Hoi allemaal! Ik wil even mijn verhaal kwijt waar wij gisteren behoorlijk van zijn geschrokken. Ik ben nu 9 weken en 3 dagen zwanger. Ze hebben bij mij bloedgeprikt (de standaard procedure bij 8 - 10 weken zwangerschap) ik belde voor de uitslag en alles was goed alleen hebben ze antistoffen in mijn bloed gevonden. Dit is mijn eerste zwangerschap en ik heb nog nooit een bloedtransfusie gehad. Nu hebben ze gelijk bloedgeprikt bij mijn vriend. Om te achterhalen of hij iets heeft waar mijn lichaam nu op reageerd. Als dat zo is dan is de kans heel groot dat die antistoffen via de placenta naar de baby gaat. De verloskundige zei dat ik dan ook naar de gynecoloog moet. En ik de hele zwangerschap sterk in de gaten wordt gehouden. Ik maak me enorme zorgen. Ik ben bang dat ik mijn eigen kindje straks afstoot. Heeft iemand iets vergelijken met dit ook gehad? Wat was jou ervaring hierin. We moeten nu een week wachten tot de uitslag. Pfff zenuwslopend... wat heeft dit voor gevolgen voor mijn kleine baby. De bijgevoegde foto is waar mijn vriend op wordt getest. Groetjes Denise
Hoi! Hen je wel of geen antistoffen in je bloed? Want volgens mij heeft iedereen antistoffen. Maar als je het niet hebt is het wel een klein aandachtspuntje. Ik heb dus geen antistoffen in mijn bloed. Als mijn vriend t wel heeft en zo de baby ook kan dat vanaf 27 weken een dingetje zijn. Alleen hebben ze bij mij m'n vriend niet getest. Met 27 weken prikken ze 'm blijven bloed of 't nog zo is. Zo ja krijg je bepaalde injecties en na de bevalling ook Volgens mij hoeven we ons geen zorgen te maken het is alleen super vervelend als het wel zo is (partner wel antistoffen en de baby ook). Ze moeten kijken of je rhesus negatief of positief bent. Negatief gaat, als 't in contact komt met positief, vechten tegen positief. Dat doet je lichaam automatisch. Verder snap ik er weinig van. Maar de verloskundige deed er niet lastig over. Lastig hé vind dat soort dingen ook best eng. Je krijgt hier niet standaard een bloed transfusie voor. Alleen in 't ergste geval. Na de bevalling dacht ik.
Heey! Bij mij zijn er wel antistoffen gevonden. Voor bepaalde eiwitten. T klink niet goed in ieder geval. ik snap er idd iok nog weinig van. Kzak het allemaal wel uitgelegs krijgen denk ik. Ze zei dat het weinig voor kwam. Wat vervelend ook bij jou! Hopelijk verloopt jou zwangerschap ook gewoon goed! Groetjes Denise
Hallo allen Je hebt veel verschillende soorten antistoffen. Ik lees nu iemand die iets over D schrijft Maar je hebt ook c en e. En dan kleine en grote. Ik heb na mijn eerste zwangerschap anti E opgelopen. Nu afwachten of deze zwangerschap het heeft. Wacht nog op bloedprikken. Volgens mij lees ik bij jou ook e. Ik heb met gynecaloog gebeld want weet dat ik dit heb door bloeddonor. Er is kans dat.ik het 50% oploop. Als het met bloedprikken eruit komt kom ik ws onder gynecaloog behandeling ipv verloskundige. Je krijgt waarschijnlijk vaker controles. En er is kans dat ze kindje eerder halen omdat je lichaam naar het kindje niet meer goed functioneert. Ik heb gevraagd of ik dan beter bij 1 kind kon laten. Maar ze zeiden dat ze je goed kunnen helpen maar dan met meer controles. Belangrijkste is dat jij weet welke antistof je heb. Want anders krijg je allemaal andere adviezen. Want voor elke antistof is ander beleid. En zou dan telefonisch spreekuur van gynaecoloog bellen voor je eigen gevoel. Probeer te vertrouwen in de goede medische zorg van nl. En het ligt er ook aan hoe die antistoffen hoeveelheid word. Dit prikken ze rond 28 weken sowieso. Ik ben wel benieuwd welke je heb.
Mijn zus had dat ook! Niks aan het handje... 2 gezonde kinderen op de wereld gezet. Volgens mij moest ze alleen ergens in de zwangerschap een prik en verder niks. Ja er was kans dat de baby in de baarmoeder een bloedtransfusie moest hebben. De kans was 0,002% ofzo! Hopelijk is dat bij jou ook zo! Sterkte
Veaag bij je vk meer info! Hier zijn hele heldere foldertjes over, misschien kun je ze zelf op de site van het RIVM vinden. Niet meteen enorme zorgen maken, heel vaak gaat het om een klein risico dat met die antistoffen iets toeneemt maar nog steeds een klein risico is. Met extra echo's houden ze je baby dan goed in de gaten.
Antistoffen waartegen? Dat zou ik even aan je arts vragen. De info is nu te summier om op te reageren. Er zijn veel verschillende soorten antistoffen. En soms is er niks schadelijks aan.
Haii Heb dit ook gehad toen ik met 16 wk had bloed geprikt. Belde ze me savonds laat op dat ik antistoffen had. Moest Toen weer bloedprikken paar keer en later in de zwschap ook weer.. En toen bleken het goede antistoffen te zijn, dus die t kindje niet bereiken. Ik schrok ook heel erg toen ze me ervoor belde, maar uiteindelijk heeft maar 5% van de mensen die dit hebben de slechte antistoffen! Dus maak je niet al teveel Zorgen.
Ik zou ook even vragen welke antistoffen, er zijn er zoveel, Zelf test is altijd ssa antistof positief, dit houd in dat mijn kindje een neonatale hartblokkade kan krijgen Maar mijn zusje had weer iets met de rhesus D ofoIets die moest een paar prikken tijdens de zwangerschap
Dankjulliewel voor de reacties. Ik probeer ook positief te denken. Het blijft zeker in me hoofd zitten. Maar al.een stuk minder zorgen. Er zijn idd zoveel antistoffen. Hopelijk krijgen we aankomende week meer antwoorden en een goede uitleg! Ik zal het laten weten als k meer weet! Dankjulliewel nogmaals! Xxx
Ik vind het wel een beetje raar dat de verloskundige jou zo ongerust maakt en je als het ware het bos in stuurt. Er zijn idd zoveel antistoffen, laten ze eerst maar eens uitzoeken hoe en wat. Dan kun je je altijd nog ongerust maken indien nodig. Zelf ben ik rhesus D-negatief. Als mijn kindjes rhesus positief waren geweest, had ik 2x een prik gemoeten (1x tijdens de zwangerschap, 1x na de bevalling). Maar ze waren allebei ook negatief, dus hoefde er niks te gebeuren. Advies: probeer je niet teveel zorgen te maken. En ja, ik weet het, dat klinkt makkelijker dan het is. Dus: veel sterkte ermee. En hopelijk een positieve uitkomst.
Oh schrikken hè als je zo gebeld wordt. Ik heb deze zwangerschap ook antistoffen tegen Jk-a. Schrok me te pletter, maar zijn geen agressieve antistoffen en dus is er gelukkig niks aan de hand. Er zijn inderdaad verschillende typen en de één is agressiever dan de ander. Eerste wat ze doen is nogmaals prikken en kijken welke antistoffen je hebt. Aan de hand daarvan krijg je een advies hoe vaak je weer moet prikken en of je bij de gyn of de verlos onder behandeling komt. Maar ik zou zeker je verloskundige nog eens bellen over meer info, of anders het ziekenhuis met je vragen. Ik ben bij de gyn toen helemaal gerustgesteld gelukkig.