Ik ben nu niet zwanger, maar ik heb vorig jaar wel gevast (op een aantal dagen na) terwijl ik volledige borstvoeding gaf. Op zich ging het prima en als ik merkte dat mijn melk wat terugging dan at ik de volgende dag wel. Zo heb ik het de hele maand prima geredt en zo zou ik het ook doen als ik zwanger was. De dagen dat het goed gaat mee doen en als je merkt dat het niet goed gaat, gebruik maken van de makkelijkheid die Allah jou gegeven heeft. Want Allah zegt niet voor niets dat een zwangere of borstvoeding gevende vrouw niet hoeft te vasten. Hij wil het niet moeilijk voor je maken en jij mag gebruik maken van deze regel. Maar ik vind wel dat je het kan proberen en niet al van te voren zegt neee ik ga niet vasten.
Ja maar gynocoloog is ook een dokter , die gaat heus niet op je doos geilen dacht ik zo. Voor dokters geldt geen haram
Wanneer er geen andere mogelijkheid is mag je naar een mannelijke gyn, dus in spoedgevallen bijv. Ben zelf ook bevallen bij een mannelijke gyn. Overigens snap ik die strikvraag niet zo, haha. Een moslimvrouw mag haar awrah niet laten zien aan een man die geen familie van haar is, hier onder valt haar gehele lichaam behalve haar gezicht en haar handen. Heeft dus niet zoveel met haar te maken haha.
Ja als je zwanger bent mag je bepaalde gebeden samenvoegen, indien je zwangerschap het bidden moeilijker voor je maakt. Je mag dan dhor en 3asr samen bidden, en maghreb en ishaa. Let wel op, je bid ze dan op de tijd van een van de twee, achter elkaar. Je mag ze niet inkorten, zoals wel is toegestaan als je op reis bent. Het bewijs hiervoor (en uitgebreidere uitleg) vind je op deze site: Islam Question and Answer - When a pregnant woman feels contractions, should she stop praying, and does she have to makeup the missed prayers? Daarnaast heb ik gelijk opgezocht wat de regels zijn over het bidden wanneer de bevalling zich aandient. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen (voor)weeen die onregelmatig komen en soms weer weg gaan. Of tussen weeen waarbij het duidelijk is dat de bevalling is begonnen, in het laatste geval hoef je niet te bidden. Het bewijs hiervoor vind je hier: Islam Question and Answer - When a pregnant woman feels contractions, should she stop praying, and does she have to makeup the missed prayers?
Uitspraken over jurisprudentie mag je enkel doen wanneer je hiervoor kennis hebt opgedaan, zoals de sheikh's (geleerden) die op de site hun fatwa (uitspraak) onderbouwen vanuit zowel de Koran en de Sunnah (leefwijze van de Profeet v.z.m.h.). Zij zijn gemachtigd om fatwa uit te geven, en wij dienen hen daarin te volgen aangezien onze kennis met een korrel zout te nemen is in vergelijking tot de kennis die zij hebben over fiqh & aqieda (jurispudentie). Dus bedankt voor de tip Maar hoop dat je de mijne ook van harte zult nemen, het is met goede bedoelingen..
Als je moslim bent en je volgt de Islam, wat betekend dat je je overgeeft aan de regels van Allah en je daar aan houdt, maakt het niet uit in welke eeuw je leeft toch? Anyway, deze discussie ga ik verder uit de weg want het beoogd niet het doel waarom ik dit topic heb geopend..
Ik zou het graag voor je willen verduidelijken, maar ik heb daar niet de juiste kennis van. Ik kan dan wel zeggen 'wat ik denk', maar je wil weten hoe de regels zijn en niet hoe ik ze interpreteer.. Je kan je man het na laten vragen bij een imam (al ben ik daar nooit zo voor want een imam is een gebedsleider en daarmee niet per definitie een geleerde). Je kunt ook op de site van Al-yaqeen kijken. Daar staat een telefoonnummer dat je kunt bellen voor allerlei vragen, daar worden enkel uitspraken gedaan met onderbouwing van bewijs..
lijkt me niet echt verantwoord, 18uur op een dag niets eten en drinken kan niet goed zijn voor een ongeboren kind I geuss...
Zo nu weer even on-topic (het blijft moeilijk) Hahah, inderdaad het is eigenlijk elke jaar weer hetzelfde Ik ben gek op harira (soep), kan het echt elke dag drinken tijdens de Ramadan! Mijn man houdt er alleen helemaal niet van, dus denk dat ik inderdaad maar een flinke pan ga maken en het invries ofzo.. Anders is het ook zonde.. Mijn schoonouders zijn helaas op vakantie tot halverwege de Ramadan, anders was ik lekker elke dag daar gaan eten.. Ik heb laatst bastilla van vis gemaakt, VOOR NOP! Want mijn man zou visite krijgen, die op het laatste moment nog even af hadden gezegd.. (heel fijn ). Ik had de vulling al helemaal klaar, dus heb er gewoon allemaal loempia's van gevouwen in de vriezer gedaan, dus die hebben we vast haha, zo kwam het eigenlijk wel goed uit.. Wil graag briouates (drie-hoek puntjes) maken met filodeeg, maar dat lukt me niet goed! Kun jij dat?
Ja ik lees dat er veel dames dit afkeuren maar dames kijk wij gaan het proberen niets moet als je zwanger bent,maar we gaan het proberen mocht het niet lukken dan kunnen we het vasten verbreken.Als ik het niet aankan dan ga ik proberen er dagen tussen te zetten zodat ik dan die dagen niet ga vasten.
Ja dat is ook een goeie, dat als het niet gaat je nog kan proberen om om de dag te vasten. Zo heeft een borstvoedende vriendin van mij dat ook gedaan.. Mag ik trouwens vragen wat voor afkomst je bent? (als je dat wil zeggen hoor ). Want mijn man en zijn familie is Marokkaans en daardoor eten we in de Ramadan altijd alleen maar Marokkaans, maar ben zo benieuwd wat bijv. Turkse, Bosnische, Surinaamse moslims eten tijdens de Ramadan! Ik ben gek op elk soort eten
wat ook lekker is en heeeel erg simpel en snel klaar,, wraps besmeren met krabsalade daar stukken surimisticks opdoen, beetje sla ertussen en dichtrollen en in stukken snijden. vind ik ook heel erg lekker voor ernaast tijdens ramadan en het is binnen een minuutje klaar of bladerdeeg vullen met spijs dichtrollen, honing op de bovenkant smeren en daar geschaafde amandelen overheen strooien.. even in de oven en klaarrrr lekker voor savonds bij de thee
Thnx voor de links ghurabaa! Ga ze ff lezen en als ik er niet uit kom dan zal k je vragen. Ik ben trouwens nederlands en mijn man is marokkaans...eten ook vooral marokkaanse dingen tijdems ramadan. Slim dat je er loempia's van gemaakt hebt! Heerlijk! Briwat kan ik wel maken als het filodeeg meewerkt Meestal koop ik echt drie pakken waarvan veel vellen al te droog zijn en dus breken, zeer frustrerend! De kunst is het strak vouwen. Lange stroken van paar centimeter breed snijden. Je begint met de vulling (kip of vis zoals bij bstilla) aan uiteinde leggen. Dan vouw je schuin dicht en dan vouw je steeds om en om zodat er een driehoek ontstaat....aan einde met boter besmeren en dan dichtplakken en in olie bakken of in de oven. Hmmmm lastig uitleggen oe het vouwen werkt. Misschien staat er op marokko.nl bij cuisine wel een voorbeeld. Staan altijd lekkere en handige ramadan recepten op rond deze tijd. Mini pizza an bladerdeeg zijn ook erg lekker...van die mini pizza vormpjes bedekken met bladerdeeg en dan tomatensaus, tonijn, olijven, paprika, kaas, pizza kruiden etc. erop. Jammie! Goeie tip die viswraps, ga ik onthouden!
oo minipizza's zijn ook lekker ja!! je kan ook als onderkant van die minipizza's pitabroodjes gebruiken.. een pittabroodje doormidden snijden en besmeren met tomatenpuree en beleggen met ingredienten en dan in de oven, ook snel klaar en even lekker
Ik vind dat je een verantwoordelijkheid hebt voor je ongeboren kind, ik vind dat meedoen aan de ramadan dan heel onverstandig is!
ohhh wie wilt mij lekkere marokkaanse en of andere recepten geven?!? mijn man en zoon zijn marokkaans en ik (indisch/moluks)vast niet maar eet wel altijd mee in de ramadan!! ik ben er gek op!... dus als iemand een xtje tijd en zin heeft you're welcome!
Ik heb wel wat recepten op de computer staan...zit nu alleen op ipad...dus zal het morgen ff hierop zetten.