Meiden heel eerlijk, wanneer weet je zeker OF het wel kan ? Er kan sinds je laatste controle/echo veel verandert zijn. Mijn lieve collega was na heel lang proberen eindelijk zwanger en besloot toch te gaan vasten. Zij gaf na 3 dagen bij mij aan dat ze bloed verloor en ik heb haar gesmeekt weer te gaan eten. Het was nog redelijk pril en ik was de enige die het van haar wist ( op het werk dan ). De moslim heren op de vloer hebben haar heel boos aangekeken (en er vast ook wat van gezegd) Ze is toen toch weer gaan vasten ( waarsch. uit schuldgevoel) Resultaat : ze is het kindje verloren. Dus de kreet "het kindje neemt wat het nodig heeft " gaat bij mij niet meer zo op. Misschien valt het bij sommige ook verkeerd omdat die bijvoorbeeld heel veel moeite hebben gehad met misselijkheid etc , hun kindje heeft misschien wel wat opgelopen daardoor. En als je dan leest dan er door zwangere dames tijdens de ramadan toch een risico wordt genomen (want je zal het dus nooit zeker weten) dan kunnen ze fel reageren. Ik denk niet dat dat iets heeft te maken met cultuur en geloof niet begrijpen uiteindelijk zijn we allemaal moeder en daarin wel hetzelfde . Dan kan je een discussie als deze verwachten op een forum waarin vrouwen van verschillende culturen bij elkaar komen. Als je die meningen niet wilt horen , dan zou ik deze discussie hier sluiten en verder voeren op een forum voor moslima mama's ( ik weet niet of dat er is hoor)
Nou, dat vind ik onzin hoor, dat ze naar een moslima forum moeten. De vraag van TS was toch duidelijk? Natuurlijk kan je meelezen, maar als de vraag van TS niet van toepassing is op je, kan je ook gewoon je mond houden en niet reageren.
knap als je dat zou kunnen volhouden zeg! het niet eten zou me nog wel lukken misschien (heb in begin zwangerschap een paar weken gehad dat ik amper kon eten door situatie thuis ) maar niet drinken zou ik het moeilijkste vinden... ben overigens geen moslim dus nooit gedaan hoor maar betreft het slecht voor baby.. ik weet niet meer wie het zei geloof mn verloskundige bij eerste zwangerschap dat zelfs vrouwen die anorexia hebben soms een kind aan de maat kunnen krijgen omdat het kind toch wel pakt wat ie nodig heeft... dus ik denk dat het wel los zal lopen.. en elke zwangerschap is natuurlijk anders, dus je merkt zelf wel of het teveel is of niet.. succes in elk geval!
oei heftig .. wat erg voor haar, en dan ook nog commentaar krijgen erg pijnlijk kan me voorstellen als je zoiets van dichtbij meemaakt dat je er anders tegenaan kijkt..
Dus nu suggereer jij dat zij een miskraam heeft gehad door het vasten. Heeft de gynaecoloog dit beaamd of maak je daar zelf een leuk verhaaltje van? Daarbij komt dat alle dames in deze topic hebben gezegd dat ze het willen PROBEREN, en daar mee stoppen als het niet lukt en ze zich niet goed voelen. En er zijn verschillende geldige redenen waarom een mens niet hoeft te vasten. Borstvoeding, ziekte, zwangerschap dus dat die mannen haar vies aankeken dat is hun probleem. Daar zou ik dus niet van onder de indruk zijn.
Zou het niet bedacht zijn om een goede reden?? Tijdens zwangerschap ben je niet verplicht te vasten. Ik kan dan niet begrijpen waarom je het gaat proberen. En anorexia vrouwen die grote baby's krijgen ja geweldig je hebt ook rokende mama's doe gezonde grote baby's krijgen maar daar heeft iedereen ook meteen een oordeel klaar. Of vasten slecht is geen idee, maar waarom het uitproberen..
sorry maar vind je nogal aanvallend naar mijn stukje over anorexia vrouwen, ik vertel alleen iets wat ze mij toen hebben verteld, en ik vel geen oordeel over degene die het wel of niet wil doen.. bedoel met dat stukje heus niet dat ik het ok vind dat die vrouwen niks eten hoor (die anorexia hebben en vel over been zijn) bedoel dat is ook wel weer het andere uiterste natuurlijk..
als ze nog pril was had ze nog een bloedband met de baby en nam de baby dus ook geen eten van haar. beetje raar omdat gelijk op het vasten te gooien
natuurlijk heeft het een reden dat je tijdens je zwangerschap niet verplicht bent, en die reden is er niet voor niks. Daarom zei ik ook dat: je kindje neemt wat het nodig heeft, gaat gewoon niet zo simpel op. Op een gegeven moment krijgt ook je kindje te weinig en daarvoor hoef je nog niet eens uitgedroogd te zijn hoor. Dat iedereen het topic maar moet lezen en niet reageren, dat vind ik onzin. Dan moet je het maar niet op een openbaar forum zetten, ik vind dat ik mijn mening netjes verwoord. mamazeyad, ik zal niet zo letterlijk zeggen dat je je kindje uithongerd, maar de strekking van mijn verhaal komt wel overeen. Ik ben van mening dat zolang mijn kindje in mijn buik groeit, ik verantwoordelijk ben voor haar/zijn gezondheid. En dat betekent dat ik geen enkel risico neem zolang dat niet nodig is. Dus geen alcohol, niet roken en een zo gezond mogelijk eetpatroon. En nog veel meer.
