Ziektewet na verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door malibuu, 17 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. malibuu

malibuu Bekend lid

15 apr 2015
    569
    1
    16
    Hoi,

Ik heb even advies nodig.
    Mijn zwangerschapsverlof is per gisteren afgelopen. Ik zou dus vandaag weer aan het werk moeten zijn, maar ben dit niet, vanwege het overlijden van mijn kindje.
    Nu is mijn situatie niet een uit het 'standaard boekje' zeg maar, het zit als volgt;

Voor mijn verlof werkte ik 5 dagen, 40+ uur. Vast contract.
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap aangegeven dat ik graag 4 dagen wilde gaan werken, dit is goed gekeurd.
    Met 31 weken ben ik plots in de ziektewet terecht gekomen vanwege slechte uitslag mbt onze dochter, zit sinds begin april thuis.
    Dochter is geboren en kort na geboorte overleden.

Mijn werkgever doet, naar mijn idee, ineens heel erg vreemd..
    Ik kreeg een aantal weken geleden de vraag of ik, nu we geen kindje hebben, 4 of 5 dagen wilde werken na mijn verlof. Ik gaf aan dat ik graag weer 5 dagen wilde werken (omdat ik het 'zonde' vind om thuis te zitten terwijl we dan dus extra geld hebben.) Ik moest dit via de mail aangeven, hier heb ik een verzoek voor gedaan.

Nu was ik vorige week even op m'n werk om koffie te drinken en iedereen weer even te zien, toen werd ik apart geroepen door pz met de mededeling dat ik na m'n verlof maar 4 dagen mag komen werken omdat ze geen werk hebben voor mij voor 5 dagen, er ligt per vandaag dus een nieuw contract voor me voor 4 dagen. Ze zijn namelijk niet van plan om weer te wijzigen. Ongeacht dat dit natuurlijk een uitzonderlijke situatie is waar ik ook niet voor gekozen heb, ik had 10000x liever 4 dagen gaan werken en ik wel een -levend- kindje zou hebben.... Dit heb ik ze ook gemeld.

Nu heb ik mijzelf vanmorgen (per mail, voor werktijd) ziek gemeld omdat ik nog niet in staat ben om te werken.
    Ik werd begin van de middag gebeld door pz dat ze m'n sleutels kwamen halen, omdat ik toch in de ziektewet zit. (al vanaf april, dus waarom dan pas nu???)
    Ik heb gevraagd waar dit ineens vandaan kwam, maar er zit volgens hen niks achter, ik moest het maar 'zakelijk' bekijken..

Nu wilde ik wat mail verkeer terugzoeken in m'n werkmail (kan vanuit huis inloggen) maar mijn account is uitgeschakeld..

Ik krijg het idee dat ze me op een of andere manier dwars willen zitten, en me misschien liever kwijt willen..

Ik krijg hier een heel naar onderbuik gevoel bij..
    Iemand die mij van tips kan voorzien, of kan vertellen wat ik het beste kan doen?
    Moet ik afwachten tot het uwv contact opneemt, of zelf al actie ondernemen?
    Wat zouden mijn rechten/plichten zijn in mijn situatie?

Alvast bedankt!

2. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je rechtsbijstand hebt had ik die persoonlijk even ingeschakeld. Vind het ook erg vreemd hoe ze zich nu opstellen.

En uiteraard heel veel sterkte met het verwerken van je verlies

3. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Als je een vast contract hebt kunnen ze je niet ineens een nieuw contract geven van vier dagen. Niets tekenen hoor! Die ene dag minder werken, was dat ouderschapsverlof?

4. Myself82

Myself82 Actief lid

27 feb 2012
    336
    0
    0
    Niets tekenen en rechtsbijstand inschakelen. Het lijkt er op dat ze je kwijt willen. Daarom nu al dossier vastleggen en alles noteren. Zolang je ziek bent mogen ze je niet ontslaan maar houdt er rekening mee dat dat gaat komen. Hoe zuur ook.

Wat een verschrikkelijke trap na van je werkgever. Sterkte!

5. malibuu

malibuu Bekend lid

15 apr 2015
    569
    1
    16
    Die dag vrij was geen ouderschapsverlof.
    Ik zou een dag minder gaan werken., (en dus ook minder betaald krijgen).

Ik heb nog niks getekend!
    Als ze mij willen ontslaan moeten ze me toch uitkopen? Tenzij ze met om een of andere reden op staande voet ontslaan, maar dat moet rechtsgeldig zijn geloof ik.

Ik heb vanmiddag een gesprek met de arbo, ben benieuwd wat zij gaan zeggen.

6. malibuu

malibuu Bekend lid

15 apr 2015
    569
    1
    16
    Mijn werkgever is ook niet heel slim bezig, ik had m'n werkgever aan de telefoon en ze heeft allerlei dingen gezegd om mij te pushen om weer te komen werken, zoals;

- na het overlijden van je zusje ben je ook weer meteen aan het werk gegaan dus snap niet dat je dat nu niet kan.
    - e is niet van plan om haar bedrijf kapot te laten maken en mij bijv. 2 jaar de betalen zonder dat ik zou werken (is niet mijn intentie natuurlijk)
    - als ik niet meer van plan ben om te komen werken kan ik maar beter ontslag nemen.

zijn dit dingen die ik ook bij de arbo moet melden??

7. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Wat een verschrikkelijk mens zeg! Je maakt nu een hele rottige tijd door en zij maakt de meest belachelijke opmerkingen. Bah! Sowieso alles bij de Arbo melden, dit is niet normaal! Niets tekenen en absoluut niet zelf ontslag nemen, daar hebben alleen zij baat bij.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat ze ook nog het overlijden van je zusje hierbij betrekt. Dat staat hier los van en dat zou ik haar duidelijk laten weten ook. Ze zouden met je mee moeten leven. Dat zou een goede werkgever doen en je alle tijd gunnen voor de verwerking.

Veel sterkte! Liefs

8. Myself82

Myself82 Actief lid

27 feb 2012
    336
    0
    0
    Wat ik al dacht. Ze is zelfs strafbaar met deze uitspraken. Heb je een rechtsbijstandverzekering?
    In ieder geval alles opschrijven en ik zal zelf ook even met het UWV bellen en een melding maken. Ik zal ook duidelijk naar haar zijn en zeggen dat je van dit soort uitspraken niet gediend bent.
    Wat je misschien nog even aan de arbo-arts kan vragen is of dit nog zwangerschapsgerelateerde ziekte is. In dat geval krijgt ze het namelijk 100% vergoed.
    Ontslaan mag ze je in ieder geval niet. Als je beter zou zijn dan moet je een ontslagvergoeding krijgen maar die is heel laag. Nieuwe regels sinds 1 juli, precies weet ik ze niet. Maar gezien je ziek bent, krijgt ze nooit ontslagvergunning van UWV.
    Denk je ook nog beetje aan jezelf. Laat dit ajb niet je leven beheersen nu. Wat je hebt meegemaakt is al erg genoeg.

Deel Deze Pagina