Zwangerschap in Nederland

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Naomi96W, 16 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe vindt u het geregeld voor zwangere vrouwen in Nederland?

1. Goed

2. Kan beter

3. Niet goed

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Naomi96W

Naomi96W Lid

15 okt 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo lieve allemaal,

Ik zal me nog een keer voorstellen en uitleggen waarom ik op het forum zit voor de gene die mijn eerdere berichtjes niet hebben gezien.

Ik ben Naomi (18), ik zit in 5 havo en moet dit jaar een profielwerkstuk maken. Ik wil sinds jong af aan al verloskundige worden en heb toen besloten om mijn profielwerkstuk hierop ook te baseren. Ik ga onderzoeken waar vrouwen het liefste bevallen en met welke begeleiding erbij. Er is niet altijd een keuze maar ik wil graag onderzoeken als er een keuze was wat een vrouw dan zou kiezen.

Mijn eerste berichtje ging over waar vrouwen willen bevallen en mijn tweede over als er een keuze was of je dan had gekozen tussen een verloskundige of gynaecoloog.

Een ander deel wat ik wil onderzoeken in mijn profielwerkstuk is of vrouwen tevreden zijn over hoe het geregeld is voor zwangere vrouwen? (denk hierbij over de duur van het verlof, hulp tijdens de zwangerschap en de bevalling en voldoende uitleg en info) Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat vindt u het beste?

Ik hoop op leuke reactie's!

Groetjes Naomi :)

2. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Het enige verbeter punt voor mij is het verlof van de vader. Verder denk ik dat we niks te klagen hebben hier, ik ben in ieder geval tot nu toe tevreden.

3. French

French Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    voor mij is het alweer bijna 7 jaar geleden maar ik wil toch mee helpen aan je profielwerkstuk :)

ik wilde graag in het ziekenhuis bevallen omdat mij dat een veilig gevoel gaf.
    achteraf moest ik dat ook want mijn vliezen waren al 3 dagen gebroken.
    ik heb de keuze niet gehad om te kiezen tussen een verloskundige of een gynaecoloog...maakt mij ook niet zoveel uit.
    tijdens mijn bevallig had ik een leerling verloskundige...waar ik heel veel aan gehad heb...en een gynaecoloog.
    mij maakte het niks uit...het gevoel was gewoon goed!
    de duur van het verlof is in mijn ogen goed...lees wel als alles goed gaat!
    ik had een hele lieve verloskundige waar ik met een fijn gevoel iedere afspraak naar toe ging.
    hulp tijdens mijn zwangerschap had ik van mijn moeder en de info kreeg ik van dit forum.
    zelf op onderzoek uit dus :)

succes met je profielwerkstuk!

4. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

De meerlingenverlofsregel is er nu doorheen.
    Verder vind ik langer verlof bij couveuse kindjes een hoge prioriteit.
    Verlof voor vaders mag ook wel wat langer worden.
    Voor de rest, prima geregeld hier.

5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

verkeerd geplaatst

6. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Mijn eerste berichtje ging over waar vrouwen willen bevallen en mijn tweede over als er een keuze was of je dan had gekozen tussen een verloskundige of gynaecoloog.

Ik wil het liefste thuis bevallen omdat het mijn eigen omgeving is. Mijn eigen douche, eigen bed, eigen babykamer en hierdoor ben ik stukken kalmer en kan ik zelf aangeven wat ik wil. Ik heb bewust gekozen voor een verloskundige omdat zij je hele zwangerschap begeleidt, bevalling en daarna.

Een ander deel wat ik wil onderzoeken in mijn profielwerkstuk is of vrouwen tevreden zijn over hoe het geregeld is voor zwangere vrouwen? (denk hierbij over de duur van het verlof, hulp tijdens de zwangerschap en de bevalling en voldoende uitleg en info) Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat vindt u het beste?

