Zwangerschap ziekte

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ilsa, 11 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilsa

Ilsa Nieuw lid

11 dec 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste medewerker,

Mijn naam is Ilsa. Heb vroegtijdig erge bekkeninstabiliteit. Waardoor ik momenteel 4 x per week 4,5 uur werk ipv 9 uur. mijn werkgever heeft mij hierdoor gedeeltelijk ziekgemeld bij het UWV, en loop ik ook bij de arboarts. Ben 28 weken zwanger begin maart uitgerekend. Rond half januari ga ik met zwangerschapsverlof 6 weken van te voren, probeer nu mijn best te doen aangezien veel pijnklachten om toch tot half januari te zijn. De probleem is half maart is mijn contract verlopen. En niet meer verlengd (na 3 jaar). Ik weet wel dat ik recht heb op verlof na mijn bevalling tot mei. Maar wat moet ik hierna.

Het kan zijn dat na bevalling mijn bekkenkl nog niet hersteld zijn. Moet ik tijdens mijn bevallingsverlof de ziektewet bellen zo ja hoe gaat dat, want ik heb verder geen baan meer, en stel dat k de ziektewet in ga voor hoeveel uur ben ik dan ziekgemeld. En als het wel goed gaat moet ik ww aanvragen hoe gaat dat vanaf wanneer moet ik dit aanvragen.

Kunt u mij hierover informeren. Ik hoor van veel mensen dat k me nu 100% moet ziekmelden. Martel dat k na de bevallingsverlof niet bent hersteld dat ik dan geen recht meer kan hebben op een ziektewet. Maar dit wil ik niet doen. Aangezien het nu toch een beetje gaat die paar uur.

Graag hoop ik meer informatie te krijgen

Mvg

Isla

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ilsa,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je contract wordt niet verlengd en je wilt weten hoe het dan verder gaat met je uitkering.
    Op dit moment ben je gedeeltelijk ziek vanwege zwangerschapsklachten.
    Dit houdt in dat je zes weken voor de uitgerekende datum met zwangerschapsverlof gaat.

Tijdens je zwangerschapsverlof hoef je niet ziek te melden.
    Je zwangerschaps-uitkering blijft doorlopen, ook als je ziek bent.

Na het zwangerschapsverlof zijn er twee mogelijkheden:
    Ben je nog ziek?
    Meld dit dan bij UWV op de eerste dag na het zwangerschapsverlof.
    Er vindt dan een nieuwe beoordeling voor je ziektewet aanvraag plaats.
    Je wordt volledig ziek gemeld, dit staat los van het aantal uren van je ziekmelding nu.
    Ben je niet meer ziek?
    Vraag dan een WW-uitkering aan via werk.nl.
    Doe de aanvraag zodra duidelijk is dat je hersteld bent.

Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina