heb het helemaal gehad (vig in de thuiszorg)

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Joanne1986, Feb 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Joanne1986

Jan 21, 2013
    50
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik ben 29 weken zwanger, werk in de thuiszorg als verzorgende.
    ik heb een contract van 10 uur in de week, maar werk meestal 15-20 uur, als ik het weekend erbij heb dus ong 20 uur. Ik kon het redelijk goed vol houden.
    er zijn wel regelmatig zieken onder collega's zodat er veel open diensten zijn.

De laatste tijd dus regelmatig extra gewerkt voor een collega, of als een collega een dienst niet kon werken, dat ik dan werkte. Pas zondag gevraagd of er een collega was die twee clienten over wou nemen zodat ik wat later kon beginnen met mijn rit. Geen reacties en degene die reageerden konden niet, dus heb ik gewoon mijn hele rit gewerkt van 16:30 uur tot 20:45 uur. Was om 21 uur thuis wordt ik nog gebeld door degene die 's avonds en s'nachts bereikbaar is of ik nog een client wil doen, omdat een collega onderweg is en het glad vind op de weg ivm sneeuw. Ik had de hele avond gewerkt, en nergens last van gehad. Ik heb aangegeven dat ik net thuis was, was net omgekleed, maar ik was toch min of meer verplicht om weer op pad te gaan. Dit ook maar gedaan. De volgende dag gelijk contact opgenomen over de situatie met mijn leidinggevende. Ze gaf toen aan dat het werken in het weekend er nu eenmaal bij hoort, en dat die collega er wel zo zijn reden voor heeft gehad om te bellen naar de gene die bereikbaar was.

Nu vanavond moet ik ook werken, mijn man is weg, en heb nu wel oppas voor mijn zoontje maar dat ging niet heel makkelijk. Heb woensdag al een mail rondgedaan naar de collega's of iemand vanavond kon werken. een paar reacties maar niemand kan. stuurt degene die woensdag bereikbaar is een mail rond dat er vrijdagavond nog twee open diensten zijn, en dat deze eerst opgelost moeten worden, en als laatste mijn dienst dan, want dan was ik ook weer bij stond er. Nou nu zijn de die diensten opgelost maar mijn dienst niet, en komt het er op neer dat ik toch gewoon moet werken.

Gisteravond stuurt een collega een mail rond voor maart of iemand dan wil werken op een vrijdagavond. Binnen een kwartier is die dienst opgelost.

Ben er echt helemaal klaar mee. vind dat er totaal geen collegialiteit is, heb er echt stress van, en heb al een paar nachten er wakker van gelegen. daarbij is het werk ook behoorlijk zwaar, (tillift en alleen mensen helpen)

wat moet ik doen? is een lang verhaal geworden.
    Hopelijk hebben jullie tips?

2. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    Als eerste zou ik eens geen extra diensten aannemen om in te vallen. Als ze niet voor jou willen werken dan jij ook niet voor anderen.

Verder zou ik eens even met je leidinggevende gaan praten want je hebt een contract van 10 u en in principe hoef je geen overwerk te doen als je zwanger bent. Daarbij zijn er ook regens mbt onregelmatig werk. Je hebt ook regels kwa dingen die je mag tillen ed.
    Als het echt niet meer gaat anders maar (deels) ziek melden.

3. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    1,623
    0
    0
    Volgens mij hoef je als zwangere geen avond diensten te draaien (weekend diensten) weet ik niet? Zou dat eens uitzoeken eerst

4. Kaytjuh

Kaytjuh Bekend lid

May 11, 2012
    834
    0
    16
    Verzorging, werk op een afd met dementerende ouder
    Rotterdam zuid
    hay

ik zou als ik jou was idd een gesprek anvragen met je leidinggevende en zeggen wat het probleem is.. en dat je momenteel op eieren loopt en dat extra werk niet meer trekt.
    en anders kan je kijken dat zal je leidingevende wel zeggen deels in de ziektewet te gaan, daar krijg je een uitkering voor van de UWV...

als zwangere hoef je geen avonden en nachten te werken dat klopt!
    maar wel dag en weekenddiensten...
    dus als ik jou was snel in gesprek gaan..

Werk zelf ook op een verpleegafd als IGér en ben zoals je aan me tijdlijn ziet 19.2 wk zwanger en zit sinds me 14 wk al geheel in de ziektewet wel met andere redenen het plaatsen van een bandje)..

