Zorgen SCP om jonge gezinnen - Binnenland - algemeen - Gelderlander Ik kan me in dit bericht wel vinden. Wij hebben het niet slecht, maar de stijgende kosten van kinderopvang, het feit dat van vele onder ons het huis 'onder water' staat en bv oversluiten of verkopen van je huis bijna onmogelijk is. Ik merk dat veel 'ouderen' om mij heen mensen tussen de 55 en 70 heel hard klagen, maar een groot gedeelte van deze mensen heeft het echt niet slecht...en maar klagen over pensioenleeftijd en hoogte van pensioen, maar ik denk dat ik straks 72 ben als ik met pensioen zou mogen en dan is de pot leeh...
Klopt... er moet ook echt een jongeren ( 30 ers) partij komen.... Ouderen zijn helemaal niet solidair met ons. Helaas... en gaan dat ook niet worden.
Nou ja, ik merk wel dat het voor de ouderen ook niet echt ideaal is hoor. Mijn vader is 60 en hij is met pensioen. Heel jong, ja. Maar dat is nu eenmaal zo bij defensie. Hij heeft nadien trouwens nog wel als burger bij deensie gewerkt. En nu doet hij vrijwilligerswerk en heeft kleine bijbaantjes. Hij zit dus niet op zijn gat ofzo. Maar zijn pensioen wordt dus echt wel kleiner. Hij draagt nog steeds een deel van zijn inkomen af, net als werkenden. Maar het deel dat hij moet afdragen, wordt steeds groter. Dus hij krijgt al minder da waar hij eerst op rekende. En dan dreigt ABP ook weer de pensioenen nog verder te verlagen. Tel daarbij op dat het pensioen (of VUT of hoe dat ook heet) dat hij nu heeft, maar loopt tot de pensiensgerechtigde leeftijd van toen hij ervoor spaarde. Als de AOW-leeftijd omhoog gaat, heeft hij dus een periode helemaal geen inkomen meer.
Ik denk dat het voor ons echt wel een heel stuk moeilijker gaat worden voor mensen die al vroeg met pensioen zijn
Klopt je merkt wel dat het voor jongeren steeds zwaarder wordt. Maar voor de mensen tussen de 50 en 60 wordt het ook moeilijk. Mijn moeder werkt in de bejaardenzorg. Als je op je 67 nog mensen moet douchen en verzorgen, dat is gewoon geen doen. Nu heeft mijn moeder een leidinggevende functie, maar er zijn genoeg mensen van midden 50 die onder haar werken. Geen idee hoe die hun werk nog moeten doen met 67 jaar.
In de zorg is het bijna niet te doen om zo lang door te gaan Er zijn heel weinig jongeren die al die banen op te vangen straks.... Tja...dat wist ik dus al toen ik 14 was en dit leerde op school...de vergrijzing was 20 jaar geleden al een zorg en ze hebben het er op aan laten komen Maar goed, dit is politiek verder dus ik houd verder mijn mond Ik maak me grote zorgen over onze generatie...die het nu moeilijk heeft...alles moet gaan opvangen straks en straks ook weer oud worden en geen geld hebben om een goede oude dag te hebben De ouderen van nu hebben het echt nog makkelijker dan dat wij het gaan krijgen...of we moeten echt met goede oplossingen gaan komen.
Klopt! Ik ben er ook bang voor. Mijn werk gaat binnenkort veranderen, we gaan werken via cao en moeten nu dus ook verplicht pensioen gaan afdragen. Ben erg bang dat alles wat ik ga afdragen gewoon niks meer van terug zie! Spaar liever zelf voor mijn oude dag, en niet via een pensioen fonds.
Ik zie ook wel dat sommige ouderen het slecht hebben. Bijv. Iemand die ik ken van 59 is en bouwvakker en net ontslagen...ik denk dat die persoon het wel moeilijk heeft. Die zal niet zo snel een nieuwe baan vinden. Het gaat mij met name om mensen die klagen dat ze niet met 62 mogen stoppen en dat hun huis zoveel in waarde is gedaald (huis is nog steeds 4x over de kop). Als ik dan zeg dat wij de eerste generatie zijn die het slechter krijgen als hun ouders wordt ik raar aangekeken. En nee..wij hebben het niet slecht...ik neem dan ook mijn petje af voor gezinnen met twee kinderen en een modaal inkomen.
