Zij, een moeder van één van de kinderen uit de klas van m'n zoon, stapt op me af. Ze heeft me nog nooit een blik waardig gegund, dus ik vraag me af wat ze me wil vragen. 'Zo, volgens mij mag ik je feliciteren he?' zegt ze. 'Eh, ja!' zeg ik trots. Ze feliciteert me en ik bedank haar. 'Ja, jullie waren al een tijd bezig he?' vraagt ze. Ik trek een wenkbrauw op. 'Is dat algemeen bekend dan?' vraag ik. 'Oh, eh, nou, eh, ja.. Ja de moeder van R. is ook zwanger en we hadden het daarover met E. Die vertelde het toen.' zegt zij en ze loopt snel weg. Op school hebben ze altijd geweten van onze vruchtbaarheidsbehandelingen omdat onze zoon, toen hij nog 4 was, wel eens thuisbleef als wij naar de kliniek in Duitsland moesten, daardoor niet op tijd weer terug op school konden zijn en geen andere opvang konden vinden. Ik kan me overigens ook prima voorstellen dat als iemand komt vertellen dat ze zwanger is, de juf (E. dus) zegt van 'Oh, leuk, gefeliciteerd! De moeder van D. is ook zwanger!' , maar ik vind het wel enigszins vreemd dat in de gang wordt besproken, met mensen die ik nog nóóit gesproken heb, waar ik verder niets mee heb (en zij niet met mij..) en die er in mijn ogen ook niets mee te maken hebben, dat wij lang met behandelingen bezig zijn geweest voor ik zwanger raakte. Het lijkt mij dat dat iets is wat bij ons privéleven hoort, wat we in vertrouwen aan de leerkrachten hebben verteld, en niet wat als 'nieuwtje' vertelt hoeft te worden. Ligt het aan mijn hormonen, of is het inderdaad een beetje vreemd dat dit zomaar vertelt wordt aan anderen?
Dus de juf vertelt aan andere moeders dat jullie lang bezig waren? Begrijp ik het goed? Zo ja, die zou echt een probleem met mij gehad hebben.
Het blijven vrouwen onderling, dus tja roddelen kan gebeuren. Maar dit soort dingen horen juffen en meesters gewoon voor zichzelf te houden inderdaad. Ik zou dan ook aardig pissed off zijn als ik hier achter kwam. En ik zou de juf hier zeker op aanspreken.
Ik zou daar Miss Juf zeker over aanspreken! Vind dat echt niet kunnen! Heb hetzelfde meegemaakt met een collega, die heb ik destijds ook ff aangesproken .
Ga ff met een rol duct tape langs de juf!..... Ze heeft even zelf een lesje nodig. Die van 'mond dicht over andermans privézaken die jou in vertrouwen zijn verteld'
Sja - dat is mij ook gebeurd en heel eerlijk gezegd heb ik me er nooit druk over gemaakt. Ik ben altijd vrij open over onze MMM geweest. Toen het bekend werd dat ik zwanger was, zijn mensen op mijn werk voornamelijk ook speciaal naar mij toegekomen om mij uitvoerig te feliciteren, omdat ze hadden gehoord dat ik zwanger was en dat het niet helemaal vanzelf kwam (nou ja, uiteindelijk eigenlijk wel, maar de hele gang daarvoor). En hun had ik dat ook niet verteld. Dus ja ... ach ... misschien iets over zeggen tegen de juf, maar verders zou ik me er niet heel erg druk om maken (but that's me) ... Ik denk namelijk niet dat ze aan het roddelen was, maar wss meer een soort van blijdschap voor jullie heeft ook omdat het allemaal niet makkelijk was. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik zou niet heel boos op de juf worden iig
Ik vind dat niet kunnen. Ook niet als de juf het uit vreugde zegt tegen andere mensen voor jullie. Het is niet aan haar om je geschiedenis te vertellen en ze heeft een geheimhoudingsplicht. Ik zou haar zeker erop aanspreken en zeggen dat je dit niet waardeert omdat dit echt privé zaken zijn.
Dit dus, juist een juf zou zoiets voor zich moeten houden. Vertelt ze vertrouwelijke privezaken over de kindjes in haar klas ook door, zou ik me afvragen.
Pfff, niet leuk! Dit is een van de redenen waarom ik niet zo van mensen houd.. Heb zelf zoiets meegemaakt deze zwangerschap. Ook hier is het niet van een leien dakje gegaan en toen ik dan eindelijk zwanger was, wist opeens iedereen van onze "problemen" en was iedereen een vruchtbaarheidsexpert. Ik wijt deze gebeurtenis gewoon aan een gebrek aan inlevingsvermogen. Het is heus niet met kwaad opzet gebeurd, maar sommige mensen denken gewoon niet na voor ze wat zeggen. Je kan de juf aanspreken, maar dat type domme mensen zou je daar alleen maar kwaad mee maken en dan heb je dat probleem weer.
Ik zou er ook niet blij mee zijn, en de juf er ook echt op aanspreken. Als je iets in vertrouwen verteld moet het ook vertrouwelijk blijven. Alhoewel ik ook wel weet (aantal keer gehoord) dat er moeders zijn die echt alles proberen uit te vissen. En met een half woord (lees: eerste is ouder dus het zal wel moeilijk zijn gegaan, kreeg ik te horen, terwijl we net bezig zijn!) genoeg hebben om vervolgens met dit soort vragen te komen, ze hebben dan bevestiging door je antwoord!
Fijn dat het in ieder geval toch niet de hormonen blijken te zijn.. Ik begreep gewoon echt niet wat het voor meerwaarde heeft om zoiets aan hen (en wie weet aan wie nog meer..) te vertellen. Dat ik zwanger ben mogen ze aan de hele wereld vertellen, echt, maar ik zie niet zo in waarom dit er dan bijgehaald moet worden. Dit is iets van ons, iets wat nu gelukkig ook achter de rug is, daar hebben zij echt helemaal niets mee te maken.. Denk dat we er nog wel iets over gaan zeggen, maar eerst maar even bedenken hoe we dat zo goed mogelijk over kunnen brengen.
Zou het er idd even met de juf over hebben, want dit is haar in vertrouwen verteld en zij mag dit niet doorvertellen. Daar durf je zo toch nooit meer iets in vertrouwen tegen te vertellen!
Shaddixxx, ik ben ook leerkracht (en ook een MMM-er zoals je weet), maar ik vind dit echt niet oké hoor! Ook al ben je heel open over het hele traject, dan nog is dit informatie wat een leerkracht voor zich heeft te houden. Het kan zijn dat ze zich versproken heeft, maar in dat geval vind ik dat ze bij jou had moeten komen om dat te melden. Ik zou dit zeker even rustig met haar bespreken, want het is belangrijk dat je elkaar wel kunt vertrouwen!