Hoe denken jullie over vitaminen gebruik tijdens zwangerschap? Momenteel gebruik ik dagelijks dit. Vitamine B6 100mg Vitamine B12 1000mcg Foliumzuur 900mcg Vitamine C 60mg Vitamine D3 2000ie Vitamine E 268mg Selenium 100µg Omega3 1000mg Deze hoeveelheden ben ik gaan slikken enkele jaren terug op advies van Dusseldorf om zwanger te raken. Nu ik zwanger ben welke vitaminen hebben wel nut en welke nu niet meer? Kunnen de hoeveelheden van sommigen kwaad? Ik zie door de bomen het bos niet meer. En DD Is hier niet duidelijk over. Dus hopelijk kan iemand me hier van goed advies voorzien. Het liefste zou ik gewoon een alles-in-een zwangerschapsvitamine nemen, ben onderhand wel klaar met elke ochtend die bak pillen wegwerken. Maar daar zit wel weinig in in vergelijking met wat ik nu gebruik. En anders ben ik er deze week weer aan toe nieuwe te bestellen (ook niet goedkoop kan ik je zeggen).
Ik vind deze waslijst echt zorgelijk! Misschien (ik zeg misschien omdat ik vind dat niet alles wat dusseldorf voorschrijft medisch verantwoord is) is deze lijst voor tijdelijk (om zwanger te worden) geen probleem. Maar met deze aantallen ben je echt zwaar aan het overdoseren! Hier kunnen hele gevaarlijke situaties door ontstaan. (Niet bij alle vitamines overigens!!! Een aantal verlaten je lichaam, onbenut, gewoon via je urine) Mijn advies: stap over op een alles-in1-pil voor vrouwen en geef je lichaam de tijd om wat te de-toxen. Hieronder een simpele link om ongeveer te kijken eat je nodig hebt: Vitamines
Behalve de vitamines KADE, verlaat alles je lichaam weer wat "ongebruikt" blijft.. Bij hoge doses vitamine B kun je bijvoorbeeld fel gele urine krijgen. Hierdoor zie je dat je onnodig veel inneemt . Ik zou gewoon overstappen op een normale multivitamine voor zwangeren, tenzij er uit medisch onderzoek is gebleken dat je een chronisch tekort ergens aan hebt. Anders is het namelijk echt niet nodig. Sowieso bij een gevarieerd dieet hebben we eigenlijk niets extra's nodig. (foliumzuur uitgesloten). Gewoon stoppen met deze pillen en een multi kiezen
Ik heb geen verstand van wat veel is, maar tijdens vorige zwangerschap slikte ik elke dag zo'n alles in een pil en dit keer maar tot en met 11 weken omdat ik er zo misselijk van werd. De vk zei dat dit prima was, als ik verder me goed voel. Dus in principe heb je niks meer nodig na 11/12 weken foliumzuur. Ik zou overleggen met je vk als je die hebt.
Sorry, wilde niet op details ingaan, maar nu dus toch even nav het stukje van tmrzra. een overdosis vit b6 kan bv neurologische schade geven. Uitval, geheugenverlies ed. Vit d3 overdosering kan tot calciumverlies uit je botten leiden en schade aan hart en bloedvaten. Bovendien... Ookal verlaten sommige vitamines via je urine het lijf weer. Je nieren moeten enorm werken om deze rotzooi er allemaal weer uit te krijgen. Echt oppassen hoor!
Ik heb ook lang bij deze lijst gezworen (hoewel hier maar 400mcg foliumzuur aan werd geraden, misschien hebben ze dat aangepast?), maar sinds ik zwanger ben slik ik alleen de hoeveelheden Omega 3 en Vitamine D van deze lijst nog (die in mijn ogen altijd al het belangrijkst waren). De rest haal ik uit de Mama-pillen van Dagravit. Oh enneh, selenium hoef je volgens de DD-lijst alleen als sporenelement te slikken he? Bij vitamine B moet je (volgens mijn DD-lijst) kijken naar de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid op de verpakking zelf, daar hebben zij geen minimum voor gegeven..
Volgens mij gaf ik ook aan dat de vitamines K A D E schadelijk zijn . (edit: ok, zie alleen maar dat ik heb geschreven dat ze je lichaam niet verlaten , niet dat ze schadelijk kunnen zijn) Voor de rest heb ik idd niet echt genuanceerd gereageerd. Denk dat we het erover eens zijn dat een "normale" multivitamine voldoende is als er verder geen medisch onderbouwd advies is om meer te gebruiken edit: het gezegde "baat het niet, dan schaadt het niet", geldt echt NIET voor vitamines zoals veel mensen wel denken..
