hmmm over eten praten kan ik eigenlijk wel de hele dag...mn familie ook..al mn tantes weten altijd de nieuwste produucten in de schappen lachen is dat... wij eten dus nooit couscous...zijn er niet te dol op...eten jullei wel es ebly!?
@ umm: Oh gelukkig maar hmdl.. Nou dan zullen we eens kijken waar we je misschien een beetje mee kunnen opvrolijken.. @ Fafje: Wat is ebly? Is dat Marokkaans? Ik heb er nog nooit van gehoord.. Ik heb laatst roti gemaakt, ben er gek op. Dit keer wel vals gespeeld, want heb de roti (brood) zelf gewoon gekocht bij de Toko. Heb het wel eens zelf gemaakt maar het is zooo veel werk, en vind die van de Toko toch lekkerder.. Als iemand het recept wil, wil ik het wel plaatsen.. Bekijk bijlage 169235
Ik heb een aardewerk tajine van m'n schoonmoeder gekregen, gekocht dus in Marokko en zonder tierelantijntjes of versieringen.. Hij is tot nu toe nog niet gebroken.. hopelijk blijft dat zo! Marmita maak ik ook altijd in een megapan (gewoon een kookpan), heb t één keer in de tajine gemaakt maar m'n tajine vind ik niet groot genoeg dus dan loopt iedere keer allemaal vocht over de rand Mn man zegt altijd dat ik teveel kook.. misschien ligt het daar aan (Alhoewel.. gisteren kefta tajine gemaakt en hij heeft de tajine bijna uitgeschraapt met stukjes brood dus echt teveel was het niet) In een gewone pan kun je ook veel fijner roeren zonder kliederen!
hmm ja ik ga toch ook eens op zoek naar een tajine.. Neem aan dat ze die hier in Nederland ook wel verkopen (de tajin's die in Marokko gemaakt zijn..) Hier trouwens vandaag aan het vasten, en voel me prima Ga zo harira maken, want dat hoort er dan ook wel echt bij! Heb het nog nooit eerder gemaakt dus ben benieuwd of hij een beetje lekker is.. Eerst maar eens naar de winkel.. Gelukkig is het droog!
Wat is het hier stil dames!! Zonn, waar blijven die recepten nou?? Ik ga zo mini pizza'tjes maken, jammie jammie.. Heb ook nog lasagna van gisteren Ramadan is al over 4 dagen (31e waarschijnlijk), heb er zooooo veel zin in!
Vorig jaar vastte ik ook, was zwanger en gaf bv aan mijn oudste en dat ging allemaal prima. Ik keek het per dag aan of ik het aan kon en zo niet dan verbrak ik het vasten. Ow ja en ik sportte daarnaast ook nog eens.
Ik check dit topic iedere keer.. inderdaad een beetje stil gevallen. Maar ik heb eerlijk gezegd ook weinig te melden Dit weekend een hoop boodschappen halen, vind ik altijd zo'n gezellig gevoel zo de dag(en) voor de ramadan begint! Iedereen druk met voorbereidingen.. iedereen kijkt er naar uit.. Mijn man zit alleen nog met 1 ding. Hij is sinds afgelopen weekend aan de antidepressiva. Dat is hard nodig, lang verhaal. Hij moet dat in principe 1 keer per dag nemen, voor het slapengaan. Geen probleem dus in de ramadan. Maaarrr hij werkt in 3 ploegendienst en heeft volgende week bijvoorbeeld nachtdienst van 22u tot 6u 's morgens.. dus hij slaapt dan overdag! Enige oplossing die ik zie is dat hij dan zn medicijn inneemt op zn werk, maar hij wordt daar meteen zo duf, sloom en moe van dat dat eigenlijk geen goed idee is.. zeker aangezien ie daarna nog moet rijden. Zijn oplossing is om zn AD dan niet te nemen.. maar dat is gezien zn psychische gesteldheid ook geen goed idee! Hebben jullie ideeen?
daro, ik heb er verder helemaal geen ervaring mee ofzo of onwijze kennis...maar ik begrijp altijd dat zomaar ineens stoppen voor ernstige terugvallen kan zorgen..zeker als dat dan ineens een week zo is... is het geen optie om het gewoon te slikken voor hij gaat slapen gewoon...en dan btj spijbelen van ramadan... als je zegtd athet ehct nodig is lijtk me het nie slim om te stoppen nu...sinds het weer neemt, neem aan dat er ook een opbouw bij hoort...en zn lichama us helemaal moet wennen weer enz... Nou dgoed ik dnek gewoon mee, weet er verder niets vanaf hoor! Mn shcoonmoeder kan door haar ezondheid dit jaar weer niet mee doen waarshcijnlijk, vorig jaar ook al niet, maar zij schenken altijd aan de "armen" ...is dat eigenlijk genoeg of moet zij het dan alsnog inhalen (vergeten te vragen)
@ Moedertje: Oh nee, als je niet zwanger bent mag je het recept niet.. haha.. Ik zal het vanmiddag inshallah plaatsen, nu nog even snel m'n ontbijtje op eten.. @ Daro: Wat naar voor je man.. Met ad moet je nooit zomaar stoppen, dus ik zou het even met de huisarts overleggen. Misschien zou hij in de week dat hij nachtdienst heeft in de ochtend voor fadjr zijn medicijnen in kunnen nemen? Dat is nu rond 04.00 uur, dan hoeft hij niet meer zoveel uurtjes te werken. Maar ik weet niet of dat al te ingrijpend is voor het medicijn.. Anders weet ik eerlijk gezegd ook niet wat hij zou moeten doen. Is deze situatie eerder voorgekomen? (bv. vorig jaar Ramadan?) Misschien kan hij het anders alsnog proberen (werken terwijl hij de medicatie al heeft ingenomen), en als het niet lukt dan een andere oplossing zoeken.. Lastig, hoop dat hij zich snel beter voelt zodat hij de medicatie helemaal niet nodig meer zal hebben.. @ Fafje; Als je niet kan vasten omdat je ziek bent dan hoef je het niet in te halen maar betaal je 5,- per gemiste dag aan de armen. Ik weet echter niet of hierin verschil wordt gemaakt tussen chronische ziekten (daarvan weet ik het sowieso) en tijdelijke ziekten.. Als je bijv. griep hebt zou je het in kunnen halen wanneer je griep voorbij is, maar weet niet of dat zo is.. Nou ik ga iig even bidden en dan mijn bedje weer in! Kom vanmiddag wel weer koekeloeren..
Bedankt voor jullie reacties! Het probleem is vooral dat ie nog maar net begonnen is met de medicijnen, dus stoppen zou nu al helemaal niet goed zijn, zn lichaam is nog in de fase van 'eraan wennen'. Had me trouwens vergist, volgende week werkt hij in de ochtend van 6 tot 14 en kan hij dus gewoon zn AD nemen, 's nachts. De week erna heeft hij wel nachtdienst.. volgende week heeft ie weer een afspraak met zn psycholoog dus dan moet ie dit ook maar even voorleggen. Moeilijk hoor! Sowieso al moeilijk om hem zo te zien, hij is nu echt helemaal verdoofd de hele dag.. maar ja het is dus wel heel hard nodig en het zal wel beter worden over een paar weken hoop ik.
Oh,ja het recept van de roti.. (nja niet de roti maar de kip, aardappelen en boontjes) Surinaamse kip in massala Benodigdheden (voor ca. 4 personen) * 4 a 5 kipkarbonaadjes * ½ madame Jeannette peper * 1 ui * 3 eetlepels olie * 1 teentje knoflook * 2 el. hindoenstaanse massala * zout * zwarte peper Bereiding Verhit de olie en bak de kip hierin bruin, hoeft niet helemaal gaar te zijn. Voeg zout en zwarte peper toe. Haal de kip uit de pan en houd deze apart. Fruit in de olie de klein gesneden ui, niet bruin laten worden. Maak de knoflook en de ½ Madame Jeanette peper fijn in een vijzel en voeg deze bij de uien in de pan. Voeg de massala toen en doe daarna ook de kip weer in de pan. Goed omscheppen. Doe er een scheutje water bij en doe de deksel op de pan. Laat de kip zachtjes gaat worden. Eventueel nog op smaak brengen met zwarte peper en zout.
Surinaamse aardappelen in massala Benodigdheden (voor ca. 4 personen) * 4 a 5 grote droogkokende aardappelen * 3 el. olie * 1 ui * zout * 1 teentje knoflook * zwarte peper * 2 el. massala (Hindoestaanse kerrie, Toko) Bereiding Schil de aardappelen. Was ze en dep ze goed droog. Snij ze daarna in de lengte in partjes. Verhit olie in een wok, fruit hierin de klein gesneden ui en fijngemalen knoflook (niet bruin laten worden). Voeg de massala toe, even goed omscheppen en dan de aardappelen erbij. Goed omscheppen, doe de weer deksel op de pan. Regelmatig omscheppen en eventueel een scheutje water erbij. Op laag vuur gaar laten worden. Op smaak brengen met zout en zwarte peper.
@ Moedertje: De boontjes bak ik meestal gewoon in een beetje olie met een ui'tje en wat knoflook.. Soms ook met een klein gesneden tomaatje erdoor.. Moet wel zeggen dat ik laatst even makkelijk had gedaan. Ik had alleen kipfilet in huis. Dus ik had gewoon olie in een braadpan gedaan, daarin de ui, madame jeanette en de knoflook gefruit. Daarin de gesneden kipfilet met zout en peper even aangebakken. Toen heb ik er ongeveer 500 ml water bij gedaan en een boullionblokje voor Kip. Daarna 2 el. masala en een ruime el. tomatenpuree. Daar heb ik toen de aardappels bij gedaan en wat later de (diepvries) boontjes. Dit bij elkaar gaar gekookt. Dus heb er eigenlijk een beetje Surinaamse marmita van gemaakt haha, maar het was heerlijk. En vond het zo wel even makkelijk, lekker alles in 1 pan.
Morgen begint de ramadan dames! Gisteravond waren we nog in spanning of het misschien vandaag zou beginnen, maar nee het is morgen. Vanmiddag dus harira maken en ik heb ook 2 soorten briouats op de planning staan.. eentje met tonijn en eentje met garnalen of met gehakt, daar ben ik nog niet uit. We moeten vanmiddag ook nog even naar de Marokkaanse winkel en ik wil nog even de stad in (koopzondag) dus al met al een drukke dag! Zijn jullie ook druk met voorbereidingen of zijn jullie er al helemaal klaar voor?
ben er nog helemaal NIET klaar voor haha. mijn man is vandaag uit Turkije gekomen, druk met wassen en cadeautjes openmaken, nog helemaal geen Ramadangevoel.
hihi jaa dames morgen is het zo ver! Ik wil ook vandaag Harira gaan maken. Heb gister al gehaktpastei'tjes gemaakt en in de vriezer gedaan. Boodschappen voor nog 2 andere bladerdeeg/filo hapjes zijn al in huis.. (maar ga ik niet allemaal vandaag maken want krijg ook nog bezoek!) Ben nu cakepops (cake balletjes) met chocolade aan het maken, voor het eerst dus ben benieuwd of het lekker is.. Verder had ik gisteren voor bij de soep kaaskrullen gemaakt, die waren erg lekker! Een aanrader voor bij de Harira.. (en heel makkelijk, dus wie t recept wil...)
Ja Ghurabaa, recept graag! Ik heb vanmiddag tonijn/ei flapjes gemaakt, maar die zijn niet zo heel goed gelukt, ze zijn een beetje te droog Ik wil vanavond nog gehaktrolletjes maken. En harira ook nog, manlief is nu naar de Marokkaanse winkel en zodra hij terug is en zoonlief op bed ligt ga ik aan de slag.