oh oke ik snap het, ik dacht dat je niet wist tot hoe laat men dit jaar moet vasten maar idd ik wens iedereen veel succes dit jaar met vasten
Haha ja inderdaad, je moet het positief bekijken Vorig jaar was het vasten ook van 04.30 uur tot 21.20 uur ofzo, en dat kon ik gemakkelijk volhouden. Soms was het al tijd om te eten voordat ik er erg in had.. Hopelijk is dat dit jaar ook zo
Als je vast is het niet dat je minder voedingsstoffen binnen krijgt. Per 24 uur krijgt je lichaam dezelfde voedingsstoffen binnen als altijd, alleen normaal eet je overdag en in de avond/nacht niet, en nu draai je dat om. Sommige christenen/anders gelovigen die 'vasten' eten 40 dagen lang alleen maar brood en water, dan kom je wel voedingsstoffen te kort..
Vind het ook een heel vreemd idee dat ik niet mee kan doen. Ik heb een darmziekte en mag daarom niet vasten van de gyn. Omdat ik mijn darmen niet mag triggeren zeg maar want dat zou wel ellende voor de baby en mijzelf betekenen. Heb zelf de ervaring dat artsen best meedenken en mijn maag darm lever arts zegt altijd dat ik mee mag doen als ik me goed voel. Doe dat normaal gesproken dus ook. Echt vervelend als je het idee hebt dat je vk of gyn het sowieso afwijst...terwijl je inderdaad zat verhalen hoort van vrouwen die hun ritme aanpassen en het prima volhouden. Mensen vergeten dat vasten ook een mentale en spirituele kwestie is, voor ieder mens verschillend of het hoogzwanger ook lichamelijk lukt. Denk er trouwens aan dat wanneer je niet kunt vasten, over die dag(en) zakaat moet betalen en later inhalen. Ik vind het wel heel bijzonder dat ons kindje Inshallah (met Gods wil) in deze bijzonder gezegende maand geboren wordt. Heb wel medelijden met mijn man als hij al vastend mij moet bijstaan tijdens een uren durende bevalling
Ja ik vind het altijd al zo jammer als je een paar dagen ongesteld bent en dus niet kan mee vasten, dan zit je 's avonds met een heel ander gevoel aan de eettafel dan wanneer je die dag wel hebt meegedaan.. Maar als het niet anders is is het zo, en in jou geval zal ik dan ook zeker niet gaan vasten. Ik denk eigenlijk helemaal niet dat mijn vk het afwijst hoor, zoals ik ze inschat zullen ze mijn wens accepteren. Het is meer dat ik me er niet vanaf laat houden mocht ze toch zeggen 'nee echt niet doen', want dat zou ze misschien ook zeggen tegen iemand die niet zwanger is.. En speciaal he? Dat onze kindjes (insha'Allah) in de Ramadan geboren worden? Zou dat wel heel leuk vinden! Dus hopen dat ze iig nog 2 weekjes blijven zitten! En anders is mijn dilemma met het wel of niet vasten gelijk opgelost
Ja he? Dat schoot laatst ook door m'n hoofd. Als ie dan maar niet van z'n stokkie gaat haha.. Moeten wij hun dadelijk nog meer bijstaan als zij ons..
De dagen dat je niet hebt gevast, kunnen nadien toch nog ingehaald worden ? Net zoals de dagen waarop je menstrueert. Het belangrijkste is toch de gezondheid van je baby of zie ik het verkeerd ? Mij lijkt het sowieso een risico om te vasten tijdens de zomer ( lange dagen en hitte) wanneer je zwanger bent.
Ik woon in een Islamitisch land en heb dan ook een moslim gyne, en hij raad me het te sterktste af om mee te vasten deze ramadan... Ik ga dan ook nie meevasten, vind het wel spijtig maar de gezondheid van de baby is belangrijk
En die mannelijke gynaecoloog raadt vasten in de zwangerschap ten sterkste af of lees je daar voor het gemak maar even overheen..
Is dat zo vreemd? In bijvoorbeeld Turkije heb je genoeg mannen die gynaecoloog zijn.......... Ontopic; Ik zou het absoluut niet gedaan hebben als ik nu zwanger was geweest. Dan maar later inhalen. Ik zou dat soort risico's echt niet nemen, hoe dan ook; Het kind hoort voor te gaan en die heeft alle voedingsstoffen nodig. En je zegt dat het "omgedraaid" wordt.. dat klopt, maar ik neem aan dat je niet van plan bent om van 22.00 tot 05.30 te blijven eten? Dan eet je in 24uur hooguit 3uurtjes? Bijv 2uur na 22.00 en 1uur in de nacht.. Of zie ik het verkeerd? Ik ben ook een moslim, maar nee ik zou nooit vasten met een kind in mijn buik die groeit op wat ik eet..
Het lijkt mij ook niet verantwoord.!!! Je moet juist goed en mooi verspreid eten op een dag voor je baby.. En als die Gyn het al afraad, waarom zou je het dan doen??? En je vk raadt het echt niet af omdat ze niets van de ramadan afweet, ze doet dat vast uit oogpunt voor je kindje, daar is ze toch verloskundige voor.. Nee , het lijkt mij onverantwoord
Ik zou het zelf niet doen. Maar als je het dan toch heel graag wilt, kun je misschien gewoon op 'je eigen manier' meedoen aan het vasten. Ik weet niet zo veel van jullie geloofsuitingen af hoor, maar kan je niet gewoon minder eten, of alleen de noodzakelijke voedingsstoffen? Zodat je toch wat binnen hebt. Op die manier kan je toch het gevoel mee te doen met de rest, maar zorg je tegelijkertijd wel voor jezelf en je kindje.
Misschien stom hoor.. maar als ik goed gelezen heb zie ik in dit topic 2 dames die gaan proberen mee te doen die in deze maand ook moeten gaan bevallen (waarschijnlijk).. Ben je dan niet bang dat ook al lijk je het goed te trekken je extra vermoeid of minder sterk je bevalling ingaat en daardoor misschien de kans op ingrepen groter is? Ik zou juist (zeker als het vasten tijdens de zwangerschap al door zovele experts wordt afgeraden) niet meedoen als je bijna moet bevallen! dan heeft je kindje het meeste nodig van jouw voedingsstoffen en zowel jij als de baby hebben dan alle energie en krachten nodig lijkt mij! En mogen de mannen dan ook niets eten als zij zich inderdaad tijdens het bijstaan van hun vrouw niet goed voelen of flauwvallen ofzo? Heb er totaal geen verstand van maar vind het vaak wel heel interessant allemaal dus sorry als ik domme vragen stel
Hahaja en dan moeten onze mannetjes misschien vasten verbreken in t ziekenhuis hihi. Weet iemand of je voor de dagen dt je nit kan vasten omdat je bloeding hebt na bevalling ook zakaat moet betalen? Lijkt me dat dit valt onder menstruatie en je die dagen dus enkel inhaalt.
Pampillio...is toch juist leuk als je interesse toont. Ik denk dat iedere vrouw voor zich moet afwegen of ze wl of niet gat vasten nu ze hoog zwanger is. Sommigen doen om de dag bijoorbeeld en raken dan niet verzwakt. Gezondheid van moeder en kind gaat altijd voor binnen Islam, dan an het vasten ingehaald worden. Wat betreft de vastende man tijdens bevalling, het zal een zwaardere beproeving voor hem zijn fysiek. Ik merk zelf dat de mentale kracht die het vasten met zich meebrengt ook oplevert dat je je fysiek sterker voelt. Daarnaast kan voor zonsopkomt gezond en goed gegeten worden. Wanneer mijn man ht fysiek niet meer zou volhouden, bijvoorbeeld (bijna)flauwvallen dan kan dit een reden zijn om vasten te verbreken. Zijn gezondheid komt immers in gevaar. Iedere man moet dit vanuit de juiste intentie zelf inschatten. Allah weet het het beste. Denk wel dat het bet zwaar voor mijn man zal zijn. Wij geloven dat deze zwaardere beproeving met de wil van Allah extra beloond zal worden.
bedankt voor je uitleg! en ik ben met geen enkel geloof opgevoed en heb nog geen bijbel of boek gelezen en vind dat ook prima, maar ik vind het altijd heel interessant om te lezen en luisteren over de redenen die mensen hebben met een geloof om dingen wel of niet te doen.. hoe zij erover denken En ik vind het goed dat het geloof de zwangere vrouwen er eigenlijk vrij in laat.. zo kan inderdaad ieder voor zich bepalen. Succes aan de vrouwen die het gaan proberen! En anders vraag je toch om een extra infuusje in het ziekenhuis? niet voor jezelf maar voor je man! hihihi