Ik ben ruim 6 weken zwanger van ons derde kindje. De andere kindjes zijn bijna 5 en 3 en gaan naar school en een KDV. Ze hebben bijna chronisch snotneuzen en geven dikke natte kusjes. Ben zooo bang voor CMV. ik merkte dat ik kusjes op de mond probeerde te vermijden met als opmerking van de oudste: mama waarom nu alweer geen kusje op de mond? Dat brak mijn hart.. wil niet dat ze zich afgewezen voelen. Ik kuste altijd vol op de mond! Ook hun ijsjes weigeren, dingen die ze willen delen etc..ze weten nog niet van de zwangerschap natuurlijk dus uitleggen kan niet. Heb maar aangegeven dat ik niet ook verkouden wil worden.. maja je ziet de oudste denken wat een onzin.. hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Dankjewel dames ❤️
Vervelend dat je je zo voelt! Heb je je laten testen op CMV? Als je het dan al hebt gehad, dan kun je alsnog een kindje met CMV ziekte krijgen, maar dan kun je besmetting door je kinderen misschien iets meer loslaten. Waarom ben je zo bang voor specifiek CMV? En ja, geen ijsjes/bestek ed delen en geen kusjes op de mond is wel het beste, maar negen maanden zijn dan wel lang....
Ik vond dat ook lastig, maar ik heb het toch maar vermeden. Ik kan niet wachten tot ik over 4 weken weer heerlijk kan knuffelen en niet meer aan de zwangerschap hoef te denken. Ik zou inderdaad uitleggen dat je nu niet verkouden wilt worden, maar ze wel veel knuffelen enz. zodat ze het niet voelen als een afwijzing. En zodra je ze wilt vertellen van je zwangerschap, kan je uitleggen dat je liever niet ziek wordt met de baby in je buik. En met ijsjes kan je zeggen dat je het heel lief vindt maar dat je er geen trek in hebt (ik verwees alles door naar mijn man als hij erbij was).
Toen ik zwanger was van de jongste had de helft van de klas bij mijn oudste zoon de ziekte van Pfeiffer/ cmv. Ik maakte me daar ook weleens zorgen over en heb me toen wel ingelezen en kwam erachter dat veel mensen toch wel antistoffen hebben en heb het toen maar een beetje losgelaten. Hij was wel al 8 jaar dus al iets minder van het knuffelen etc Ik weet ook niet of hij het toen heeft gehad, zag wel vaak bleek maar was toen winter. Je kan er natuurlijk rekening mee houden maar ik zou van een natte kus echt niet in de stress schieten en als je nu blijft malen kan je bloed prikken en kijken of je antistoffen hebt. Probeer van je zwangerschap te genieten, is toch zonde om het te laten verstoren door zorgen die je mogelijk helemaal niet hoeft te hebben.