Amper slapen en peuter. Hoe gezellig houden?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Annedore, 20 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Deze hele zwangerschap heb ik nog geen nacht doorgeslapen.
    Mijn blaas is nogal gevoelig dus vanaf t begin al 1 of 2 x per nacht eruit om te plassen. Daarna lag ik zeker een uur wakker door pieker gedachtes (fijn, die hormonen).

Nou ja, dat werd dus steeds erger. Vast herkenbaar ;)
    Nu meestal 4 x eruit om te plassen, maar ook het gebruikelijke niet lang meer pijnloos op een zij kunnen liggen en dus ben ik elk uur wakker en dat breekt me op.

Mijn lontje is zo kort! En dat icm een 3,5 jarige is erg ongezellig :(

Wat doen jullie om t gezellig te houden?

Ik voel me lichamelijk niet alle dagen goed genoeg om naar de speeltuin te gaan, maar probeer dat wel 2 x in de week te doen. Ook gaat hij twee dagdelen naar de psz.
    Laat hem in de tuin spelen en hij kijkt wat meer tv dan anders zodat ik ook aan een beetje ontspanning toe kom ;)
    Maar op die dagen dat hij weer een typische 'ik ben 3 en dat wil ik nie' dag heeft is het zooooo ongezellig hier in huis :(
    Ik sneller boos en hij sneller huilen. Hoe krijg ik nou een langer lontje ondanks mijn slaapgebrek?

2. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Hey Annedore!

Vervelend zeg, helaas herken ik het wel. Ik heb al weken elke dag heftige, intense dromen en ben daardoor veel wakker, zie soms elk uur van de nacht voorbij komen. Ik heb het gewoon uitgelegd aan onze zoon (is dan wel een jaartje ouder) maar hij snapt het dan wel veel beter. Wat wij samen doen wat rustig en ontspannen is voor mama en leuk voor zoon; samen kleuren of verven aan tafel met een kop thee erbij. Samen een filmpje kijken en dan leuk maken door bijvoorbeeld lekker popcorn te maken. Samen een boekje lezen of een zoekboek spelen. Samen een gezelschapsspel. Mama douchen en zoon in bad. En als het niet gaat dan zeg ik dat ook en gaat hij even alleen iets doen.

Sterkte met de laatste loodjes, dikke knuffel!

3. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

2 nov 2013
    1.017
    0
    0
    hier hetzelfde met zoon van 3,5

3 x per week gaat ie smorgens naar school, en 1 dag in de week gaat ie naar opa en oma. de 5e dag ga ik met hem iets leuks doen en de middagen probeer ik het thuis met tv aan, kan ie buiten spelen en binnen ook van alles.
    Helaas is ie het erg gewend om op zijn wenken bedient te worden dus als ik nét op de bank plof en meneer wil alweer limonade/joki/koekie/appel/ juist die doos met blokken die bovenin de kast staan dan hebben we dus ruzie haha. Ik geïrriteerd omdat ie blijft doorzeuren en hij janken omdat ie zn zin niet krijgt en omdat mama boos is. zucht.

4. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Mijn kids zijn al wat ouder (7 en bijna 5) maar ook hier is het lang niet altijd gezellig. Ik heb last van bi en als ze buiten spelen moeten ze dicht bij huis blijven omdat ik ze niet kan gaan zoeken (en laat mijn dochter nou net verder weg willen dan ik kan gaan). Ook in huis is het regelmatig gemopper omdat ik dan net zit en ze iets willen waar ze zelf niet bij kunnen. Mijn lontje is een stuk korter dan andersen ik vind het zo vervelend als ik weer nee moet zeggen tegen iets.
    Ik leg ze uit hoe het komt dat er nu wat minder kan en mag en dat als de baby er is het weer makkelijker wordt en we dan weer snel meer leuke dingen kunnen doen. (Erop uit gaan)
    Ik heb dus geen oplossing voor je, maar herken wel veel van je verhaal. Probeer je zoontje extra positieve aandacht te geven, zeker op een baal dag. Geef hem zomaar een knuffel of zeg hem zonder aanleiding dat je van hem houd oid. Ik merk dat mijn kinderen daar heel blij van worden. (Altijd al)

5. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Dankje! Ja die dromen zijn hier ook een periode geweest. Net voorbij eigenlijk :D
    Wat fijn dat je zoon zichzelf ook lekker kan vermaken! Die van mij heeft daar helaas de laatste tijd nogal wat moeite mee.
    Hij drentelt het liefst de hele dag om mij heen. En ik wil juist zo graag eke dag even alleen douchen als ik wakker wordt ;)
    'S ochtend plakt ie direct aan me vast en kletst ie non stop. Ik heb daarom moeite om na het ontbijt samen wat met hem te doen. Ben dan al kapot van de nacht en van zijn geklets :)
    Kleuren en knutselen vindt hij helaas niks aan. Gelukkig vindt hij play doh wel erg leuk! Dus die zet ik in op moeilijke momenten, haha!

Ik houd me maar voor dat het niet lang meer duurt, maar vind het voor hem ook sneu worden inmiddels. En dam zijn 3 weken nog best lang voor zo'n jochie.