Sorry, mijn berichtje van daarnet was niet volledig. Maar er stond bezoek voor de deur en dat gaat even voor. Ik wilde maar aangeven dat de 'ouderen' van nu het ook heus niet zo makkelijk hebben. (Ik zie mijn vader van 60 niet echt als oudere, maar hij schijnt het wel te zijn ) Maar inderdaad: hij krijgt (straks) tenminste nog pensioen naast zijn AOW. Ik ben erg bang dat wij geld in een pot storten, die leeg is als wij (dertigers) aan de beurt zijn. Ik zou toch liever voor mezelf sparen, om heel eerlijk te zijn. Dat heeft trouwens ook veel nadelen hoor! Maar goed: dan heb je het tenminste wel zelf in de hand en weet je waar je aan toe bent. Solidair? Nee, dat is het niet. Maar ik vind die ouderen die niet willen dat de AOW-leeftijd omhoog gaat en de pensioenen omlaag, ook niet solidair. Want zij kiezen ook alleen maar voor hun eigen inkomen. Dat degenen die nu voor hun betalen, straks niks krijgen kan de mensen die zo praten blijkbaar niks schelen. ZIJ hebben al die tijd toch ook afgedragen... En dat klopt natuurlijk ook. Maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor ons. Verder snap ik de zorg wel om mensen met een tophypotheek of een hypotheek die (voor een groot deel) aflossingsvrij is. Dan hoeft er niet veel te gebeuren en het gaat mis. Aan de andere kant... voor een deel van de huiseigenaren is dat ook een eigen keuze hè? Ik weet dat er mensen zijn die echt niet anders konden. Maar als ik nu bij leeftijdsgenoten kijk hoeveel mensen er ingeschreven staan bij de woningbouw... dat komt nauwelijks voor. En dan straks klagen als ze geen urgentie krijgen bij bijvoorbeeld echtscheiding of andere ellende. Mensen die wel een grote nieuwe auto kopen en / of allerlei dure gadgets, maar geen moeite nemen om extra af te lossen op het deel dat ze teveel hebben aan hypotheek. En dan straks huilen als ze bij (gedwongen) verkoop niet genoeg terug krijgen om hun huis af te betalen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes hoor, helemaal zelf weten. Maar klaag dan niet als je met 'onvoorziene' omstandigheden wordt geconfronteerd wordt en te weinig geld hebt. Ik heb liever een goedkoper huis, zodat ik geld over heb voor een goed verzekering die uitkeert bij arbeidsongeschiktheid of overlijden. Ik rijd liever in een tweedehands auto zodat ik geld overhoud om te sparen of de hypotheek af te lossen. De tijd van dure vliegvakanties naar verre bestemmingen zijn voor ons nu even voorbij. Wij accepteren dat en betalen vervolgens zonder morren de kinderopvang. Ik weet dat er inkomens zijn die zo laag zijn dat je echt overal op moet beknibbelen hoor. Dan valt er niks te sparen. Maar in mijn omgeving zie ik toch vooral leeftijdsgenoten die nu gewoon "lekker willen leven". Prima hoor, maar die raken dus inderdaad in de problemen als de hypotheek rente wordt afgeschaft, de kosten voor de kinderopvang omhoog gaan of bij ontslag. Maar die hebben nu al een patroon waarbij ze (bijna) alles wat ze verdienen meteen uitgeven. Daardoor kunnen ze klappen niet opvangen. Deels omdat er niet genoeg spaargeld is, maar ook omdat ze een patroon van hoge uitgaven gewend zijn. Misschien door het idee dat iedereen 'recht' heeft op luxe. Wij maken andere keuzes. Er zijn nog wel dingen waar we op kunnen bezuinigen als dat moet. Maar wij zijn vooral gewend om veel te sparen. Dus als er bij ons iets mis zou gaan wat niet verzekerd is, dan kunnen we een deel van die klap al opvangen door minder te gaan sparen. Of door desnoods langzaam wat in te teren op ons vermogen.
Dat is in de branche waarin ik werk net zo. Zelf zit ik op kantoor, maar de mannen in de werkplaats zijn vaak ver voor hun 60e al op. En op kantoor merk ik ook dat lang niet alle 60+ers de laatste digitale ontwikkelingen bij kunnen houden. Straks moeten we twee jaar langer door. Er zijn binnen ons bedrijf niet voor alle 55+ ers baantjes die ze kunnen gaan doen zodra hun lichaam of geest het werk wat ze doen niet meer aan kan. Over pakweg 25 jr zijn wij die generatie. Ons zal het heus niet makkelijker af gaan. Ik zeg AOW leeftijd omlaag. Kan oma weer oppassen zodat mama kan werken, opa vrijwilligerswerk doen of ze doen niets en geven hun geld lekker uit aan reisjes of een nieuwe auto, keuken etc Dan rolt het geld tenminste nog terug naar de staat. Lijkt me beter dan straks massaal alle ouderen in de bijstand met hoop schulden, omdat ze hun baan kwijt zijn, maar hun huis niet kwijtraken.
@tupp wat jij zegt klopt gedeeltelijk wel. Mensen maken idd zelf een keuze voor het een of ander, maar toen wij 5 jr geleden bij een bekende bank zaten om over de hypotheek te praten...werd ons een totaal ander beeld voorgehouden dan wat wij reëel en vooral wenselijk vonden. Mensen werden echt lekker gemaakt, zonder ze na te laten denken over de langere termijn en eventuele gevolgen bij hun keuze. Iets wat een bank eigenlijk verplicht is. Zorgplicht. Eerst probeerde ze ons een zo hoog als mogelijke hypotheek te verkopen. We hadden immers 2 volle lonen en de lonen stijgen elk jaar....Dit wilden we niet met oog op eventuele kinderen en minder werken. Je weet immers niet of je kindjes en jij zelf wel gezond blijven..dus nee we wilden niet een hypotheek die top was..ook niet voor een nieuwe keuken en badkamer.. Toen kwam het aflossen ter sprake. Bank adviseerde om als we dat echt perse wilde doen, dat vooral te doen dmv een extra storting in het spaargedeelte. Dan blijft je hra gelijk. Voordeel voor ons! Je wilt nu toch ook leven? Dat klopt natuurlijk helemaal, de staat betaalt een stukje mee, maar de schuld blijft dan ook gelijk en maandelijkse rente ook. Terwijl we juist van dat aflossingsvrije stuk uiteindelijk ook gedeelte kwijt willen om maandlasten omlaag te brengen. Maar bank vond dat toen dus onverstandig! Wij hebben gemerkt dat je dan dus wel stevig in je schoenen moet staan. Zeker als je blindelings afgaat op zo'n adviseur en daar zitten/zaten hele foute tussen. Zal nooit die meneer van bekend hypothekenbureau vergeten toen ik vroeg wat gebeurd er met de hypotheek als de bank valt? Hij lachte me recht in m'n gezicht uit..nee hoor dat kan in NL niet...kort daarop viel idd de bank van Dick S. toen heb ik serieus getwijfeld of ik hem nog zou bellen over het waarom we met hem niet verder zijn gaan praten over de hypotheek.