En daar deden ze helemaal niet moeilijk over...

realiseer jou kindje is nu belangrijkste, en niet je werk of je collega's!

5. Joanne1986

Jan 21, 2013
    50
    0
    6
    NULL
    NULL
    Fijn begrip van jullie, begon al te twijfelen of het allemaal aan mij lag.

6. Piepie

Piepie Fanatiek lid

Jan 17, 2013
    1,253
    1
    36
    Female
    Zuid Holland
    #6 Piepie, Feb 2, 2013
    Last edited: Feb 2, 2013
    Kijk even in de cao vvt, daar staat wel het een en ander in ( je moet wel zoeken hoor ) Ik ben ook werkzaam als vig maar dan in een verzorgingshuis waar altijd te weinig personeel is. Ik kreeg vorige week mijn rooster van maart en de planner heeft me dood leuk nog 10 nachtdiensten en 6 avonden gegeven. Na drie maanden ben je niet meer verplicht om nachten te werken, en maar een beperkt aantal avonden per maand dacht ik. Maar ik heb hetzelfde probleem als jouw hoor, we worden gewoon geintimideerd want ik kreeg een heel lelijk mailtje van de planner waarin stond dat ze mij vandaag telefonisch niet kon bereiken ( ja alsof ik op mijn vrije dag naast de telefoon ga zitten wachten!! ) en ze heeft mijn vrije weekend ingetrokken en nu MOET ik zaterdag en zondag avonddiensten draaien tot 23:00. Dit is dus al mijn 3de weekend dat ik aan het werk ben, vorig weekend had ik nachtdienst en het weekend daarvoor had ik oo kal avonddienst. Ik vind dat wij en de andere die in de zorg werken ondergewaardeerd worden en dat onze werkgevers heel blij moeten zijn met ons....maar op deze manier pesten ze ons weg!
    Ik heb trouwens ook van die leuke collega's, ik ben ook goed genoeg om diensten van hun over te nemen, maar als ik eens iets wil ruilen ho maar:( Ik voel me ook heel rot en slaap er ook slecht van, en zeker nu dat mijn vrije weekend is ingetrokken, loop me de hele avond al op te vreten over zaterdag en zondag, straks heb ik dankzij m'n werk een hoge bloeddruk:(
    ps, een leidinggevende doet ook niet vel, zit alleen maar op d'r dikke kont achter de computer de hele dag en het zal haar een zorg zijn hoe jij je voelt....nu spreek ik uit eigen ervaring hoor want ik werd behandeld als st**** toen ik haar uitlegde hoe ik me voelde:(

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat is niet helemaal waar. Als zwangere heb je recht op regelmatig werk, hoe je dat indeelt is aan jou. In overleg met je leidinggevende, natuurlijk. Je mag dus ook bijvoorbeeld alleen de avonden werken. Als jij in de ochtend kotsmisselijk bent en je je juist de rest van de dag prima voelt, kun je dus daarvoor kiezen. Idd, de weekenden tellen gewoon mee, zolang je maar in hetzelfde ritme blijft.

@Piepie: In de CAo en in de arbeidstijdenwet staat niets vermeld over een aantal avonden (of wat voor dienst dan ook ) dat je zou moeten werken als je zwanger bent. Er staat letterlijk in: Je hebt recht op een regelmatig arbeids- en rustpatroon. Hoe je dat dan invult is aan jezelf.

Vraag op je werk bij HRM naar de RI&E, (risico inventarisatie en evaluatie). Daar moet in vermeld staan hoe ze met zwangere medewerkers omgaan. Van daaruit kun je dan in overleg gaan met je leidinggevende, ze zijn namelijk verplicht zich daar aan te houden.

8. Joanne1986

Jan 21, 2013
    50
    0
    6
    NULL
    NULL
    Nou inderdaad piepie, dus zo gaan ze met je om.
    echt schandalig.
    ik ben volgende week dus 30 weken maar nog nooit ziek geweest deze zwangerschap, niet misselijk en moe, dus ze mogen in de handen klappen. met mijn zoontje heb ik ook tot 34 weken doorgewerkt. ook niet misselijk geweest, alleen 1 x buikgriep maar dat is dus deze maand alweer twee jaar geleden, na die tijd nog niet ziek geweest.
    Ik zag nu dat ik maandag ook moet werken van half 8 tot 11 's avonds, in principe niet heel lang, maar wel erg zware clienten, en dan ben je ook pas om half 12 thuis 's avonds, terwijl ik de volgende ochtend weer om 7 uur bij de eerste client moet zijn, dus om 6 uur het bed uit. meestal slaap je ook nog niet gelijk, dus loop me nu al steeds op te vreten, en ben helemaal aan de lat. verkouden etc, en erg kortaf thuis omdat ik het helemaal heb gehad. Nu heb ik al wel aangegeven dat de clienten mij te zwaar worden, maar nou plannen ze mij niet elke dag daar in maar het kon misschien wel een paar keer per week zijn omdat deze client sv heeft en niet iedereen er heen mag. Ja en ik moest het wel tot het laatst vol kunnen houden zei ze ook nog. ........................ met de leidinggevende kan je dus ook helemaal niks.