Gelukkig ging ik mijn zwangerschap + bevalling wel goed.. Mijn dochter en ik waren gezond dus was ik niet heel erg afhankelijk. Verbeter-punt vind ik de intake gesprek voor de kraamzorg. Ze kijken vooral na de praktische zaken i.v.m. persoonlijke zaken (zoals achtergrond, hobby's enzovoort).. Het zou veel fijner voelen dat iemand komt die al wat weet wat ik fijn vind en niet enkel komt om schoon te maken en temperatuur te meten. Daardoor heb ik besloten dat ik bij mijn tweede kind geen 41-uur kraamzorg wil (wat word aangeraden) maar voor maar 2 uur per dag of helemaal niet..

Eigen risico vind ik ook nergens op slaan.. Je betaald al de zorgverzekering en dan moet je nog per uur extra betalen.. alsof je iemand inhuurt??

7. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Inderdaad wanneer je kindje in het ziekenhuis heeft gelegen langer verlof. Hier had ik 6 week voor verlof en dus eigenlijk 10 week na, ik ben 2 week te vroeg bevallen dus heb ik 12 week na, dit vind ik ook echt nodig! Ze zit nog niet in een ritme maar ik moet volgende week wel weer werken. Ze heeft de eerste week in het ziekenhuis gelegen vanwege een infectie, ik heb deze week gigantisch gemist.
    En Absoluut verlof voor vaders langer!

8. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik wilde thuis bevallen.
    Bij de 1e is het uiteindelijk ziekenhuis geworden, omdat de ontsluiting uit bleef en ik heb pijnbestrijding gekregen de bevalling duurde 17:30. Ik heb wel 3 verschillende gynaecologen aan mijn bed gehad in die tijd maar ze waren allemaal prima.
    Bij de 2e een thuisbevalling en die duurde 4:15.

Bij allebei de zwangerschappen heb ik een verloskundige gehad.
    Als het voor de gezondheid van jou en je kind niet nodig is heb je geen gynaecoloog nodig vind ik.

De kraamverzorgster was bij allebei de kraamweken dezelfde (ZZP-er) en bij allebei heb ik 10 dagen hulp gekregen bij de 1e door dat ik geestelijk op was.
    Ik vind wel dat de vaders ook wel wat langer thuis mogen zijn al hoe wel wij er geen problemen mee hadden door het werk van mijn man.
    Ik heb voldoende uitleg gekregen van de verloskundige en de kraamverzorgster.

9. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Misschien nog wat dingen waar je iets aan hebt:

- Bij geen medische indicatie moet je betalen voor bevallen in het ziekenhuis, dit zou in mijn ogen anders moeten.

- Verlof is tekort. Voor vaders, maar ook voor moeders. Hooguit twaalf weken na de bevalling. De meeste baby's slapen dan nog amper door, dus mag je met gebroken nachten toch het werk weer oppakken

- Ik ben vier keer, op eigen keus, thuis bevallen. Als ik terugkijk zou ik een eerste bevalling in het ziekenhuis doen.

10. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Ik wil je ook wel helpen, succes!

Ik ben onlangs bevallen in het ziekenhuis. Ik wilde graag thuis bevallen maar vanwege een stuitligging kon dit helaas niet. Uiteindelijk is het ook een keizersnede geworden. Rondom het verloop van deze bevalling ben ik erg tevreden en heb ik niets op of aan te merken.

Voor een eventuele volgende bevalling heb ik wel ingevuld dat het beter kan. Ik moet namelijk hoe dan ook in het ziekenhuis bevallen onder begeleiding van een klinisch verloskundige/gynaecoloog. Maar de eerste 36 weken sta ik wel, mits er geen bijzonderheden zijn, onder controle van de 'gewone' verloskundige. Hoe goed deze controles mij de afgelopen keer ook zijn bevallen, ik vind het een vervelend idee dat ik de controles niet heb bij de mensen die mij mogelijk gaan ondersteunen bij de bevalling. Ik zou dan ook liever direct onder controle van het ziekenhuis komen in plaats van eerst naar een verloskundige praktijk.

Voor de rest denk ik dat het in nederland goed geregeld is (al zou ik geen bezwaar hebben tegen langer bevallingsverlof:p)

11. Tiniedice

Tiniedice Bekend lid

4 jan 2014
    809
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mooie onderwerpen. Vooral het verlof voor vaders mag beter worden. Daarnaast ook voor andere partners (. Lesbisch koppel). Verder ben ik twee keer in het ziekenhuis bevallen, wat ik zelf erg prettig vond, alleen de minimale aanwezigheid van personeel vind ik best beangstigend. Het was zo beide keren bij mijn bevalling dat de gynaecoloog niet aanwezig was, maar dat alles liep via de arts assistenten en Co-assistenten en toen het spannend werd, moest er nog met spoed iemand opgeroepen worden.

12. misa

misa Niet meer actief

Ik heb gestemd op kan beter. Ik vind dat het verlof van devrouw , maar ook van de man langer moeten.
    Ik be tevreden over de info die ik van mijn verloskundige ed heb gehad. Ik heb ook veel op zwangerschapspagina gelezen en boeken thuis gehad.
    Verder vind ik dat thuis bevallen heel ouderwets en vastklampen aan een mooi idee is. In het ziekenhuis, bevallingscentrum of vrouw kind centrum vind ik een veel veiligere situatie.

13. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Meer verlof bij "zorgenkinderen". Kinderen die bijvoorbeeld prematuur geboren worden of direct na de geboorte opgenomen worden of moeten geopereerd worden.

Hier in België heb je overigens ook 't recht overigens om nog een aantal maanden (ik dacht 3 maanden) borstvoedingsverlof te nemen. Meestal onbetaald, maar in sé mag het wel.
    Maar kennelijk kan het in Nederland quasi niet.

Hier hebben vaders overigens standaard 10 dagen vaderschapsverlof. In een 5-daagse werkweek dus 2 weken.
    Ze zijn niet verplicht ze op te nemen, maar meer en meer vaders maken er wel gebruik van.
    Kennelijk hebben vaders in NL quasi nergens recht op, dus 3 dagen tot een week zou ik toch echt wel een "minimum" vinden voor een betrokken vader.

Overigens bevalt 99 % van de vrouwen hier in 't ziekenhuis. En gebeurt de begeleiding tijdens de zwangerschap over 't algemeen door een gynacoloog. Een vroedvrouw is hier meer een "hulp" en assistente.

14. minon

minon Niet meer actief

Dat meerlingenverlof is leuk maar je hebt er veel meer aan na je bevalling. Je bent compleet gesloopt en het duurt veel langer voor je alles op de rit hebt.
    Dat het verlof pas ingaat als je kinderen thuis zijn. Bij mijn dochter hadden we er 8 weken ziekenhuis opzitten. Twee weken nadat ze thuis was kon ik aan het werk.

15. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.173
    4.483
    113
    Ik heb kan beter gedaan. De 16 weken verlof voor de vrouw zijn oke. Voor de man vind ik het beter als ze ook minimaal 5 dagen zouden krijgen. Verder is de kraamzorg best beperkt als je kindje in het zieken huis heeft gelegen. Vaak krijg je dan nog maar een paar uur uitgestelde kraamzorg, terwijl in mijn geval we ons kindje nog geen een keer in het ziekenhuis bijvoorbeeld in een badje hebben kunnen doen. Dit moet je dan allemaal nog leren, flesjes maken, kindje aankleden een soort routine die je moet aanleren, en dan zijn 2-3x 4 uurtjes hulp niet voldoende.

16. iluna

iluna Actief lid

20 jul 2010
    448
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ga onderzoeken waar vrouwen het liefste bevallen en met welke begeleiding erbij.

