Tuurlijk, genoeg moslima's die het niet proberen en gelijk beslissen niet mee te doen a,ls ze zwanger zijn of borstvoeding geven. Dat moeten ze helemaal zelf weten. Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuze hierin. Het is niet aan ons om daar over te oordelen.
tjaa er zijn dan verschillende mening wat arrogantie is he. ik vind persoonlijk dat niemand arrogant heeft gereageerd
Ik ben dan hoogzwanger, maar ik ga het nog steeds proberen. Voor hetzelfde geld voel ik me er heel goed bij. Maar als het niet gaat, dan so be it. Kans dat ik ga bevallen is best groot, maar zou al schelen als ik op zn minst 2 weken kan vasten, hoef ik er maar 2 in te halen.
Natuurlijk.. Verder heeft het niet zoveel met in Nederland opgegroeid etc te maken, ik denk dat praktisch alle meiden die in dit topic meelezen hier wel zijn opgegroeid/geboren of op erg jonge leeftijd heen zijn gekomen. Ik ben trouwens zelf gewoon Nederlandse.
nee land ik ben zelf half nederlands half egyptisch maar ben in nederland opgevoed en kan helaas de koran niet lezen. alleen vertaalde versies en ik merk dat die soms niet correct info geven. zo dacht ik bijvoorbeeld dat vasten tijdens zwangerschap niet verplicht was. ik merk dat ik een hoop van jou kan leren
ow haha.. Nee ik kan het ook niet lezen (ja wel lezen maar niet begrijpen zeg maar). Ik ben half Nederlands half Indonesisch (ouders zijn geen moslims), ben in 2005 bekeerd.
Ikzelf ben gewoon nederlands maar vind het een interessant onderwerp. Knap voor de dames die het proberen, maar het lijkt mij haast onmogelijk tijdens een zwangerschap. Niet zozeer voor het gezondheid van het kindje perse, maar eerder voor je eigen gemoedstoestand omdat je veel meer voedingsstoffen en energie gebruikt. Maar iig succes voor degene die het gaan proberen. Zet hem op.
Zou het ook niet kunnen.. Als ik zwanger ben ruik ik eten op een kilometer afstand, at ik niet op tijd dan werd ik kotsmisselijk.. Maar, stel nou voor dat je toch af en toe wat water drinkt, hoe moet je dat dan inhalen? Is de hele dag dan verloren?
Nou als je met zo'n instelling begint zonder overtuiging is het ook niet te doen natuurlijk. Maar je komt in en soort van extase, samen met al die anderen die ook vasten met hetzelfde doel. Even psychisch weg van alle bedrijvigheid en 1 met je schepper, is niet uit te leggen.
Ik vind die samenhorigheid altijd zo super. Iets wat ik niet ken met mijn geloof (of mijn niet-geloof ) De mensen zijn zo solidair met elkaar en moedigen elkaar aan. Mijn man is Moslim en ik zie dat ze écht kracht uit elkaar putten. Ook is er altijd eten in de Moskee s avonds. Iedereen brengt iets mee. Ik vind dit zo gezellig en mooi! (en mijn mannetje brengt soms zo'n gebakje mee voor mij hihi, ook al doe ik niet mee ) Ik was eens gaan lopen en kwam volledig bezweet terug thuis. Ik woon naast de Moskee en het avondgebed was net gedaan dus de mensen mochten eten en drinken en een man gaf mij spontaan een 2-literfles water omdat ik er zo bezweet uitzag hihi. Ik vond dat zooo lief! Ik was dan wel al thuis maar dat wist ie wrs niet. Succes aan iedereen die mee doet! Ik moet ook eens mee doen. Maar dit jaar kan zeker niet want ik ben ziek. Misschien volgend jaar... (maar dan nog weet ik niet of het dan wel slim is om dit te doen in mijn situatie... ) Lijkt mij wel super om het te kunnen.
Mijn man is ook half nl, half egyp. hij heeft een engelse versie, in het nederlands heb je geloof ik niet zo veel goede vertalingen. Jammer is dat. Bij een vertaling heb je ook vaak het risico dat de vertaler zijn eigen interpretatie eraan geeft, terwijl als je het in het arabisch leest zelf kan nadenken. Ik ben mijn ouders wel dankbaar dat ze mij arabisch hebben leren lezen. Wat je ook kan doen is programma's kijken op bv iqraa international. Weet net of je sateliet hebt? Dit hebben wij vorig jaar samen gedaan. Ook erg leerzaam en ik vind het zelf ook prettiger om te luisteren, dan zelf een boek te pakken
o oke lastig he dat niet kunnen lezen van de koran. waar haal jij je informatie vandaan? ik heb verschillende boeken gelezen maar ik merk dat de boeken elkaar soms tegenspreken.
helaas kan ik niet vloeiend engels wat grappig dat jou man ook half egyptisch is. mijn man is helemaal egyptisch. arabisch leren lezen heb ik wel eens geprobeerd maar ik vind het echt lastig. ik heb wel sateliet, ga eens kijken naar dat programma. is idd wel veel beter dat jij arabisch lezen van je ouders hebt geleerd. is volgens mij zoveel makkelijker als je nog klein ben. ik denk dat ik me man ook maar ga vragen of hij onze kinderen ook meteen arabisch wil leren lezen
Ha dames, Ook ik zal dit jaar helaas niet vasten, ben echt beroerd en als ik niet om de 2a3 uur eet wordt ik zo misselijk en helaas ook overgeven... ook zit ik nog in de cruciale fase waarin ik toch wel wat voorzichtiger wil doen. Ik vind het prachtig dat er vrouwen zijn die het proberen of makkelijk redden... wie weet als ik me over 2 of 3 weken wat beter voel kan ik laatste beetje meepakken... Overigens is dat geen vrijbrief om alles te eten wat los en vast zit... ik hou het wel puur en beetje sober..... niet dat ik zoveel kan eten.. Overigens, heeft iemand dit weleens gehoord... in saoedi doen de vrouwen vasten om kleinere baby's te baren... ik zag het een keer in een docu vorig jr ramadan geloof ik.... kon me oren niet geloven.. maar wellicht zijn het broodje aap verhalen.... Succes voor diegene die gaan vasten