En dan heb ik t eigenlijk nog best luxe aangezien man maar 3 dagen buitenshuis werkt en dan ook nog heeft kunnen regelen dat ie om 16:00 thuis is deze laatste weken ipv 18:00.
    Helpt toch weer relativeren om t even van me af te schrijven zo ;)

Hoe ver ben jij inmiddels?
    Ik hoop dat je snel van de dromen af bent!! Misselijkheid inmiddels wel verleden tijd? Hoop t!! Vond dat ook een nare periode.

6. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Nandanovember: oh dat klinkt bekend ja. Dat je nét even zit en dan wil ie weer wat of heeft ie gepoept of zo :D kun je jezelf weer ophijsen om zijn billen af te vegen.

Dorisn: wat vervelend dat je bi hebt! Ik had het bij de oudste en was er nu zo bang voor! Maar ik heb geluk gehad. Alleen sinds 32 weken opstartpijn, maar verder niks! Terwijl ik destijds vanaf 12 weken erge pijn had en dit tot 1,5 jaar na bevalling heeft geduurd.
    Wel prettig denk ik dat je geen kinderen meer op de fiets hoeft te tillen en zo. Ik ben wat dat betreft ook blij dat ik geen luiers meer hoef te verschonen ;) zo zal ieder leeftijdsverschil wel voordelen hebben :)
    Die positieve aandacht die jou noemt probeer ik idd zoveel mogelijk te geven. Gister kreeg ik die trouwens van hem! Was zo lief! We gingen samen pannenkoeken bakken en hij zei 'mama ik vind het heel leuk om met jou pannenkoeken te bakken en ik vind je heeeeeel lief!' Dan smelt je toch als moeder :)

7. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Is er niemand in de buurt die leuke dingen met hem kan doen? Zo neemt mijn vader mijn oudste bijvoorbeeld veel mee op pad of ze spelen beide een middagje bij opa. Ik heb wel het geluk dat mijn man ook altijd vroeg thuis is, dus hij gaat veel met ze naar buiten zodat ik even mijn rust kan pakken.

8. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Helaas is mijn vader recent geopereerd dus even uit de running.
    Mijn moeder werkt de meeste dagen ;)
    Heb maar 1 vriendin in de buurt en die zou hem best even een dagje bij haar twee meiden willen hebben. Ik ben alleen niet zo'n vrager :) ook al heeft ze mij haar hulp al aangeboden. Stom he?
    Als maatschappelijk werker motiveer ik anderen om gebruik te maken van hun netwerk en zelf vind ik dat zo moeilijk :D
    Wellicht volgende week toch maar eens doen ;)

9. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik weet niet hoe je budget is, maar ik deed juist wel veel uitstapjes omdat ik daar meer rust kreeg dan thuis. Ik vind aan de rand van een ballenbak zitten rustgevender dan thuis de hele tijd iemand moeten entertainen. Keertje naar de ochtendfilm in de bios (weet niet of er nu iets draait wat geschikt is voor die leeftijd?), keertje een koffie-date met iemand bij een restaurant met een speeltuintje, etc.

10. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ja, dat is erg leuk allemaal! En vorige week heb ik mijn rijbewijs gehaald, dus zijn er meer mogelijkheden voor me.
    Helaas is ons budget er momenteel niet naar om wekelijks uitstapjes te maken. Toevallig vorige week wel gedaan met zijn drieën, maar dat kan dan deze week niet weer ;)

11. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier chronische vermoeidheid, mijn kids zijn nu alledrie naar school. Dan pak ik mijn rust.

Hoe ik het nog wel eens deed, tweeling na middageten een uurtje naar boven om in bed te spelen, zo kon ik toch nog wat rust pakken.

12. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Gelukkig komt het mooie weer eraan! Op een stoel naast de zandbak van de kinderboerderij, op een handdoek bij het plaatselijke strandje met een berg emmertjes en schepjes, samen 'koken' (ik liet ze met een bot mesje wel een courgette in stukjes hakken of zo...wordt later toch gepureerd door de soep dus lekker belangrijk hoe het er daarna uitziet :p). En als ik je vriendin was zou ik het alleen maar fijn vinden als je ook daadwerkelijk een beroep op me deed, dus lekker doen, hoor!

13. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik ben nu bijna 17 weken :) De ergste misselijkheid lijkt over maar ik ben er nog niet, slik ook nog mijn medicatie want zonder kan ik nog niet functioneren. Maar denk dat ik die dromen bijna net zo vervelend vind, wordt gewoon moe wakker s'ochtends.

Is bijvoorbeeld dat magnetisch zand niks voor je zoon? Dat heb ik een paar maanden terug gekocht voor Damian, in een bak van Ikea gegooid, vormpjes, ijslepel ed erbij en meneer vermaakt zich echt uren.

Dat kletsen herken ik wel. Meneer babbelbox noem ik hem dan. Als ik het echt niet trek dan zeg ik dat ook tegen hem. Ik ben gewoon heel duidelijk in wat ik wel en niet kan. Eigenlijk altijd al geweest met alles. Ook toen hij jonger was, ik denk dat je er veel meer mee bereikt dan eromheen draaien.