Ik slik prena fem van orthica en ben zeer tevreden. Deze kan je tijdens je zwangerschap e/o borstvoeding slikken
Bedankt voor jullie reacties. Ik voel me er dus ook niet geheel prettig bij om zo door te gaan. Maar ook vind ik het eng om te stoppen hiermee, is me zo ingeprent dat dit juist goed is voor de ontwikkeling tijdens zwangerschap. Ik ga overstappen naar iets anders, ik heb die van orthica eens bekeken en dat lijkt me ook wel iets ja.
Ik snap dat je het moeilijk vindt om te stoppen. Dat had ik bij de utro! Zo bang dat ik dan ineens een miskraam zou krijgen!!! Heb zelfs onderhands nog wat extra geregeld, hihi. Orthica is goed hoor! Ook zij 'overdoseren' behoorlijk, maar wel met mate. Ook hebben zij niet alleen de juiste vitamines in hun preparaten maar ook in de juiste vorm (ivm opname van je lichaam). Dit valt bij goedkopere merken soms wat tegen. En als je het (voorlopig) toch niet aandurft, probeer wat af te bouwen. Met name die B6! Succes! Wel super-top dat je nu zwanger bent!!!
Het is al een aantal keer gezegd maar stap gewoon over op een alles in 1 pil speciaal voor zwangere vrouwen. Die heb je in allerlei soorten, maten, merken en smaken. Ik gebruik de Zwanger Fit van Kruidvat en slik daarnaast nog apart Visolie (omdat ik geen vis eet). Dat zijn totaal 3 pilletjes per dag. Soms als ik kuitkramp heb in bed slik ik extra magnesium. Dit is een voldoende aanvulling op een gezond eetpatroon.
Hihi, hier ook iemand die in DD onder behandeling is geweest. Zodra ik zwanger was, ben ik begonnen met het slikken van zwangerschapsvitamines (kant en klare verpakking). Inderdaad adviseren ze je om bepaalde vitamines in bepaalde hoeveelheden te slikken bij een zwangerschapswens. Dat heb ik ook gedaan. Maar ik ben gestopt daarmee toen ik zwanger was en heb toen dus standaard zwangerschapsvitamines aangeschaft met los vitamine D en los Omega 3.
Ik nam zwangerschaps vitaminen in en als ik voor het eerst bij mijn gynicoloog ging ,zei die stop daar maar mee het helpt langs geen kanten ,is gewoon last voor jou maag en nooit kan je met pillen de juiste hoeveelheid vitaminen binnen krijgen zoals je moest gezond eten dus gooi die maar weg en eet liever gewoon gezond.al die pillen is puur marketing zei die ,ze maken zwangere vrouwen gewoon vanalles wijs.ik moet wel zeggen dat ik een gevoelige maag heb en dat de pijn van mijn maag wel verminderd is ,na ik gestopt was.nu iedereen doe wat die wenst.ik heb naar hem geluisterd .en moest ik later nog eens zwanger worden ,ga ik er zelfs niet aan beginnen.
Ik vind vitaminen nemen niet erg maar er moet wel mee op gepast worden dat je niet te veel neemt. Ik neem per dag één pil, speciaal voor zwangeren waar dus alles wat ik nodig heb in zit, goed afgewogen.
Ik gebruik deze ook, hier zit alles in wat je dagelijks nodig hebt! Naast een zwangerschapsmulti blijft een gezonde voeding ook belangrijk.
Ik heb foliumzuur geslikt en meer ook niet. Wel een doosje alles in 1 pillen in huis gehaald, maar daar uiteindelijk de hele zwangerschap mee gedaan en dus heel sporadisch geslikt. Gewoon gezond eten moet voldoende zijn
Ik slik nog steeds (ben nu 24 wkn) op aanraden van de verloskundige zo'n alles in 1 pil van VSM. Slik dus ook nog steeds foliumzuur, en er wordt van gezegd/gedacht dat zolang je dat in je lichaam hebt de kans op een zwangerschapsmasker ook kleiner is. Tot op heden ook nog geen last van een zwangerschapsmasker, hopelijk komt het daar dus door!
Nou ik heb de prenafem van orthica dus besteld, dat leek me wel iets. Ik vond het stoppen met alle hormonen ook eng inderdaad, maar dat is ook goed gegaan. Dus we gaan er gewoon voor. Mijn gyn was zo van, als DD zegt dat het goed is gewoon doorgaan, zelf weten ze er niks van namelijk en gaan ervanuit dat DD alleen goede adviezen geeft, gelukkig ben ik wel een mens dat graag zelf ook nadenkt. In de afgelopen jaren zoveel dingen meegemaakt met artsen dat ik echt niet meer overal blind op vertrouw.