Ik denk dat het erger is dat er niet genoeg gedronken word. Voor de rest vind ik het ook geen slimme keuze en als het niet verplicht is zou ik mezelf zeker niet forceren . Of het nu allah of god is ik denk dat hij die keuze heus wel snapt
ik denk dat mijn verloskundige wel weet waar ze het over heeft. en aangezien in mijn famillie en mijn mans famillie geen enkele baby er iets aan overgehouden heeft ga ik het gewoon proberen. voelt het niet goed dan stop ik er mee. en 's avonds drink ik genoeg en eet ik genoeg. ik eet gewoon hetzelfde maar dan niet verdeeld over de dag. en nogmaals er is nooit aangetoont dat het slecht is voor de baby. verder mag iedereen vinden wat hij vind maar als je met kwetsende dingen komt, kom dat ook met feiten of argumenten. ik zelf zie het probleem niet als je gewoon een goede zwangerschap hebt. ik ga nu maar stoppen met mezelf verdedigen
Hulde voor jou opmerking!! Ik wens jou een fijne en gezegende ramadan en moge Allah ons vasten en onze gebeden belonen !!!
Ik weet niet hoor, maar de ramadan houdt niet in helemaal niks eten of drinken. 's nachts mag dat gewoon. Nogmaals pas oordelen als je ook echt iets van de ramadan afweet!!
Ik trek me terug uit dit topic het is niet mijn bedoeling geweest iemand te kwetsen excuus als mijn mening als kwetsend word ervaren succes en ik hoop oprecht dat alles goed mag gaan met jullie zwangerschap! Liefs Jolanda
Ik zit nog heel erg te twijfelen of ik mee zal doen dit jaar.. mijn bloeddruk is al erg laag en ik ben bang dat ik flauw val als ik ga vasten.. Maar ik voel me eigenlijk schuldig als ik het niet doe.. Heeft een van jullie ook een lage bloeddruk of heeft iemand meegedaan met een lage bloeddruk tijdens de zwangerschap?
Ik zeg ook niet DAT dat de reden is , het is niet te bewijzen dat het wel of niet zo is geweest, maar het zou zomaar kunnen. En pril is bij mij voor de 12 weken en volgens mij krijg je al een bloedband voor deze tijd. Dat meisje heeft zichzelf wel vreselijk schuldig gevoeld dat ze zich heeft laten beinvloeden door haar omgeving en niet naar haar gevoel heeft geluisterd. Gelukkig heeft ze nu een plaatje van een dochter mogen krijgen. En wat ik bedoelde over dit topic is dat je een discussie kan verwachten als je dit topic opent waarin verschillende culturen bij elkaar komen. Dan moet je niet verlangen dat andere zich er niet mee "bemoeien" dat krijg je nu eenmaal. Als je echt goede tips /adviezen/steun wil krijgen van medezwangeren in deze periode lijkt mij het handiger om dat dan op een besloten forum te doen zodat je deze gehele discussie kan vermijden. Anders moet je je er in schikken dat anderen zich er in mengen. Daarbij komt het dat dingen misschien ook vaak verkeerd geinterperteerd worden door het opschrijven van. Je hoort hierbij niet de intonatie van mij erbij wat wellicht zou aangeven dat dit niet is bedoelt als een aanval maar als een soort "let op dit is wel iemand overkomen dus er is een mogelijkheid" Wellicht zou je extra controles kunnen aanvragen voor deze periode om de gezondheid van je kindje in de gaten te kunnen houden. Niet alle gezondheidsproblemen duiden zich aan door bepaalde symptomen. ik trek mij weer terug verder.
ik zou het zeker met je verloskundige overleggen! ik zou er zelf niet aan beginnen als ik een lage bloeddruk had denk ik en zeker niet vasten omdat je je schuldig voelt want het is niet verplicht en je kan het op een ander moment inhalen. als je zelf al bang bent om flauw te vallen zou ik het niet doen meid
Meiden veel succes! Hier bij de eerste wel meegevast, 2e keer zat ik in een lastige periode met mijn bv (zat op een dieet) dus toen niet alle dagen meegedaan. Dit keer natuurlijk wel weer want ben niet zwanger oid. Een miskraam krijg je absoluut niet door vasten.. dus ook niet 'kan zomaar' en het is ook geen mogelijkheid, open je biologieboeken dan maar nogmaals en suggereer geen dingen.. En verder moet een zwangere vrouw gewoon vasten, tenzij het dus niet gaat en dan mag je het later inhalen. Het is dus niet dat je op voorhand al niet hoeft mee te vasten.
pittig hoor dames! Ik wens jullie veel succes en een gezegende maand toe! Luister goed naar je eigen lichaam. En inderdaad, de baby pakt wel wat hij/zij nodig heeft
Knap hoor dat jullie het proberen! Dat verhaal van die miskraam is erg raar, miskramen komen helemaal niet door vasten. Misschien maar eens verdiepen in de redenen van miskramen? Zoals chromosoomafwijkingen, aanlegfouten, immuunproblematiek, vitaminetekorten (dit zijn de langdurige vitaminetekorten die krijg je niet door vasten maar door maanden of jarenlange opnameproblemen). Zolang jullie er maar voor zorgen dat jullie 's avonds alle benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgen, dan pakt de baby dat wel. Je zal er zelf meer last van hebben dan je kindje. Als het echt niet gaat wel mee stoppen he? Veel succes!!