Precies vind het nogal wat dat ze suggereert dat het door het vasten zou komen! Sowieso als je al zo vroeg bloed verliest. Beetje raar verhaal. En genoeg vrouwen helaas die dit soort verhalen lezen en zonder na te denken het weer meegeven aan andere vrouwen. Hierdoor worden dit soort gedachten de wereld in geholpen!
Volgens mij constateer je dat iets schadelijk is wanneer je schade kunt bepalen.. dan ben je dus te laat. Persoonlijk zou ik kiezen voor een middenweg waarbij je wel invulling kunt geven aan je geloofsovertuiging en cultuur maar daarnaast ook gezond leeft. Vooral een continu toevoer van vocht is voor jou en je kind belangrijk. Bij 'ons' is het gebruikelijk dat er niet volledig gevast wordt door zwangeren (wel drinken, niet / weinig eten).
Persoonlijk zou ik wel water drinken overdag en als de zon onder is eten. Maar ja, dan vast je dus niet en moet je het alsnog inhalen toch? Dan zou ik dus maar wel ook eten . Als de ramadan in najaar/winter valt zou ik wel gewoon meedoen. Maar ik heb respect voor ieders keuze, als iemand erg misselijk is tijdens haar zwangerschap zegt iedereen toch ook altijd dat de baby wel pakt wat ie nodig heeft? Verschil is alleen dat je met de ramadan overdag niet eet en drinkt, maar in totaal wel genoeg.
ik vast dit jaar niet mee... en dit is een bewuste keuze ivm met een moeilijke zwangerschap. Ik vind iedereen weet wat goed voor hen is en wat niet... voel je jouw niet goed is het nogal logisch dat je er mee stopt. Allah weet het best en wil het jou niet moeilijk maken. veel succes aan diegene die wel mee vasten en... dames... luister naar je lichaam!!!
De studies die gedaan zijn naar de effecten van vasten op groei-indices zijn erg klein. Ik val zelf wel altijd erg af in de ramadan, en mijn hele familie trouwens, en zou dus niet meedoen als ik nog zwanger was. Het gaat niet alleen om de groei van je kindje nu, maar om de hele afstemming van het metabool systeem door middel van epigenetische programmering. Als het lijfje zich nu instelt op tekorten of sterk schommelende beschikbaarheid van voedingsstoffen, kan dat voor gezondheidsproblemen later zorgen. Ik neem dan ook liever het zekere voor het onzekere en zou het risico niet nemen. Nu is mijn gup insha allah een goede twee weken oud als de maand ramadan begint, en ik ga niet meedoen: mijn meisje is voor haar voeding volledig van mij afhankelijk, daar doe ik geen concessies aan!
Ik sla dit jaar ook over en waarschijnlijk volgend jaar ook, ivm borstvoeding. Succes voor diegenen die wel gaan vasten, Hoop dat jullie het niet zo moeilijk gaan krijgen.
Dan hoop ik voor je dat het niet al te warm wordt en dat je het vol kan houden. zorg echt wel goed voor jou en je kindje, maar dat zul je vast wel doen. Succes ermee!
We gaan zien hoe het loopt... als ik ook maar even twijfel ga ik wel eten en drinken Wellicht lukt het maar een halve dag... of om de dag, wil het in ieder geval proberen. Ons kindje komt op de eerste plaats, inhalen kan later. De vraag is alleen wanneer want na zwangerschap komt (hopelijk) borstvoeding... en na borstvoeding... wie weet wel een nieuwe zwangerschap Of vasten er ook dames die bv geven wel mee?
Ik dacht (maar weet er niet veel van) dat je niet mee hoefde te doen bij zwangerschap? Het niet eten maakt denk ik niet zo veel uit, dat haal je wel in als het donker is, maar het niet drinken ... Dat lijkt me wel wat minder goed. Zeker bij een wat verder gevorderde zwangerschap. Ik merk zelf dat ik echt de hele dag liters water moet drinken om mijn lichaam een beetje te onderhouden en mijn organen enigszins blij te houden. Maar ik denk dat niet eten en wel (water) drinken misschien geen optie is? Nogmaals, ik heb er verder geen verstand van, maar gevoelsmatig is het voor mij als niet-vastende niet-religieuze Nederlandse vrouw geen goed idee om overdag niet te drinken bij zwangerschap, in de zomer...
