Vlinder, ik vind de onderste alinea beetje fel overkomen... Jikke deelt toch alleen haar ervaring en zegt toch dat het stom was... etc.. Dit forum is toch geopend omdat er ervaringen/gevolgen gevraagd worden...?
Ze komt nogal laconiek over in mijn ogen. Ja, allemaal in het vruchtwater gepoept, tja kan gebeuren he... Ja, bij haar is het zo vaak goed gegaan en gelukkig maar! Ik heb van genoeg kindjes gehoord die dood zijn gegaan door ontlasting in het vruchtwater! Dus iets wat hier heel laconiek wordt verteld, lijkt daardoor niet gevaarlijk. Maar het is levensgevaarlijk. En ja, daar kan ik me erg over opwinden. Bij deze deel ik dus de ervaringen die ik om me heen heb gezien en de ernstige gevolgen ervan.
Tja... ik begrijp je gevoelens wel (ook al heb ik t gelukkig nooit meegemaakt).... jij hebt natuurlijk ook al wat meer meegemaakt... dat je daar wat feller op reageert.... begrijpelijk... dikke knuffel...
Normaal gesproken is vruchtwater helder (soms lichtroze) van kleur, net als water. Er kunnen wat witte vlokken inzitten. Een enkele keer zie je echter dat je vruchtwater groenig of bruinig van kleur is. Dit betekent dat de baby in het vruchtwater heeft gepoept, we spreken dan van meconiumhoudend vruchtwater. ( dus de baby wil er uit, poept in het water, meestal door gevolg van overtijd zijn)
nouja... als ik er over nadenk kan het wel een gevolg zijn van roken hoor... Want roken en overtijd zijn hebben 1 gemeenschappelijke aandoening... De placenta raakt "op".... en doet bijna niets meer.... Dus als je placenta eerder "op"is (bv door roken)... raakt de baby ook eerder in paniek.... Ja niet gek als hij en te weinig voedingsstoffen krijgt en te weinig zuurstof... dan zou ik ook in paniek raken...en in mn broek of in zijn geval vruchtwater poepen!
Hey, je hebt google gebruikt! Knap hoor... En nu stap twee: google 'roken tijdens de zwangerschap' en plaats dat hier (of maak je eigen topic over waarom je juist wel zou moeten roken tijdens de zwangerschap omdat dit doodgeboortes voorkomt en de helft van de baby's gezond ter wereld brengt). Ramona, dank je meid.
Alecia, heel goed dat je met hulp gaat stoppen als je zwanger bent! Dus je begrijpt wel degelijk dat roken niet goed is tijdens zwangerschap. Toch snap ik dan niet dat je steeds met argumenten komt dat het niet door roken komt, of dat je ook gezond kan zijn terwijl er wel gerookt is. Het is een feit, roken tijdens zwangerschap, niet goed. Je kindje hoeft er niks aan over te houden, maar kan wel. Er zijn kindjes die er niks aan overgehouden hebben, die hebben geluk gehad. En er zijn kindjes waarvan de moeder niet heeft gerookt en toch problemen hebben of gehad. Zoals bij mij, niet gerookt, overtijd, placenta was helemaal op, vruchtwater helemaal op, heel klein kindje en in de buik gepoept, had geen dag later mogen komen, maar ik rook niet. Als ik wel had gerookt, dan had ik mijn zoontje denk ik niet eens meer vast kunnen houden.
Ja knap he voor iemand die ongeschoold is. Wees jij nou een knap en sterk en laat je hormoontjes hier toch buiten. Mensen die vroeger hebben gerookt, hebben de mond nu het grootst, ze denken alles beter te weten over het roken. Zal een geintje vertellen 90% van de nietrokers hier op het forum, hebben of vroeger gerookt of een ander geheim te verbergen. Als het erop neerkomt mag je niks tijdens een zwangerschap, zelfs geen alcohol, toch spreken vele dingen elkaar tegen, want soms mag je van een bepaalde wijnsoort wel een glaasje, dat stimuleerd de bloedsomloop, dus ook voor de baby en placenta. Zo zijn er wel meer dingen die niet op elkaar aansluiten. Als iedereen eerlijk is, en ook het uit, zul je zien dat elke zwangere of al moeder wel iets verkeerds doet.
Wat is dat nou weer voor rare opmerking? En zelfs geen alcohol? Nee lijkt me niet nee.. wat een wereldramp zeg dat het 9 maanden niet alleen om jou draait, maar om om het kleine wezentje in je buik. Jeetje mina, als je niet eens voor je kindje kunt opbrengen om niet te roken en te drinken, is het wel erg treurig gesteld. En even voor de record, ik rook idd niet, nooit gedaan ook. Hield wel van een glaasje, maar ben daarmee gestopt op het moment dat we zwanger wilden worden.
nogmaals, dit is al de 3e keer dan een moderator een waarschuwing plaatst, willen jullie het ontopic houden? dit was de vraag van de TS en daar gaan we het vanaf nu over hebben. Als jullie oneenigheid hebben over andere zaken, mag je dat door de pb knop met elkaar uitvechten. Als jullie zo doorgaan, en de waarschuwingen negeren sluit ik het topic.