Uitjes zijn leuk maar behalve de kosten is het ook niet helemaal eerlijk als dat straks zou stoppen als de baby komt. Net alsof dat dan door de baby komt, niet dat ze boos worden op de baby.

Ik zou af en toe lekker die vriendin eens bellen, hoef je je niet schuldig om te voelen joh!

Hopelijk laat de kleine niet al te lang meer op zich wachten.

14. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik ben dan wel niet zwanger, maar zit wel met precies hetzelfde probleem- alleen dan door mn baby die me wakker houdt. Tijdens mn zwangerschap had ik het ook al wel, maar dan in mindere mate en toen was mn peuterdochter nog iets makkelijker te handelen. Ze is nu 3,5 en hoewel een lieve, vrolijke meid kan ze soms een typische peuter zijn, die woedend wordt om helemaal niets. Ik vind dat dan zóóó moeilijk om er op een goede manier mee om te gaan. Mn hoofd zegt één ding, maar soms lukt het gewoon niet om te doen wat ik denk dat goed is en val ik te veel of te hard tegen haar uit. Achteraf voel ik me dan zo schuldig. :( Helaas sta ik er momenteel even alleen voor, omdat mn man voor lange tijd in het buitenland zit voor werk. Pfffff, ik wou dat er een pilletje was dat ik kon slikken dat me wat meer geduld gaf ;).
    Geen oplossingen dus, alleen herkenning. Sorry. Sterkte!!

15. anoswing

anoswing Actief lid

8 aug 2013
    114
    0
    0
    Mijn zoon is stuk ouder maar ik kan vanaf 26 weken niks meer door bi mijn man is van 06.00-19.00 aan het werk dus hier ook regelmatig strijd om aandacht. Nu kan ik het hem beter uitleggen en begrijpt hij het ook. We doen dingen binnen samen die niet veel energie kosten. Verder ben ik heel blij dat ik de hulp van mensen heb geaccepteerd zo word hij dagelijks naar school gebracht en gehaald en gaat 2x per week spelen bij vriendjes en ook best regelmatig uit logeren, vind ie alleen maar leuk want dan krijgt hij lekker zn aandacht!
    Succes nog even!

16. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    Ik weet niet hoe je kwa familie/ vrienden zit, op het eind van mijn zwangerschap haalde mijn moeder mijn zoontje vaak een middag per week op, en bracht ik hem wel eens naar mijn zus of schoonouders, dan kon ik lekker slapen of even een tijdje in bad relaxen, vaak at ik dan ook bij mijn moeder met mijn zoon wanneer ik hem haalde, ik hoefde niet te koken, had niks op te ruimen en wanneer we thuis waren kon mijn zoon gelijk in bed en ik dus ook.

17. Twanneke

Twanneke Actief lid

18 aug 2014
    175
    0
    0
    Ik heb het echt luxe wat dat betreft. Mijn buurvrouw is gastouder, dus mijn peutertje gaat regelmatig even bij haar met de andere kindjes spelen. Hij blij, ik blij :)

Bij mijn vorige zwangerschap had ik die luxe nog niet en deed ik vooral veel dingen waarbij ik lekker kon zitten en toekijken: zandbak, zwembadje in de tuin, speeltuintje in de buurt, dat soort dingen.

Het is hier ook lang niet altijd gezellig hoor, maar de jongens hebben aardig geaccepteerd dat mama niet zoveel meer met ze kan doen tot de baby er is.

18. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ja, is dat zand leuk? Mijn man leek t niks, maar ik stond er een tijdje geleden al naar te kijken.

17 weken alweer?! Jeetje, dat gaat snel!

Ly: omdat mijn vader recent is geopereerd en mijn moeder een volle werkagenda heeft ivm alle wijzigingen in de zorg momenteel is het wat lastig om op hun terug te vallen. Normaal kan dat wel altijd, alles viel nu een beetje bij elkaar. Maar zal mijn beste vriendinnetje binnenkort eens vragen :)

Anoswing: wat een pittige dagen heb je. Erg rottig! Mijn man is eigenlijk ook van 05:00 tot 18:00 van huis, maar zijn manager is erg meelevend en dus is hij nu van 6:00 tot 16:00 van huis. Is zoiets niet haalbaar voor jouw man?

Humptydumpty: jij ook sterkte!!

Bedankt voor de tips en ervaringen allemaal!
    Ga vandaag poging doen tot wandeling naar speeltuin ;) daar krijgt zoon geen genoeg van gelukkig.
    Morgen is man thuis en gaan we met zijn drietjes naar t amc voor controle. Dan mag hij daar in de kinderopvang en dat vindt ie erg leuk :)
    Donderdag weer psz en dan vrijdag even wat verzinnen. Misschien ochtendje balorig met vriendin en kids. Balorig is voor mij op loopafstand :)

19. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

2 nov 2013
    1.017
    0
    0
    mijn man is bijna dagelijks van 7 tot 20:00 van huis pfff. Gelukkig komen er nu wat feestdagen aan, is hij vrij.

Deel Deze Pagina