de vrouwen die ik ken hebben tijdens de borstvoeding gewoon gevast en daar geen problemen van ondervonden. dan is het gewoon hetzelfde verhaal als vasten tijdens zwangerschap: 's avonds goed drinken en eten
Bijna een kwart van de moeders van kinderen onder de zes maanden meenden dat ze door het vasten minder melk konden maken. Volgens twee wetenschappelijke onderzoeken heeft het wel of niet vasten tijdens de ramadan geen effect op de hoeveelheden vet, melksuiker of eiwitten in de moedermelk. Een ander onderzoek laat zien dat het vasten de hoeveelheid melksuiker in de moedermelk wel beïnvloedt. De drie onderzoeken geven aan dat er verschillen zijn in de hoeveelheden zink, magnesium, kalium en natrium. Deze mineralen zijn belangrijk bij de vochthuishouding van je kind. Er zijn ook aanwijzingen dat de hoeveelheden van bepaalde vetten beïnvloed worden door het vasten tijdens de ramadan. Deze veranderingen wijzen erop dat de melkproductie door het vasten wordt verstoord, maar het is onbekend of deze veranderingen de gezondheid van je kindje kunnen beïnvloeden. Sommige wetenschappelijke onderzoekers raden het daarom af om tijdens de borstvoedingsperiode te vasten. Bron: Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
ik vast dit jaar niet mee ik heb kans op een vroeggeboorte en ik loop al met 3 cm ontsluiting, ik spaar graag mijn energie op voor als ik ga bevallen daarbij vind ik 19 uur zonder vocht (in misschien wel de hitte) een beetje to much for me succes aan de dames die wel meedoen
ik ben zelf geen moslima, maar katholiek. wij hebben de veertigdagentijd, dus dat is ook een vastentijd. maar kinderen, zwangeren, zieken en te oude mensen hoeven niet te vasten. bovendien kan je binnen de veertigdagentijd ook op andere manieren vasten dan met eten. bijvoorbeeld door minder tv te kijken, een keer wat minder te kopen of juist een keer extra leuk te zijn tegen iemand die je eigenlijk niet zo mag, of eenzame mensen bezoeken. Misschien is het mogelijk om ook op die manier een invulling te geven aan de ramadam? Dus wel gezond eten, maar dan bijvoorbeeld een aantal eenzame mensen extra opzoeken deze tijd, of iets minder tv kijken ofzo? Is maar een idee, bij ons kan dat heel goed zoiets.
Dat moet sowieso al, ramadan is niet vasten alleen Overigens mogen wij zelf geen veranderingen aanbrengen aan ons geloof, er zijn dus geen alternatieven.
Ben nog niet helemaal bijgelezen maar reageer alvast hier even op Respect dat het je zo goed gelukt is juist die eerste weken!! Meeste meiden zijn dan zo misselijk dat ze de hele dag door alleen maar kleine beetjes kunnen eten! Ik ben zelf niet gelovig en weet niet helemaal hoe het zit met dat vasten, maar ik vind het knap dat mensen zo'n disipline hebben! Uiteraard moet je stoppen als je je toch niet goed voelt, maar petje af voor de meiden die het toch proberen!! Proberen kan toch altijd!! Knap hoor.... En of het respectloos is naar je kleintje, haha, tja, denk dat mensen die dat denken zich eens zouden kunnen verdiepen in het onderwerp vasten, maar ook hoe het werkt met zwanger zijn. Dat kleintje pakt wel wat'ie kan, je zult er als moeder zijnde het eerste last van hebben. En het is ook niet zo dat je niet eet! Meiden die in nachtdienst werken hebben zowat het zelfde eet-ritme denk ik maar, en dat is ook niet respectloos! Zo, lees nu wel even verder, want ik vind het toch een leuk onderwerp, ook al heb ik dus niks met vasten he
hihi, bedoel niet dat je anders niet aan eenzame mensen moet denken, maar er wat meer extra tijd voor vrijmaakt
Positieve instelling heeft je man! Denk dat je best veel steun aan hem hebt met de moeilijke momenten tijdens het vasten! Ik wil iedereen die het gaat proberen heel veel succes wensen! Jullie hebben sowieso al steun aan elkaar hier op het forum tijdens het vasten... Hoeft van mij geen moslima-forum voor aangemaakt te worden hoor, hahaha!! Ik lees af en toe wel even mee, succes meiden!!!
Ik vind het heel knap dat je gaat proberen te vasten tijdens je zwangerschap! Ik hoop dat het goed gaat, maar fijn om te lezen dat je zelf al schrijft dat je zal stoppen met vasten als je je er niet goed onder zal voelen. Ik denk dat het voor veel mensen hier moeilijk te begrijpen is dat vasten tijdens de Ramadan een heel belangrijk iets is, dat je het niet voor de lol doet maar uit diepe overtuiging. Veel succes!