Hallo iedereen, Sinds een paar dagen weten we dat ik zwanger ben. Nu woon ik in Duitsland met een Duitse man en heb ik (behalve mijn NLse nationaliteit) niets meer met Nederland te maken. Ben dus hier verzekerd etc. Hier loop je als zwangeren eigenlijk standaard bij een 'Frauenarzt' (gynaecoloog dus), verloskundigen (hebamme) hebben ze ook maar dat is volgens mij voor erbij. Nu moet ik dus een afspraak maken voor een termijnecho en intakegesprek bij een 'Frauenarzt' maar ik weet niet echt wat me te wachten staat. Dit is mijn eerste zwangerschap, ben ook nooit bij een gynaecoloog geweest dus de controlefreak in mij is een beetje onrustig. Weet iemand wat gangbaar is in Duitsland tijdens een eerste echo en waaraan ik een 'goede' gynaecoloog kan herkennen? En zijn er misschien meerdere hier die in Duitsland wonen en zwanger zijn/waren?
Allereerst gefeliciteerd. Goede Frauenartzt: vraag eens bij je HA na wat een goede Frauenartzt is, en anders in je nabije omgeving. Ik weet niet of iedere arts hetzelfde protocol volgt, maar ik kan je wel mijn eigen ervaringen vertellen. Bij eerste afspraak moest ik direct een potje urine vullen voor test en controle op blaasontsteking etc. Gesprek met frauenartzt, daarna door naar de behandelkamer. Controle van borsten, daarna een uitstrijkje en vervolgens een inwendige echo om te zien of het een "goede" zwangerschap is, maw... zit je beebje in je baarmoeder en niet erbuiten Daarna krijg ik nog bloedafname, oa voor bepaling antistoffen, SOA/HIV, bloedgroep etc. Vervolgens kreeg ik iedere controle urine-onderzoek, inwendig voelen of er geen ontsluiting was en een echo. Tot 12 weken is het inwendige echo, daarna uitwendig. Iedere tweede controle werd er ook bloed geprikt.
De hebamme is een tussenvorm van verloskundige en kraamverzorgende. Ik had een oudere Hebamme, die zelf geen bevallingen meer deed, maar ze deed dus wel controles vooraf en na je kraamperiode, ze hielp met borstvoeding en badderen etc... ze deed geen huishoudelijke taken trouwens. in het ziekenhuis werd de bevalling begeleid door een Hebamme van het ZH zelf en de gyneacoloog kwam er alleen maar bij om te zien hoe het ging... bij mijn tweede bevalling hoefde hij eigenlijk helemaal niets te doen. oh ja, mijn eigen Frauenartzt was dus niet verbonden aan het ZH en deed dus ook niet mijn bevalling, dat werd geregeld via het ZH.
Oh ik kan er een hele post mee vol schrijven, over bevallen in Duitsland. Doe ik straks wel even. Ik heb jaren in Duitsland gewoond en er twee kinderen gekregen.
Heel erg bedankt! Dit kan ik iig een beetje als richtlijn gebruiken. Haha, ik word helemaal zenuwachtig als ik aan al die controles denk. Ik wist helemaal niet dat de Hebamme ook bevallingen deed! Goed om te weten idd. Ik kan helaas ook niemand iets vragen omdat ik mijn zwangerschap zo lang mogelijk geheim wil houden, sowieso zouden ze niet echt hulpzaam zijn denk ik. Nogmaals heel erg bedankt!