9. Kaytjuh

Kaytjuh Bekend lid

May 11, 2012
    834
    0
    16
    Rotterdam zuid
    Wat je zeg klopt bluesky wbt de avonden werken als je het in de ochtend niet trekt...
    Maar over die avonden hoorde ik van het klantenservice van uwv.. Maar ik heber toch geen omkijken meer om.
    Maar als ik jullie verhalen zo lees kunnen jullie j gewn niet ziekmelden en een consult aanvragen bij de arbo?
    Want wat ik lees komen jullie er niet uit met je leidingevende...

10. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Wat ontzettend naar voor je....je mag als je het niet meer trekt altijd vragen om vervangende diensten. bijv dagdiensten. je werkgever moet je dan langs de arbo arts sturen en die moet inschatten of je je werk wel/niet meer goed kunt doen.
    Alleen met tilliften werken mag al niet als je zwanger bent, tenminste bij ons niet.

Wat een nare collega's zo te lezen....het is toch normaal dat je je zwangere collega helpt verdorie. het is hardstikke zwaar werk, belachelijk dat ze je niet helpen!!

11. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Oh ja, de patiënt mt sv...daar kan jij prima heen. om alleen de sv te geven, je andere collega kan de adl wel doen. Sta aub op je strepen, meld je desnoods ziek. Jij en je kind gaan voor hoor.

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Daar heeft de klantenservice van het UWV weinig over te vertellen, want het staat in de arbeidstijden wet en bij mijn weten is die niet recent aangepast.

Wat ik in geval van TS zou doen is ook de arbo zelf even bellen voor advies. Daar zijn ze ook voor.

13. Kaytjuh

Kaytjuh Bekend lid

May 11, 2012
    834
    0
    16
    Rotterdam zuid
    Dat is wat mij verteld is... Ik ben veder een leek erin... angeziem er jaarlijks wettem veranderen...
    Al met al wat ik al zei, het boeit mij niet meer ik keer eind sept pas terug op de werkvloer;)

14. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    ja hoor alle voorkomende diensten behalve nachtdiensten als die organisatie dat heeft

15. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    verder zou ik een gesprek met mijn leidinggevende aangaan, tilliften werkte ik tijdens de zwangerschap niet mee ivm na de 2de ernstige bekkeninstabiliteit. bij de eerste en 2de zwangerschap ben ik eerder uit mijn werk gegaan maar moest vervangend werk op kantoor en dat is prima

