waar heb ik recht op?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Vlindertje81, 22 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Ik ben uitgerekend op 7 januari en per 1 augustus voor 20% ziek gemeld. Ik heb een dagloon toegewezen gekregen die meer is dan mijn huidig loon, doordat ik in het afgelopen jaar meer uren heb gemaakt dan ik nu contractueel heb. (werk in gehandicaptenzorg)
    Nu vraag ik mij af of mijn werkgever de volledige uitkering van het dagloon naar mij door moet zetten of dat hij ook kan beslissen alleen mijn huidige loon uit te keren en zelf de rest te houden?
    En dan vraag ik mij ook af of hier nog verschil in is tijdens mijn ziekte tijd en mijn verlof tijd.
    Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Vlindertje81,

Ik begrijp dat je graag wilt weten hoe de betalingen gaan verlopen tijdens je ziekteperiode en je verlof.

Het dagloon van je Ziektewet-uitkering is hoger vastgesteld dan dat je loon momenteel is.
    Je hebt recht op de uitkering zoals deze berekend is. De werkgever mag dus niet het verschil tussen je loon en de uitkering zelf houden.
    Overleg met je werkgever wat in dit geval het makkelijkst is. Je mag namelijk ook aangeven dat je de Ziektewet-uitkering op je eigen rekening laat uitbetalen. Op deze wijze hoeft de werkgever alleen maar je gewerkte uren uit te betalen en krijg jij de uitkering.

Hetzelfde geldt voor de zwangerschapsuitkering (WAZO ). Overleg met je werkgever wat het verstandigst is. Ook de WAZO kan rechtstreeks naar je worden overgemaakt. Kies je hiervoor, laat de werkgever dit dan aangeven bij het aanvragen van de WAZO.

Je kunt de betaling aanpassen door het formulier Wijzigingen doorgeven in te vullen.

Actuele informatie over betalingen van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Mariƫl
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Bedankt voor je reactie!