Sorry hoor maar vasten tijdens ramadan is echt niet verplicht, zoals dat ook niet is voor kinderen, ouderen en zieken. Wanneer mensen beweren dat vasten tijdens ramadan wel verplicht is kan ik me daar erg kwaad om maken, want zo wreed is mijn geloof niet. Ik snap niet waarom mensen perse moeten vasten tijdens ramadan. Je kan het toch ook later inhalen? Je weet toch wel dat niet eten, niet drinken tot 22.00 laat niet goed is voor het kindje. Vooral dat niet drinken lijkt me echt niet verstandig. Mijn oma is hoogbejaard en ernstig ziek en wil toch wel vasten. Dat vind ik wel kunnen want ze riskeert enkel haar eigen leven, een zwangere vrouw de gezondheid van haar kind. Maargoed ieder zijn eigen ding
Mij lijkt het niet verstandig om te vasten tijdens je zwangerschap.En al helemaal niet zo vlak voor je bevalling.Dan heb je al je lichamelijke kracht nodig en daar past in mijn ogen het vasten niet bij.En vlak na de bevalling lijkt me helemaal onverstandig.Ik zou gewoon naar zo'n dokter luisteren.Het gaat wel om je kindje.Ik begrijp heel goed dat vasten erg belangrijk is als je een moslim bent,maar het lijkt me echt een heel slecht idee,omdat het toch lichamelijk een beproeving is om heel de dag niet te eten.Ook al haal je dat na zonsondergang weer in.Je kunt toch niet zonder wat gegeten te hebben een bevalling ingaan.Stel dat je om 3 uur in de middag gaat beginnen met je bevalling.Dan heb je al een fiks aantal uur niks gegeten.Mijn nietgelovige mening is dat dit echt onverstandig is en het niet voor niets is dat voor zwangeren een uitzondering gemaakt wordt.
Ik wil je graag verwijzen naar deze site: Zwangerschap en borstvoeding tijdens de Ramadan – Ramadan Tijd Daar staat bewijs en uitleg van de regels zoals ze in de Islam zijn vastgesteld.. Wellicht wist je dit nog niet en hoef je je ook niet meer kwaad te maken in de toekomst..
Even weer ontopic: (was immers eigenlijk alleen op zoek naar andere zwangere meiden die de intentie hebben om mee te doen aan de Ramadan): Hebben jullie nog lekkere recepten die jullie deze Ramadan willen gaan maken? Vind het altijd leuk om nieuwe dingen te proberen, en aangezien ik me dood verveel in mijn verlof ben ik al op zoek naar lekkere dingetjes om strakjes te gaan maken
Ik denk niet dat ze zich kwaad maakt,maar dat ze gewoon bezorgd is........Ik schrik hier namelijk ook best van,omdat ik altijd in de overtuiging ben geweest dat zwangere vrouwen niet hoefden te vasten.En begrijp niet zo heel goed waarom je er dan toch voor kiest om het wel te doen.Het lijkt mij dat een kindje wat een geschenk is van Allah je dat ook zo moet behandelen als een geschenk en jezelf en je kindje niet op deze manier in gevaar moet brengen.Nogmaals ik ben zelf ongelovig,maar kan me niet voorstellen dat Allah het zo zou willen.Dus ik begrijp de reactie van je geloofsgenote erg goed en denk dus niet dat ze uit kwaadheid zo reageert,maar uit bezorgdheid.Maar kan niet voor haar spreken natuurlijk Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met je zwangerschap en bevalling.Welke keuze je ook maakt.
90procent van de dokters zijn hier mannen, heb eigenlijk nog nooit een vrouwelijke dokter gehad hier. En ik denk dat da zo in bijna alle arabische landen is.
Dank je wel, sterkte kunnen we allemaal gebruiken tijdens onze zwangerschappen en bevalling straks.. Het is een verplichting voor zij die zich goed voelt en helemaal niet bang is voor haar gezondheid of die van haar baby. Want als ze zich immers zo goed voelt, waarom doet ze dan toch niet mee? (uit angst dat het toch haar baby zal schaden, nou als je die angst heb mag je niet vasten. Vanuit het principe dat je intuïtie onheil aan geeft..) Maar ik voel me verder prima, en ben nu op dit moment ook niet bang voor mijn gezondheid of dat van mijn kindje. Dus wil ik graag gaan vasten. Maar als ik straks opsta en na een uur een rotgevoel heb en toch bang ben dat het niet goed is voor mijn kleine, of ik voel me bijv. zo gammel als wat, dan verplicht mijn geloof me om mijn vasten te verbreken, en dit zal ik ook zeker doen dan.. Maar een vriendin van mij heeft hoog zwanger de gehele Ramadan gevast zonder zich anders te voelen als voorgaande jaren. Dus ik wil zelf graag uitproberen of dat wellicht bij mij ook zo het geval is, want dat zou ik geweldig vinden want in de Ramadan voel ik me altijd 10 keer zo sterk en heb ik veel meer innerlijke rust. En mocht dat niet zo zijn, dan is het ook prima. Kan ik tijdens het koken tenminste gewoon proeven of ik niet veel te veel of weinig zout bij het eten heb gedaan (iets wat vorig jaar nogal vaak voorkwam omdat ik dat niet zo goed op gevoel kan! haha )
Ben wel benieuwd in welk land je woont? Als je dat hier openbaar wil maken hoor, hoeft natuurlijk niet Maar het verbaast me wel, dat een moslimman die richting van de gezondheidszorg kiest. Ben benieuwd wat zijn vrouw daar van vind
Ohh ik wist niet dat dat de regels waren in de Islam over het vasten. Dus wanneer je niet vreest voor je kindje dan ben je verplicht om te vasten. Nu zijn twee dingen mij onduidelijk en ik hoop dat je mij dat wil verduidelijken; staan die regels in de Koran en wat wordt precies bedoeld met vrezen voor je kindje? Is dat meer een algemene vrees dat vasten wellicht niet goed is voor het kind of moet er echt iets aan de hand zijn met het kindje in je buik?? Moet je vrees dus echt gegrond zijn op iets of hoeft dat niet perse??
Wil nog even voorop stellen, vasten is niet iets ongezonds. Ik proef hier een beetje dat mensen dat idee hebben, maar dat is niet waar. Alev, volgens mij moet die vrees wel gegrond zijn. Je kindje komt heus niks tekort doordat moeders een paar uur niks eet, er zijn vrouwen die wekenlang enorm overgeven en nog veel minder binnenkrijgen. Je kunt jezelf misschien wat slap gaan voelen en als het echt teveel word, dan ga je gewoon eten als zwangere. That's it
@Ghurabaa ik wist niet eens dat je als zwangere gebedem mag samenvoegen! Alles behalve magreb? Ik vroeg me dat gister ook af hihi...geen idee hoe het zit met weeen en bidden. Als je vruchtwater gebroken is, vanaf dan is dat ook onzuiver toch? Ik zal het een vriendin vragen Inshallah (met Gods wil). @hapjes maken...ik ben ook van plan om komende week hapjes te gaan maken en vast invriezem. Moet ook nog ff kijken wat. Sowieso gehaktflapjes en visflapjes...hmmm weinig origineel hahaha. Je kunt harira ook prima invriezen trouwens...is nog lekker daarna en is echt handig voor als je het niet lukt om verse te maken. Ghurabaa het is heel goed om inderdaad de intentie te hebben te vasten,als het niet gaat dan verbreek je het. Meiden die hierop reageerden...je bedoeld dus dat ze in ieder geal de intentie heeft en als het niet gaat fysiek dan zal ze stoppen. Vasten is een hele waardervolle maand voor moslims, we vinden het erg jammer om dit te moeten missen. Je wordt er zo sterk van! Gezondheid van moeder en kind staat natuurlijk altijd voorop. Daarnaast vind ik het jammer dat er best fel op gereageerd wordt, terwijl iedereen eigen keuzen moet kunnen maken. Lees regelmatig dat meiden 1 glaasje alcohol wel vinden kunnen, terwijl dit de baby dronken maakt! En het dus schadelijk is. Als we allemaal sterk veroordelend reageren dan zou het hier een ongezellige boel worden. Of misschien reageren de meiden die tegen vasten zijn, ook wel fel op meiden die alcohol drinken hahaha Laten we er vanuit gaan dat iedere moeder in principe het beste voor haar kindje wil.
umm, je zegt precies wat ik denk..en ik weet er niet eens wat over..ben totaal ongelovig opgevoed...er word nu gedaan als als jij niet voldoende drintk, je kindje dan uitdroogt...zo werkt het niet...je kindje leeft op je reserves of pakt uit de voorraad...daarbij je eet gewoon 2x per dag...sommige mama's zijn bang om aan te komen en eten maar 3x per dag en dan heel weinig..die krijgen ehct niet alles binne, dat is veel slechter wantd an komen er afvalstoffen in je lichaam./.. als zwnagere zul je dan mss wel sneller moe zijn, en lekker willen slapen..nou dna ben je al weer wat uren verder hoor... en ik krijg het idee dat er mensen denken dat de meiden die willen vasten zich verplicht voelen...maar zij doen ht toch juist omdat zij het mooi vinden om te doen...
Hoi dames, Ik heb alle reacties gelezen. Ben zelf een moslima. Islam is een geloof die uit verplichten bestaat. Zoals vasten/bidden enz. Echter heeft ons geloof ook andere mogelijkheden indien het niet lukt. Tijdens je zwangerschap ben je niet verplicht om te vasten. Het is aan jezelf om een keuze te maken. Als je denkt dat je het aan kan, moet je het zeker proberen. Je hebt ook de mogelijkheden om het later in te halen. Dus de meeste reacties vind ik zelf erg overbodig. Advies aan een arts is uiteraard heel belangrijk, maar je moet ook naar je gevoel luisteren en absoluut niet gaan vergelijken. Iedereen doet alles voor zichzelf! Ik heb nu moeite met bidden bijvoorbeeld. Mijn buik zit in de weg hihih... Betekent dat dat ik nu niet meer ga bidden, nee echt niet! Het kan toch ook op een stoel. Mijn geloof staat open voor alle mogelijkheden als je er maar voor open staat elhamdurullah! Kortom: De keuze ligt aan jezelf! Proberen is een optie! Mocht het niet lukken kun je altijd stoppen! Ik heb de keuze gemaakt om niet te vasten omdat het mijn laatste weken zijn. Vind het niet verantwoord, maar iedereen moet het zelf weten! Ben Allah al dankbaar dat ik tijdens ramadan mag bevallen insallah! Ben zelf ook geboren tijdens ramadan .
haal je alles uit die site????? Sooww en dat moeten we maar geloven zeker ??ik zou zeggen lees de koran meid!
Hoewel ik totaal niets van het moslim zijn weet verbaasde mij dat ook hoor.. ik bedoel, ik ken alleen het beeld van de hoofddoekjes en dingen zoals mannen en vrouwen gescheiden houden of dat vrouwen zich niet mogen laten zien.. En dan lig je daar met je benen wijd bij een moslim gyn. ja.. wist niet dat dat kon en mocht in het geloof Strikvraag.. Moet je je dan scheren of mag ie dan wel haar zien? hihi
sinds wanneer moet iedereen dingen als koran, bijbel etc hetzelfde interpreteren...wie bepaald wat de beste interpretatie is... en sinds wanneer ben je minder goed gelovig als je niet 5x bid of niet elk jaar vast....maakt jouw geloof in de dingen minder...? en wie bepaald dat dan weer?! laat elkaar in zn waarde...wat voor de 1 onverantwoord is, wil niet zeggen DAT het echt zo is voro ander