16. Piepie

Piepie Fanatiek lid

Jan 17, 2013
    1,253
    1
    36
    Female
    Zuid Holland
    joanne1986, ik ben ook kortaf hoor omdat ik moe ben, en ik loop me ook alleen maar op te vreten. Wat als wij "langdurig" ziek zouden zijn, dan missen ze ons wel hoor want wij zijn zo gek om ons te laten commanderen door ze.....en we laten het nog toe ook omdat wij hart hebben voor de mensen die zorg nodig hebben. En we hebben blijkbaar ook dezelfde leidinggevende, die van mijn doet ook helemaal niets! Andere mensen hebben altijd makkelijk praten zolang ze niet in je schoenen staan, maar ik sta wel in jouw schoenen en ik weet precies hoe jij je voelt, er wordt misbruik van onze goedheid gemaakt en als je weigert dan ben je de klos. Gelukkig heb ik dit weekend met een behulpzame collega gewerkt, maar twee weekenden terug stond ik mooi in m'n uppie op de twee pg afdelingen en m'n andere collega's stonden op somatiek. Eén pg afdeling is heel zwaar en sommige mensen kunnen erg agressief zijn, en werk je veel met tilliften ( zware zzp's zodat de directeur wel in zijn nieuwe lexus kan rijden ) Die avonddienst is mijn tand door mijn lip geslagen, ik kreeg een flinke kopstoot in mijn buik!! en ik ben zo hard in mijn bovenarm geknepen dat ik geen blauwe plek meer had maar een paarse! Bij mijn leidinggevende aangegeven dat mijn lieve collega's mijn daar lieten aanploeteren terwijl zij mijn hadden kunnen helpen door van afdelingen te ruilen ( niemand heeft s'avonds een vaste afdeling )
    Ik baal gewoon zo erg, ik ben ook meer down dan gelukkig op dit moment. En de planner heeft mij de hele 9maandenbeurs nachtdienst gegeven terwijl ik vrij had gevraagd voor de 20ste en 21ste of het weekend van de +23ste en 24ste....nu heeft ze me vanaf de 20ste tot en met de 25ste nachtdiensten geven. Eén collega wilde de woensdag wel overnemen maar dat mag niet van de planner. Ik denk dat ik maar zorg dat er om 11:00 ben, een paar uurtjes rond kijk en dan naar huis en nog wat slapen voordat m'n nachtdienst begint ( had juist zo zin om voor leuke aanbiedingen te gaan, en gewoon lekker rondneuzen )
    ps, zou de fnv of nu91 wat voor ons kunnen betekenen? Ik ben heel lang lid geweest van de abvokabo maar heb opgezegd omdat ik ze nooit nodig had.

17. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    ingesprek gaan met planner en leiding gevende. ik heb er erg weinig problemen mee gehad, ook zijn mijn collega's er collegiaal en clienten werken erg goed mee. dat laatste heeft er voor gezorgt dat ik daadwerkelijk de laatste keer ging stoppen ik spugde veel vanaf 20 weken tot de bevalling dus niet fijn met zon dikke buik bij een client kreeg ik koffie ik ging naar de auto en daar kwam alles er weer uit client zag dit en vond het genoeg geweest heb toen nog eventjes gewerkt had er zelf niet erg veel last van kwam door maagzuur en spug erg makkelijk. ik ga niet snel bij de pakken neer zitten en ben een erge doorzetter. mijn leidinggevende heeft me toen in de ziektewet gezet. ik moest naar zo'n mannetje van de arbo en die vent getverdemme ben niet snel boos maar ow wat een akkelige vent ik ben met 32 weken gestopt moest dus nog 2 weken werken hij eiste ijgenlijk dat ik 5 dagen lang 2 uren op kantoor moest werken (ik werk 10/15 uren per week in avond uren en weekenden heb nog 2 kinderen en wil GEEN oppas) toen zei hij letterlijk = jullie wouden nog een kind ik niet!!!! pfffffffff was erg boos en heb dit hem duidelijk gemaakt ik kon merken dat hij vanzich zelf wist dat hij te ver was gegaan en hij zei nog even dit is advies voor je leidinggevende geen moeten.

zelfde dag nog gesprek met leidinggevende gehad en ze zei meisie je hebt je best gedaan we zijn trots op je geniet lekker van je verlof en vanaf nu ben je vrij!!!!! erg blij met mijn leidinggevende!!!!
    met ons tweede heb ik een tijd op kantoor gezeten veel mappen en dossiers aangemaakt! ik vind wel dat je zeker wel wat kan doen als ik sommigen zie/hoor dat ze maanden en maanden thuis zitten heb ik hier mijn bedenkingen bij................ er zijn genoeg andere werkzaam heden

18. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Ik vind de ziektewet echt een HEEL erg raar advies. Ze heeft het gehad met haar werk en haar collega's. Pas in de allerlaatste zin schrijft ze dat het werk best zwaar is. De reden dat ze het gehad heeft is echter niet omdat het werk te zwaar is. Als ze niet zwanger was, had ze het ook gehad met haar werk en collega's.

Anyway, als je het echt niet meer leuk vindt en er komt niks uit gesprekken met collega's en leidinggevenden dat is ontslag nemen de enige optie.

19. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Je hebt toch gewoon een contract met je baas. Als je werk te zwaar wordt, kunnen ze je vervangend werk geven zodat je toch gewoon je uren kunt maken tot aan je verlof. Ik zie het probleem niet.

20. Joanne1986

Jan 21, 2013
    50
    0
    6
    NULL
    NULL
    Zinaa: ik vind het werk ook te zwaar, dat ik ook de belangrijkste factor, maar de andere dingen komen er wel bij. heb mij nu wel ziek gemeld omdat ik er ook nog grieperig bij ben.

Share This Page