Ik wilde het liefst thuis bevallen, het leek mij veel fijner. Bovendien vind ik mijn bekende verloskundige een veel prettigere begleiding bij de bevalling. Zij is vertrouwden kent mij inmiddels een beetje.
    Bij de eerste ben ik door de te lange uitdrijving alsnog in het ziekenhuis beland. Het was o.k. maar ik was blij toen ik weer naar huis mocht.
    De tweede is in 2 uur tijd thuis geboren, en het was fantastisch. :D Wat een verschil!

Vooraf wil ik kwijt dat veel dingen goed geregeld zijn in Nederland, zo als de keuze om thuis te bevallen of poliklinisch, informatie, kraamhulp, zorg door de VK enz.

Het enige wat ik minder vind is het korte verlof. 12 weken na de bevalling vind ik (zeker vergeleken met bv Duitsland) zeer kort. Vooral als de bevalling niet heel gemakkelijk was, je baby nog niet doorslaapt ;) en je bv geeft.
    En hoewel ik blij ben met de verlofregeling voor ZZP'ers (dat er zo iets bestaat) blijft van het minimumloon niet veel over, omdat meer dan de helft opgaat aan de vaste lasten.
    Desondanks ben ik dankbaar dat het überhaupt bestaat!

17. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Een aantal verbeterpunten:

- Vroege echo toegankelijk maken voor iedereen (nu verschilt het per vk praktijk)
    - Langer verlof voor vader
    - Langer verlof als er in de eerste periode complicaties zijn bij moeder en/of kind
    - Geen eigen bijdrage voor kraamzorg

18. anemdo

anemdo Bekend lid

16 jun 2014
    550
    0
    0
    Rotterdam
    Het verlof voor vaders is echt veel te kort! Voor hen is het toch ook een hele omschakeling, gebroken nachten e.d. Zou mijn man ook graag een paar dagen extra gunnen.
    Voor de moeder zou het beter zijn om de optie te hebben om rustig op te bouwen na het verlof. Begin met een paar uurtjes, en dan langzaam weer opbouwen naar een volledige werkweek.
    Ook na een tijd in het ziekenhuis verlengt verlof.

Eigen risico vind ik veel te hoog in Nederland. Ik maak het elk jaar al wel op aan medicijnen, als ik de optie had om minder eigen risico te hebben zou ik dat zeker doen.

De kraamzorg word bij mij wel volledig vergoed, zolang ik kies voor een van de bureaus die mijn zorgverzekeraar aanbeveelt. Voor mij was er nog genoeg keus.
    Echo's krijg ik bij mijn verloskundige best regelmatig, verschilt inderdaad erg per praktijk hoe hier mee omgegaan wordt. Ook hier had ik genoeg keus bij mij in de regio, maar ik kan me voorstellen dat er plekken zijn waar dat lastiger is.

Ik ben juist heel erg blij dat ik deze optie heb! Voel me thuis denk ik veel prettiger dan in een ziekenhuis. Dan kan ik tenminste echt doen en laten wat ik maar wil. Omdat ik veel beter zal kunnen ontspannen, hoop ik ook dat de bevalling ook sneller en soepeler zal verlopen. Mocht er toch wat misgaan, dan is het ziekenhuis hier 5 minuten vandaan.

19. Marieke502

Marieke502 Fanatiek lid

29 sep 2014
    1.493
    0
    0
    Gastouder
    Brabant
    Alles is wel zo'n beetje genoemd.

- langer verlof voor de vader (en moeder)
    - geen eigen bijdrage voor de kraamhulp
    - en ook dat het verlof pas ingaat als het kindje thuis is (bij bijv. complicaties en een ziekenhuisopname).

Succes met je profiel werkstuk :)

20. Boommm

Boommm Niet meer actief

Enige wat ik als verbeterpunten zou kunnen bedenken is langer verlof (ook voor partner!) bij prematuren en kinderen die na de geboorte in het ziekenhuis moeten blijven.
    Hier twee kindjes die te vroeg zijn geboren en vond het heel pittig dat vriend weer aan het werk moest terwijl jongste in het ziekenhuis lag en oudste thuis was.

Deel Deze Pagina