Hallo, Ik ben momenteel 30 weken zwanger en ben 20 jaar, in mei word ik 21. mijn man is 24 en heeft een wwb uitkering. We zijn getrouwd. nu hebben we geprobeerd een gezamenlijke uitkering te krijgen maar ons word verteld dat dat niet kan aangezien ik nog geen 21 ben. Daarom zou ik een bijzondere bijstand uitkering aan moeten vragen. We komen hier door niet rond en kunnen onze huur en de huurschuld waarschijnlijk niet betalen. Wat in zou gaan houden dat wij ons huis kwijt raken op kort termijn. Klopt het dat ik geen uitkering kan krijgen? is er iets dat we verder kunnen doen of recht op hebben? Want het laatste wat we willen is op straat komen te staan vlak voor dat ons kindje geboren gaat worden.
Beste DearAngel, De gemeente heeft je verteld dat je geen uitkering kunt krijgen en je vraagt of dit klopt. Ik kan je niet vertellen wat de regels en mogelijkheden zijn voor de Wet Werk en Bijstand. Deze wordt door de gemeenten uitgevoerd. De gemeente waar je woont kan je hier meer informatie over geven. Om in aanmerking te komen voor een uitkering bij UWV moet je hiervoor verzekerd zijn. Deze verzekeringspremie betaal je door een inhouding loonbelasting/premie volksverzekeringen op je salaris, WW-uitkering, Ziektewet-uitkering, WAZO-uitkering of WIA-uitkering. Ik begrijp uit je vraag dat jij geen inkomsten hebt waardoor je hiervoor niet verzekerd bent. UWV kent één uitkeringsvorm waarvoor je niet verzekerd hoeft te zijn. Dit is de Wajong-uitkering. Hier kun je aanspraak op maken als je voor je 17e jaar arbeidsongeschikt bent geworden en nu nog steeds volledig arbeidsongeschikt bent. Ik hoop dat dit bij jou niet het geval is. Ik adviseer je eens te kijken op - Bereken uw recht: - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting. Op deze site kun je uitzoeken of er nog andere regelingen zijn waarmee jij en je partner jullie inkomen kunnen aanvullen. Actuele informatie over verplichte verzekeringen vind je hier. Ik wens je veel sterkte bij jullie lastige situatie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare