Zwangerschap & vasten (Ramadan)

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Ghurabaa, 15 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

ben ook benieuwd naar lekkere recepten!! ik ben zelf een ramp in de keuken.. dus dingen om te proberen zijn hier ook welkom!

2. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Hey fafje!

Hier een link met heel wat marokkaanse gerechten! Jammie jammie:p

Tajine.NL

3. fafje

fafje Niet meer actief

ah leuke site, oke thanks!

4. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Stoer vind ik het niet echt. Ieder zijn of haar overtuiging natuurlijk maar lijkt me niet goed voor de baby. Zeker niet omdat het hoog zomer is; dus lange dagen en wellicht dat het warm weer is.
    Zwangeren mogen het toch ook later a.h.w. inhalen? Dat je de vastenmaand verplaatst tot na je bevalling en bortstvoedingsperiode?

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn man is een Turkse moslim, ik ben geen moslima en vast daarom vanzelfsprekend niet mee. Ook als ik wel moslima zou zijn, zou ik niet meevasten tijdens de zwangerschap - ik ben ervan overtuigd dat dat niet goed is voor het ongeboren kindje, en die gaat tenslotte boven alles. Maar dat is mijn mening.

Voor wie het leuk vindt heb ik een aantal Turkse recepten hier op mijn laptop staan, allemaal zelf uitgeprobeerd dus failproof :D verschillende soorten salades, vleesgerechten (kofte), verschillende soorten borek, revani, linzensoep etc. Mocht iemand belangstelling hebben dan hoor ik het wel.

6. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    #106 Ghurabaa, 17 jul 2011
    Laatst bewerkt: 17 jul 2011
    Nou kom maar op met die lekkere Indische en Turkse recepten! :D heerlijkkk.. Maak je toevallig wel eens bladerdeeg/filodeeg met feta? Ooit bij de Turkse bakker gekocht en dat was zooooo lekker!

@ zon: ik ben ook Nederlands en mijn man Marokkaans :) vorige ramadan woonde we nog bij z'n ouders dus aten we vrijwel alleen Marokkaans. Maar nu hebben we een eigen huisje en vind ik t leuk om vanalles uit te proberen :D Nu ik verlof heb verveel ik me sowieso dus ga van de week vast nieuwe dingen uitproberen!

7. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Jaaaaaaaaa :D misschien weet je dan ook wel wat ik bedoel met die bladerdeeg/filodeeg met feta kaas? (zie bericht hierboven :))

8. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Oooh ja dat heb ik een keer gegeten bij iemand! Dat was zeker heerlijk, met pitabroodjes.. Ga ik onthouden..

En die wraps zijn ook heel lekker ja! Vooral met crème fraiche, sla en gerookte zalm!! heb daar al mijn hele zwangerschap zin in maar je mag geen vacuum verpakte vis eten tijdens zwangerschap :( Of weet iemand hoe je aan anders verpakte gerookte zalm kan komen?? :)

Denk dat ik ze binnenkort eens ga maken met tonijnsalade, dat mag wel :D

Wil ook binnenkort eens batbot broodjes maken (soort marokkaanse mini pitabroodjes) heeft iemand van jullie die ooit eerder gemaakt?

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hou op schei uit ;) ik mis de zalm nu al! maar als je vers gerookte zalm bij de visboer koopt; die mag je wel eten. Dus wel even navragen of ie echt vers gerookt/niet vacuum verpakt is geweest, maar die kun je wel eten.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja ik weet wat je bedoelt. Zoals je het bij de Turkse bakker koopt is het wel anders; dat is eigenlijk gewoon bladerdeeg met een mengsel van peynir (turkse feta) en peterselie erin, en dan in de oven. Heel makkelijk om zelf te maken, doe ik weleens op verjaardagen.

Maar veel lekkerder en echt Turks (die bladerhapjes zie je alleen bij de Turkse bakkers hier in NL) is borek. Je hebt 10000 varianten ;) maar dit is die van mij:

Börek (peynirli)
    half pak yufkavellen (in de koeling bij de Turkse supermarkt)
    plak peynir (Turkse feta, in blik te koop in de koeling bij de Turkse super. Je kunt ook vers gebruiken als je wil)
    handvol platte peterselie
    zwarte peper
    1 ei
    half Turks theeglas zonnebloemolie
    1 theeglas melk of yoghurt

Peynir losprakken met fijngehakte peterselie en zwarte peper. Ei, olie en melk/yoghurt samen losroeren. Ovenschaal invetten met zonnebloemolie. 3 lagen yufka in de ovenschaal leggen en telkens wat van het eimengsel tussen de bladeren smeren. Na 3 a 4 lagen de kaas verdelen over de yufka. Afdekken met de overige lagen yufka, telkens weer besmeerd met het mengel. Bovenop de rest van het mengsel gieten, bestrooien met wat sesam- en/of nigellazaadjes en wat klontjes boter verdelen over de bovenkant. In een voorverwarmde oven (170 C hetelucht) ongeveer 40 minuten bakken tot de bovenkant mooi bruin is. In vierkantjes snijden en serveren.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Eventueel kun je in plaats van een fetavulling ook een aardappelvulling gebruiken:

Börek (patatesli)
    Zelfde recept als hierboven, maar dan voor de vulling: 3 middelgrote aardappels schillen en koken. In een andere pan een fijngesneden ui aanfruiten. Als de aardappels gaar zijn, fijnstampen en mengen met de ui (let op dat het mengsel niet te droog is – genoeg olie). Fijngehakte peterselie, munt, paprikapoeder, peper en (voldoende) zout toevoegen.

12. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Oh dat is een goeie ja! Ga ik morgen gelijk eens navragen haha, ik mis het zo! ;) Mag je dat trouwens wel gewoon eten als je borstvoeding geeft?

Ik zal ook eens lekkere recepten plaatsen..

13. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ooh dat klinkt heerlijk! Ga het recept gelijk opslaan.. Als ik dan naar de Turkse winkel ga schrijf ik de namen wel even op, want ik spreek dat vast en zeker finaal verkeerd uit! haha :D

Weet je trouwens hoe groot een Turks theeglas is in vergelijking met een Marokkaans theeglas? Want ik ken de Turkse theeglazen niet, dus weet niet hoeveel olie en melk/yoghurt ik dan moet doen..

14. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Gehakt pastei'tjes (om maar even met een makkelijk recept te beginnen ;))

Ingrediënten:
    500 gr. worstjes (van de Marokkaanse slager)
    1 rode paprika
    doperwtjes
    1 ei
    Koriander
    Bladerdeeg

Bereiding:
    Maak de worstjes open en haal ze leeg. Doe het gehakt in een kom, dit is al gekruid dus daar hoef je verder niks meer mee te doen. De velletjes van de worstjes gooi je uiteraard weg.

Snij een aantal takjes koriander fijn, en voeg dit toe aan het gehakt.

Snij de paprika fijn en bak deze in de koekenpan aan. Voeg dan het gehakt toe en bak dit rul. Voeg een handjevol (diepvries) erwtjes toe.

Als de erwtjes zacht zijn en het gehakt is gaar, haal je de koekenpan van het vuur.

Als de vulling eenmaal is afgekoeld kun je de bladerdeeg ermee vullen. (Neem aan dat jullie wel weten hoe dat moet maar anders wil ik het wel uitleggen hoor :D )

Uiteindelijk bestrijk je de bladerdeeghapjes met een opgeklopt ei'tje, en doe je ze voor 20 minuutjes in de oven op 200 graden. Heeerlijk met chilisaus! :D

Makkelijker kan volgens mij niet.. ;)

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja gelukkig wel met borstvoeding anders had ik nu nog steeds geen zalm mogen eten :D (ok nu mag het weer niet nu ik zwanger ben, maar daarvoor gelukkig wel)

16. Eylem

Eylem Niet meer actief

Volgens mij gaat er 80 ml in een Turks theeglas, zijn van die tulpvormige glaasjes...denk dat een Marrokaans theeglas (die zijn toch recht?) net wat groter is. Zou dan 3/4 van een theeglas gebruiken

17. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Surinaamse pastei’tjes (maak ze heel vaak, vallen altijd goed in de smaak :D)

Benodigdheden (voor ca. 20 grote pastei’tjes, of 40 kleine )

* 2 stukken kipfilet
    * 1 volle el. tomatenpuree
    * 2 el. masala
    * 1 groot blik doperwten
    * 1 klein blik worteltjes
    * 2 kleine maggiblokjes
    * 1 el. kappertjes
    * 2 takjes selderij
    * 3 augurken
    * 2 laurierblaadjes
    * 1 ui
    * 4 lont ai (pimentkorrels, Toko)
    * 1 klein teentje knoflook
    * zout
    * 3 eieren
    * zwarte peper
    * 1 volle el. picalilly
    * 2 pakjes bladerdeeg (zonder roomboter)

Bereiding

Snij de kipfilet in stukjes. Verhit wat olie in de pan en fruit daarin de kleingesneden ui en knoflook.

Voeg de kip, de laurierblaadjes, de selderij, de lont ai en de maggiblokjes toe en smoor het geheel op een laag vuur gaar.

Kook intussen de eieren hard en laat ze afkoelen. Snijd ze daarna met een eiersnijder in kleine stukjes.
    (wil je de pastei'tjes invriezen laat dan de eieren weg, die kun je namelijk niet invriezen!)

Laat de doperwten goed uitlekken. Snij de worteltjes in dunne plakjes. Snij de augurken in kleine stukjes.

Haal de kip uit de pan en scheur het in stukjes (uitpluizen).
    Haal de laurierblaadjes, de selderij en de lont ai ook uit de pan; die heb je niet meer nodig.

Doe de masala, augurken, de kappertjes, de stukjes kip, de piccalilly en de tomatenpuree erbij en schep het geheel goed om, totdat het warm is. Schep de doperwten en wortels er voorzichtig doorheen; ze moeten niet stuk gaan.

Maak op smaak met zout en zwarte peper.

Zodra de vulling afgekoeld is kun je het bladerdeeg er mee vullen. Insmeren met een opgeklopt ei'tje en 20 minuten in de over op 200 graden..

Lekker met chilsaus.. :D

18. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    ok, dan hou ik gewoon 80 ml. aan. Moet je voor het afmeten van de melk/yoghurt ook een Turks theeglas als maat houden?

En is het echt een gerecht voor als avondeten, of ook lekker bij de thee? Krijg dinsdag avond mensen op de thee en wil het eigenlijk wel uit proberen gelijk. Of is dat helemaal geen lekkere combi?

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja voor de melk ook een Turks theeglas.

En het is eigenlijk juist een gerecht voor bij de thee, haha. Ik maak het als avondeten en dan maak ik er vaak nog twee andere gerechtjes bij, bv aardappelsalade en witte bonen-salade ofzo. Maar in Turkije krijg je het idd vaak bij de thee. Het is wel echt hartig en vult wel, dus niet teveel eten van tevoren ;)

20. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ik vind het echt onverantwoord om te vasten tijdens zwangerschap. Weliswaar komt je kind geen vitamines tekort maar hoe vaak heb ik wel niet gelezen, gehoord van verloskundigen e.d. dat je kindje zich goed voelt wanneer mama zich ook goed voelt. WAnneer vasten tijdens zwangerschap verplicht zou zijn zou het vast wel duidelijk in de Koran staan en dat is niet het geval. Man man zegt dat het zelfs haram (streng verboden) om te vasten tijdens zwangerschap. Ik zou daarom als moslima de regels alleeen in de KOran zelf opzoeken en niet in uitspraken van zogenaamde Islamitische geleerde mannen.

Ik ben vast offtopic maar zoals iemand al zei maak ik me best wel zorgen over de gezondheid van de babies, dus echt niet om jullie aan te vallen. Ons geloof heeft ons de mogelijkheid gegeven om het vasten in bepaalde gevallen op een later moment in te halen; ik hoop dat jullie daar gebruik van maken :)

Deel Deze Pagina