pijnlijke borsten, toch borstvoeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mausi, 3 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Ik heb eigenlijk zolang ik me kan herinneren gevoelige tot pijnlijke borsten. Nu, in de zwangerschap, is dit nog veel erger. Dit is mijn vorige zwangerschap zo gebleven tot de bevalling, dus niet alleen de eerste weken.
    Ik wilde graag borstvoeding geven, maar dit is de vorige keer niet gelukt. Ik ben ingeleid en moest nog 3 dagen in het zkh blijven. Ik kreeg vrijwel geen hulp met aanleggen e.d. terwijl ik hier nadrukkelijk een paar keer om heb gevraagd. Na de bevalling kwam pas na 4 uur (!) iemand 'even' snel helpen. Ik voelde me zo machteloos, en ook stom dat me het niet goed lukte.
    Mijn dochter viel veel af en werd steeds gefrustreerder en mijn borsten, die van zichzelf al pijn doen, gingen zoveel pijn doen dat ik alleen huilend kon voeden (ik moest de pijn, net als weeën gewoon wegpuffen). Ik had ook het idee dat de melkproductie niet eens op gang kwam. De verpleegkundige vroeg of ze mijn dochter wat bijvoeding mocht geven uit een medicijncupje en toen was ik om....eindelijk een tevreden baby in mijn armen, met vol buikje. Besloten: ik stop!

Een lang verhaal, maar komt zoveel pijn vaker voor? Is het dan überhaupt een optie dat ik deze zwangerschap denk: 'ik ga het straks toch weer proberen?' Kan het zijn dat mijn lichaam gewoon niet klaar was voor borstvoeding, door de ingeleide bevalling (in 4 uurtjes bevallen.)

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Veel vrouwen hebben last van gevoelige en/of pijnlijke borsten.
    Iedere vrouw ervaard dit anders.

Elke borstvoedingsperiode is anders. Over het algemeen hoort borstvoeding geen pijn te doen. Maar als je altijd al pijnlijke borsten/tepels hebt, gaat dat misschien niet op.

Ik zou het wel proberen, met goede lactatiekundige begeleiding.

Kijk of er een lactatiekundige bij jou in de buurt is die je voor de bevalling nog kan spreken en je kan helpen voorbereiden op de borstvoeding wanneer bent bevallen.
    Met haar kan je een plan maken en afspraken maken hoe je begeleid wilt worden na de bevalling.

Groetjes Saskia.

P.S.
    Het lichaam maakt al vanaf 16 weken zwangerschapsduur melk.
    Vanaf dat moment is je lichaam dus al klaar om melk te geven, voor als je evt. prematuur zou bevallen.

Deel Deze Pagina