopige teruggave aan vraag. dan blijkt achteraf dat ik er geen recht op had en kan ik terugbetalen.

ik loop nu toch hoogstens de kans dat ik minder of geen ouderschapsverlofkorting krijg?

zie ik het goed of niet?

2. Eriva

Eriva Niet meer actief

Volgens mij klopt het, zoals je het nu vertelt.

3. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

28 jan 2012
    450
    0
    0
    Het klopt inderdaad dat er ook een terugval in je loon moet zijn. Als jij denkt dat dit mogelijk niet gaat gebeuren dan zou ik ook wachten tot je de aangifte over 2014 gaat doen. Krijg je dan wel geld terug dan is het mooi meegenomen.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Kun je je overuren niet in tijd opnemen later in het jaar? Ik liet ze nooit uitbetalen want als hierdoor je jaarsalaris omhoog gaat kan dit ook weer gevolgen hebben voor je toeslagen. Nu krijgen wij inmiddels onze overuren niet meer uitbetaald, dus hoef ik daar niet mee op te letten.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    je bedoelt als vakantie? nee, dat zal niet zo handig zijn. ik heb nog 500 vakantie uren staan die grotendeels op moeten en wat al een probleem gaat geven. dan word het echt te veel aan vrije uren.
    en mn toeslagen laat ik gewoon op mn oude salaris staan. ik heb geen zin in gedonder. dus in het gunstigste geval, krijg ik op een gegeven moment geld terug omdat mn loon lager was dan het jaar ervoor.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ah, ok... Ja als je nog 500 uur hebt staan dan zou ik dat ook eerst opmaken.

Voor wat betreft je toeslag: Je bedoelt met je oude salaris, je salaris zonder OV? Dan heb je idd gelijk. Het is altijd slim om je salaris wat hoger in te schatten, dan zit je altijd goed... :D

7. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Kan je je ouderschapsverlof niet stopzetten? Als je nu overuren maakt en daardoor net zoveel verdient als voor je ouderschapsverlof dan heeft dat ook weinig 'zin' met je korting.
    Ik zou ze pas opnemen als ik zeker zou zijn van terugval in loon. Was in mijn geval voor 1 jaar (ging van 40 naar 24 uitduid had totaal 1040 uur)
    16uur x 52weken x 4,10= 3400!!! is toch zonde als je dat niet via de belasting terug krijgt
    Je kan ouderschapsverlof opnemen tot dat je kind 8 is.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Kan wel, doe ik niet. Als ik dat stopzet dan moet ik op die dag weer werken. En dat was juist mijn bedoeling van de verlof. De ouderschapsverlofkorting is voor mij alleen een leuke bijkomstigheid. Voor het geld a 4 euro nog wat hoef je het iig niet te doen..
    Bij mijn werk heb ik nooit zekerheid mbt terugval van loon, overwerk enz.
    Nu is het bijv super rustig en zit er ws geen overwerk in. Kan zo omslaan.
    Daarbij, mn verlof is nu al geregeld en er is inval geregeld voor mijn werkzaamheden. Mijn werkgever zal not amused zijn als ik mn verlof terug draai:)
    En het is ook wee niet zo dat ik zoveel over uren ga draaien dat ik geen korting meer krijg. En vanaf volgend jaar gaat die korting eruit. Dus kan er beter dit jaar dan nog van "profiteren". En loop ik het mis omdat ik teveel gewerkt hebt, jammer dan. Dan heb ik daarvoor in de plaats ook weer lekker loon verdient;) dus qua loon erop achteruitgaan doe ik dan sowieso niet. Het gaat mij er echt om dat ik niet nu toeslagen enz krijg en ik dat op den duur terug moet betalen.

9. Morgaine82

Morgaine82 Actief lid

17 feb 2011
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt hoor zoals je het zegt. De ouderschapsverlofkorting is inderdaad alleen dit jaar nog, volgend jaar niet meer.

Deel Deze Pagina