mijn vriendin heeft gewoon zware shag doorgerookt. toen zij beviel was laura echt niet zo fraai. erg gerimpeld dat trok later wel bij, maar als ze langer had gezeten had het volgens de verloskundige verkeerd kunnen aflopen. dan was ze uitgedroogd werd verteld. roken is voor jezelf al slecht dus natuurlijk ook voor je kindje. Zelfs meeroken is slecht kun je nagaan... ik heb zelf nooit gerookt dus kan er niet over oordelen of het moelijk is om te stoppen of niet. maar tijdens je zwangerschap doorroken...... ik kan daar niet over uit ! :x
Ik rook zelf niet, nooit gedaan ook, maar mijn moeder heeft wel 5x gewoon doorgerookt tijdens haar zwangerschap. Met als gevolg, dat we alle 5 niet zwaarder waren dan 2600 gram. Mn broer was zelfs 2100 gram en ze was bijna 40 weken zwanger van hem. Mijn broer en mn zusje hebben allebei een groeiachterstand (uhhh, ze zijn inmiddels uitgegroeid, maar echt klein!) Mn middelste broertje heeft een schisis, mn jongste broertje adhd en eigenlijk ben ik denk ik nog wel het beste eraf gekomen.
Wat een boel frustraatjes zitten hier ](*,) Generaties lang hebben vrouwen gerookt tijdens de zwangerschap domweg omdat ze niet beter wisten. Hebben we generaties lang een overvloed aan astmapatientjes gehad? En zijn we daar nu ineens vanaf op die enkele stakker na waarvan de moeder rookte tijdens de zwangerschap? Nu weten we wel beter - roken tijdens de zwangerschap kan allerlei gevolgen hebben - maar nog gaat het om statistiek en niet om een wet van Meden en Perzen die altijd opgaat zoals sommigen hier zo graag beweren. Met dat soort beweringen aan komen zetten is pas DOM - te denken dat je alles in de hand hebt als je maar de juiste dingen eet en de juiste pillen slikt. Alsof er een gebruiksaanwijzing zou bestaan voor het menselijk lichaam, als je die maar volgt, dan gaat alles goed, en gaat er iets mis, oh, dan heb je zelf iets verkeerd gedaan. En je eigen moeder de schuld geven van een ziekte die je toevallig hebt - ja lekker makkelijk he, nou, ik hoop maar voor je dat het bij jou TOEVALLIG allemaal perfect uitpakt zodat jouw kind je later niet zulke achterlijke en egoistische verwijten hoeft te maken. Mijn moeder heeft ook gerookt (wist zij veel toentertijd) en ik woog 8 pond en ben altijd kerngezond geweest. En nee dat bewijst niets! Net zo min als al die andere voorbeelden hier, van ondergewicht e.d., zouden bewijzen dat er dat geval een directe relatie is tussen dat ondergewicht e.d. en het roken van de moeder. Ik rook niet en ik verdedig het roken ook niet. Ik ageer alleen tegen de misplaatste reacties in dit topic.
frustraties? en als er iets verkeerd is met je kindje is het natuurlijk niet je eigen schuld. maar willen we niet allemaal het beste en ervoor gaan? dan hoort stoppen met roken daar mi gewoon bij. zoals het teveel alcohol drinken. dat is normaal al niet goed en als je zwanger bent een des te grotere reden om ermee te stoppen! vroeger wisten ze niet beter, wees blij dat ze tegenwoordig veel meer weten maar ik hou t voor gezien in deze topic mij te negatief en te vlug op de tenen getrapt allemaal. suc6 allemaal en de mazzel =;
En jij kent dus die 90% van het forum allemaal persoonlijk én kent dus ook hun geheimen . sorry meid maar waar haal je dat allemaal? Je wist zelfs niet hoe gevaarlijk meconium in het vruchtwater is, maar dit weet je wel? En alcohol is geen probleem tijdens de ZS? Mens toch, ben je echt serieus bezig want volgens mij ben je ons hier allemaal aan het beetnemen Ik snap ook niet waarom je niet nu al stopt met roken als je toch zwanger wil worden? Tegen dat je zwanger bent ben je dan al 'clean'
Mijn zus haar kindje is trouwens ook 3 weken te vroeg geboren en mn zus rookte ook tijdens te zwangerschap. En dat ís bewezen het verband tussen roken & vroeggeboorte/laag gewicht.
Het is medisch bewezen dat roken tijdens de zwangerschap ongezond is voor de baby. Ik ben heel blij zwanger te zijn en ga veel dingen die slecht zijn voor mijn kindje uit de weg. Ik rook en drink dan wel niet, maar een broodje filet american zou heeeeerlijk zijn. Maar toch kan ik me er nog steeds van weerhouden doordat ik weet dat het eventueel gevaar voor m'n kindje zou kunnen opleveren. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven dat wanneer mijn kindje geboren is en iets mankeert het eventueel zou kunnen komen door die broodjes filet american. Dus stop minstens die 9 maanden en paf daarna weer lekker verder(niet in het bijzijn van je kind). Groetjes Tamara.
Hoevaak moet ik nog zeggen, ik kan niet stoppen zonder begeleiding. Punt uit . Enne alcohol, hoeveel zwangeren hier, hebben in hun zwangerschap 1 of meerdere glaasjes gehad? Wees dan ook eerlijk en oprecht. Die 90 % is nog matig volgens de statistieken is hetnamelijk 96 % hou het vriendelijk en netjes.