Zwangerschap kort op elkaar?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nurse89, 14 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Hoi Dames,

Ik ben in december bevallen van een dochter en mijn vriend en ik hadden het laatst over een eventueel tweede kindje. Ik wil heel graag, maar mijn vriend twijfelt nog. Zelf vind ik het leuk als er zo'n 1,5 - 2 jaar verschil in zit. Maar het lijkt me ook erg pittig. Ik zag genoeg topics over het korte leeftijdsverschil, maar ik vraag me nu wel nog af hoe de andere dames hun zwangerschap zo kort op elkaar ervaren. Van de ene kant wil ik het liefst weer snel zwanger zijn, van de andere kant ben ik ook bang dat die mooie periode ook weer zo snel voorbij is en dat ik het dan helemaal nooit meer mee maak. Dus van de andere kant wil ik het verder vooruit schuiven zodat ik nog iets heb om naar uit te kijken. Herkend iemand dit?

2. wolchu

wolchu Bekend lid

6 dec 2011
    918
    2
    18
    hallo, ik ben zelf in verwachting van het derde kindje binnen 2,5 jaar. alles heeft voor en nadelen moet ik zeggen. maar het is nu even heel pittig, huishouden, de kinderen het werken. ook is een zwangerschap zwaarder omdat je de oudste toch nog veel moet tillen. de voordelen zijn dat mijn dochters echt nu al veel aan elkaar hebben. en alles gaat aan eenstuk door, luiers verschonen, badjes, eten ect. je krijgt er wel een ritme in. ookal is het zwaar, ik zou niet anders willen

3. Robynn

Robynn Fanatiek lid

18 mrt 2014
    1.139
    0
    36
    wij zitten nu ook al een beetje te denken van hoe wat en wanneer..
    en of we überhaupt nog eentje hierna mogen krijgen..
    We zouden graag een groot gezin hebben..
    Maar meer omdat de leeftijd meespeelt en we eigenlijk ook niet te snel
    achter elkaar willen..

We hebben samen 3 dochters..

14
    8
    2 (bonusdochter is er niet alle dagen)
    en dan de kleine die er aan komt..

we zijn allebei 33 dus.. we willen ook niet al te oud nog ouders worden..
    bewust 5 en half jaar tussen de 2 oudsten.. dat is toch wel ideaal..
    maar dat betekend dat ik 37/38 nog een keer mama zou worden..

Daarom hebben we de afspraak om het allemaal eerst aan te kijken..
    als het zo moet zijn, zal het zo zijn..

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier zat er niet heel kort tussen het bevallen en weer zwanger zijn (13 maanden), maar het had inderdaad voor- en nadelen. Zo sliep de middelste dus nog met een flinke middagdut waardoor ik ook even kon liggen (oudste lekker naast me zitten met een boekje of een filmpje), aan de andere kant liep ze toen nog net niet zelf dus moest er ook nog wel veel getild worden. Maar ik heb de zwangerschap zelf wel als soepel ervaren. Vond het pittiger toen de jongste er eenmaal was in vergelijking met het leeftijdsverschil tussen de oudste en middelste (3,5 jaar). En had dat achteraf liever gehad haha.

Kindjes kunnen alledrie gelukkig super met elkaar opschieten en je merkt dus geen verschil tussen de relatie oudste-middelste en de middelste-jongste of zelfs de oudste-jongste: zijn dikke maatjes met zijn drietjes.

5. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Hier tussen de eerste 2 15 maanden en de laatste 2 20 maanden leeftijdsverschil.
    Zwangerschappen vind ik zowieso niet echt mijn ding dus denk niet dat ik dat heel erg ga missen. Vind het niet zwaarder nu met 2 kindjes van 1 en 2 jaar oud die hier rondlopen.
    Maar ben ook nog niet hoogzwanger ;)

6. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Oke bedankt voor de reacties en tips. Ik twijfel zo wanneer we dan voor de tweede moeten gaan. T lijkt me wel zo'n gedoe als je ergens heen moet met twee kindjes kort op elkaar. Hoe ervaren jullie dat?

7. Ior

Ior Niet meer actief

Hey, hier zit straks 18 maanden tussen mijn kindjes. Lijkt me helemaal geweldig. De zwangerschap vind ik wel zwaarder dit x. Je kunt niet liggen wanneer je wil. Ook ben ik anders bezig met deze zwangerschap. Je bent veel te druk bezig met alle 1e leren van je kindje.
    Ik probeer nog volop te genieten van deze laatste weekjes maar ben ook heel blij als ik mijn eigen lichaam weer terug heb en weer meer energie

8. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Precies, dat dacht ik dus ook ior. Als je een kleintje heb rondrennen kun je idd niet altijd rusten als je t zwaar hebt. Succes met de laatste loodjes!

9. Medith

Medith Actief lid

15 jan 2014
    292
    5
    18
    Hier op 6 dagen na anderhalf jaar verschil. Ik vind het heerlijk! Hoe gek ze op elkaar zijn enzo, zo fijn om te zien. Mijn zoontje vond het ook prima toen zijn zusje geboren was. Geen jaloezie of iets dergelijks. En ja het is weleens druk. Soms kom ik handen tekort. Maar ik probeer mijn aandacht gewoon goed te verdelen en 99 procent van de tijd voel ik me ontzettend rijk met drie kinderen :)
    Ps: mijn jongste ligt op mn schoot te slapen en as we speak wordt mijn middelste wakker. Oudste is weg dus ik moet mijn jongste nu in de box leggen. Kans bestaat dat ze wakker wordt en gaat brullen terwijl ik mn zoontje op ga halen en zo eten geef. Dat zijn vooral weleens de lastige momenten. Maar dat is het dan ook :)

10. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Bij de oudste twee zit er 16 maanden tussen, bij de jongste twee zal er zo'n 18 maanden tussen zitten.

Aan de ene kant was het wel zwaar omdat je vrij veel moet tillen en nog alles moet doen voor zo'n kleintje.
    Aan de andere kant kon ik nog heerlijk meeslapen tijdens het middagdutje.
    Ook hoefde je niet naar sportclubjes oid als je eigenlijk geen puf meer had.

Met twee dingen doen kan een uitdaging zijn, maar daar groei je eigenlijk wel snel in.
    Bij elk extra kind denk je wel, hoe ga ik dat zometeen in godsnaam doen.
    Maar je vind daar je weg wel in ;)

11. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Hier iets meer dan een jaar ertussen. De zwangerschap vond ik lange tijd prima gaan, maar op het einde werd het zwaarder. Vooral omdat de oudste nog niet kon lopen, en ik haar dus vaak moest tillen. Lichamelijk gezien had ik sneller last van lichte bekkeninstabiliteit en ik was op het einde aardig vermoeid, maar dat had ik bij de eerste ook weliswaar in mindere mate.

Er zitten voordelen aan, vooral als ze (straks) groter zijn. Het is nu allemaal nog vrij nieuw maar ik heb een paar pittige momenten gehad dat ik even gestrest was. Over het algemeen gaat het allemaal goed en vind ik het makkelijker wennen aan 2 kinderen dan aan 1.

12. souries

souries Fanatiek lid

5 sep 2011
    2.578
    0
    0
    Zuid-Holland
    hier een jaar min 5 dagen ertussen. mn eerste zwzwangerschap was een feest, mn tweede twee keer in het ziekenhuis gelegen. man wat voelde ik me rot naar mn oudste toe dat ik er zo weinig voor hem kon zijn. ook nu nog merk ik dat ik echt herstellende ben en mn jongste heeft na 15 weken nog steeds veel krampjes en spuugt veel dus huilt ook veel. ideaal is het dus niet, genieten van kleine dingen ja, maar ik ben vooral moe. had ik het nog een keer zo gedaan? misschien niet,maar als de jongste op de bank naast me ligt en haar 'grote' broer haar kusjes komt geven en ket haar wil spelen,smelt ik . het is aanpoten maar heeft ook zeker voordelen op de lange termijn. ;)

13. MamaVanNuNog2

MamaVanNuNog2 Bekend lid

19 jun 2014
    540
    1
    0
    Hier schelen de oudste 2 zo'n 1,5 jaar. Ik vond het pittig maar het is wel heel leuk hoeveel ze aan elkaar hebben nu. Ze zijn nu 4 en 5 en ook nog eens allebei meiden dat is wel heel leuk voor ze.
    Nu dus weer zwanger en bewust een groter gat gelaten. Hoe het voor de kindjes zal zijn zullen we merken maar wij wilden zelf wel heel graag nog een keer heel bewust zwanger zijn en genieten van een baby. En eerlijk is eerlijk, met een dreumes van 1,5 is de babytijd van nr2 wel heel erg aan me voorbij gegaan. Gewoonweg geen tijd voor dingen als baby zwemmen oid. Dat is prima maar wilden we nu dus ook graag nog een keer 'anders' mee maken.

Nou ja, elk voordeel heb ze nadeel zeggen ze wel eens.....

14. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties. Fijn om te lezen dat iedereen wel wel eerlijk zegt dat t soms even aanpoten is, logisch ook. Had er overigens helemaal nog niet aan gedacht dat t idd ook kan zijn als je hoogzwanger bent en de kleine nog niet loopt! En er schreef iemand ook iets over middagdutjes en dr eigen rustmoment. Hmm dat is inderdaad wel handig. Dacht vroeger altijd ik wil er zeker een paar jaar tussen hebben, maarja dan heb je inderdaad weer gedoe met sportclubjes of iets dergelijks. En straks als ze wat ouder zijn zet je ze samen op zwemles. Begin toch steeds meer voordelen te zien, al lijkt het me ook.erg druk! Toch nog maar eens overleggen.met manlief!:)

15. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Bij ons zit weinig tijd tussen 1 en 2, ik vond het in het begin erg pittig. Wat ik erg jammer vond want van de eerste periode met nr1 heb ik echt genoten, bij nummer 2 was het een soort van overleven. Nu is het wel leuk, maar we hebben tussen 2 en 3 heel bewust meer tijd gelaten.

16. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Daar zit inderdaad ook wel wat in. Ik geniet enorm van mn meisje, maar als je nog een tweede hebt rondrennen zal dat anders zijn inderdaad. Pff zo blijven we twijfelen. :)

17. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mijn zoontje is 14,5 maand en ik ben nu zwanger van de 2e. Ze zullen straks 1,5 jaar schelen. De zwangerschap vind ik wel pittiger, ik kan niet zomaar even rusten en moet mijn zoontje nog veel tillen want hij loopt niet meer dan 3 stapjes los. Hij probeert nu ook vanalles uit dus moet de hele dag achter hem aanlopen. Toch geniet ik vol op van mijn zoontje en sowieso is elke volgende zwangerschap pittiger dan de 1e of je kind nu 1 of 3-4 jaar is.
    Ik besef wel dat het straks zwaar zal zijn met 2 kleintjes, maar tot nu toe probeer ik door een roze bril te kijken en bedenk ik me alleen maar hoe leuk het is als ze straks samen kunnen spelen en toch redelijk in dezelfde levensfase zitten.

18. Pluisje88

Hier gaat het helaas niet op om in de middag ook even mee te slapen met de kleintjes. De jongste spuugt vaak, is veel misselijk, veel krampen en een liesbreuk daarbovenop dus meeslapen lukt niet omdat de 1 slaapt en de ander wakker is, en andersom.

Zowel aan snel achter elkaar als langer ertussen zitten voordelen aan. Ik denk dat ik toch liever de situatie heb zoals hij nu is, met 2 kleintjes dan langer ertussen. Buiten dat ze straks veel aan elkaar hebben zeg ik heel eerlijk ik ben niet echt een baby-mama, vind het heel schattig en lief als ze zo klein zijn maar ik vind het leuker worden als ze wat meer kunnen. Straks ben ik in 1 keer uit de babyperiode, en hoef ik niet over een paar jaar opnieuw te wennen aan gebroken nachten.

Maar da's ieder persoonlijk, ik kan je niet zeggen of het 1 beter is dan het ander want dat is voor iedereen anders. En uiteindelijk kom je daar pas achter als het zover is.

Wat ik verder een voordeel vind is dat ze beiden (redelijk) hun eigen ritme kunnen volgen. Ik hoef b.v de oudste niet naar school te brengen als de jongste een slaapje wil doen etc. Ik ben daarnaast niet gebonden aan tijden om een kind weg te brengen of op te halen waardoor ik voor veel dingen net wat meer tijd kan nemen of kan schuiven zoals met de lunch. De ene dag is dat om 12 uur, de andere dag om half 1. Flesvoeden op verzoek gaat zo ook wat makkelijker, als de jongste om 12 uur een fles wil kan ze die krijgen, ik hoef dan niet van tevoren na te denken of het wel uitkomt met wat anders.

Voor langer wachten zullen ook voordelen te noemen zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee!

19. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Ik lees hier echt dingen waarvan ik denk: huh? Hoezo kun je niet gaan liggen als je wilt als er al een kind is? In beide gevallen zit je tijdens je zwangerschap als het goed is gewoon op je werk dus dan is zomaar liggen er uberhaupt niet bij. Ik vind tussen 2 en drie jaar wel een mooie periode. Maar vooral omdat het me niets lijkt om na een veel langere periode nog een keer die hele babytikd door te maken. Doe mij maar een dwarse peuter dan...

20. Pluisje88

Het ligt er maar net aan of je kinderen dan ook de slaapjes tegelijk doen. Onze oudste doet nog 2 slaapjes van een uur á anderhalf per dag. Maar onze jongste heeft wat opstart problemen (zie hierboven wat ik geschreven heb) als spugen en erge krampen. Van slapen komt er bij haar weinig overdag en 's avonds/'s nachts. Dus zelf gaan liggen als de oudste slaapt zit er niet in omdat ik dan 9 van de 10 keer met een huilende baby zit. Tijdens de zwangerschap deed ik dit overigens wel.

Deel Deze Pagina