Zwangerschapsaankondiging na lang proberen/behandeling

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Dora26, Dec 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Dag dames,

Misschien een rare vraag hier... Maar persoonlijk wil ik er zelf wel wat mee doen. Wij zitten nu in ronde 12 en mogelijk starten we binnenkort met iui...

Omdat we in onze omgeving (zowel familie, vrienden, collega's...) al heel lang veel vragen krijgen over hoe het zit met kindjes, wilden we (als het zover is) een aankondiging maken waarin ook voor iedereen duidelijk wordt, dat we al langer zwanger hadden willen zijn... Of dat we al langer hadden gehoopt om mama en papa te worden en dat het voor ons toch een emotionele rit was... zonder er al te diep op in te gaan.

Nu vroeg ik mij af, hebben jullie zoiets gedaan? Of hebben jullie helemaal geen rekening gehouden met de moeilijke periode die vooraf ging aan het zwanger worden?

Ik was aan het denken in de trend van een tekstje bijvoorbeeld:

Al lang koesteren we wensen, verlangens en dromen,
    en na al die tijd mogen we je eindelijk gaan verwelkomen...

Maar veel verder reikt mijn inspiratie op dit moment niet. En het kan natuurlijk ook anders dan in een tekstje!

Ik wil gewoon aan iedereen in onze omgeving laten weten dat het allemaal niet zo makkelijk was voor ons en dat we (vanaf we zwanger zijn) hopen om eindelijk weer wat geluk en 'rust' zullen mogen gaan kennen. Niet iedereen hoeft de details te kennen, maar ze mogen van mij gerust weten dat het niet makkelijk was, dat het heel emotioneel was en dat het soms zelfs heel zwaar was, ook al die vragen en opmerkingen over kinderen...

Misschien hebben jullie wel ideeën of hebben jullie het op een bepaalde manier gebracht, misschien ook helemaal niet! Ik ben gewoon benieuwd!

Bedankt alvast!

2. Kaila

Kaila Fanatiek lid

Mar 7, 2014
    1,593
    215
    63
    Wij zijn toen we startten met ICSI heel open geweest. Iedereen weet dat we in het traject zitten en dat het ontzettend zwaar is.
    Nadeel is wel dat je nu ook vragen krijgt wanneer ik mag testen, en of ik al iets meer weet. Nu vind ik dat wel vervelend, maar op de momenten dat ik er doorheen zit vind ik het juist fijn dat iedereen het weet en ik soms een arm om me heen of een lief kaartje ontvang.
    Ik ga er dus ook heel open in zijn als alles goed mag gaan en we het openbaar maken dat ik zwanger ben. Iedereen mag weten dat er 3 jaar vol verdriet en wanhoop aan vooraf is gegaan. Ik hoop dat een beetje openheid en kennis anderen uiteindelijk ook meer begrip laat hebben voor iedereen die in die malle molen zit.
    Hoe ik het precies wil verwoorden weet ik ook alleen nog niet :)

3. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    3,675
    80
    48
    Mars
    Wij hebben een aankondiging met kerst 2 jaar geleden gedaan dat we gingen starten met vruchtbaarheidsbehandelingen ;)

Dus iedereen weet het nu dat we al heel lang willen maar nog niet gelukt is :)

Als we zwanger mogen worden weet ik nog niet wat ik doe, iedereen weet het wel, dus vermoed dat ik het gewoon een keer op m'n blog schrijf ;)

4. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

Mar 2, 2015
    877
    1
    0
    Wij hebben het er tijdens de MMM met vrij weinig mensen over gehad. Maar toen ik zwanger was van mijn dochter hebben we er tegen vrienden wel bij gezegd dat ze "in het ziekenhuis gemaakt" was.
    Sommige vroegen verder, sommige keken een beetje verbaasd en zeiden verder niets.
    En bij sommige kreeg ik te horen dat het bij hen ook niet vanzelf was gegaan en dat ze het knap vonden dat wij daar open over waren.

Helaas is voor ons tone geen periode van rust gekomen doordat zowel vader als schopnvader ernstig ziek werden. Maar goed dat is een ander verhaal.

Ik weet eigenlijk niet wat je met de tekstje wil. Ga je die opsturen aan mensen ofzo? Of groot voor je raam hangen? Of wat bedoel je daarmee?
    Het is toch veel leuker om mensen persoonlijk te vertellen dat je zwanger bent (mocht dat binnenkort gebeuren, wat ik van harte hoop)

5. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Ik ben er persoonlijk ook nog niet uit of we het gaan vertellen indien we in de mmm belanden, misschien enkel aan naaste familie en vrienden...
    Nu weet een enkeling dat we ermee bezig zijn en inderdaad, het is fijn om op een moeilijk moment dan met iemand erover te kunnen praten. Maar anderzijds blijven er ook veel vragen komen over of het al gelukt is en hoe het nu ongeveer zit... Dubbel hé!

Moesten we binnenkort zwanger zijn, is het tekstje natuurlijk niet bedoeld om aan de naaste familie en vrienden te geven... Dat wordt sowieso persoonlijk verteld...

Maar ik wil de aankondiging ook heel algemeen doen (klinkt misschien dom), maar aan alle vrienden/kennissen die ik niet wekelijks zie of mensen die me niet zozeer dicht bij het hart liggen, maar toch een deel van mijn leven zijn, wil ik een aankondiging maken op facebook.

Je kan het gewoon doen van 'hoera, wij zijn zwanger', maar ik vind dat ik aan mensen moet laten weten dat het niet makkelijk voor ons was en dat we er dan wel heel blij en gelukkig mee (zullen) zijn.
    Mogelijks wil ik dat tekstje ook nog gebruiken voor op het geboortekaartje (maar nu ben ik al wel héél ver in de toekomst aan het denken ;)).

Dus vandaar wou ik maar eens eventjes horen of jullie dat al dan niet doen en hoe dan... Anderzijds is het misschien wel een gevoelig onderwerp hier, maar hier bereik ik natuurlijk de mensen die het meemaken en dat is elders op het forum niet zo!

6. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

Feb 23, 2015
    3,654
    918
    113
    Ik lees ook even mee, wat jij in gedachte hebt, heb ik ook in gedachte als het ooit zo ver mag komen. En dan ook eigenlijk voor een aankondiging op facebook. Mensen in directe omgeving zal ik ook persoonlijk vertellen.
    Ik weet ook dat als wij over 4 maanden echt de mmm in gaan ik het nog niemand wil vertellen.

Zelf zat ik te denken aan dit:
    Na (langer dan) een jaar te moeten wachten, vol hoop en verdriet, mag ik nu eindelijk vertellen dat we jou in ..(maand).. mogen verwelkomen!

Vind het alleen niet zo lekker rijmen, weet ook nog niet of ik deze tekst zal nemen dan!

7. dame82

dame82 Fanatiek lid

Sep 29, 2014
    2,660
    957
    113
    Ik denk daar ook wel eens over na! Omdat ik nu zelf gruwel bij een zwangerschapsaankonding op facebook, wil ik anderen laten weten dat dit niet zomaar een aankondiging is. Dat het niet makkelijk was...zeker voor al die vrouwen die dan nog wachten en mijn aankondiging (hopelijk komt die ooit echt ;) ) lezen. Ikzelf denk aan een klein zinnetje: Voor iedereen bijzonder, maar voor ons geen vanzelfsprekend wonder... eindelijk#zwanger# en dan wel met echofoto ofzo!
    Raar om dit nu zo te typen...hoop dat het snel werkelijkheid wordt :)

8. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    3,675
    80
    48
    Mars
    Maar waarom pas vertellen dat het moeilijk ging als het al gelukt is? Wat wil je er mee bereiken?

De steun is groter als je het eerder doet, de impact is groter als je het eerder doet...

Als ik lees, hoera na 14 maanden zwanger, denk ik, leuk je bent zwanger! Als iemand me verteld , goh ben al 14 maanden bezig en het lukt verdomme niet, dan zou ik denken, jemig meid, wat kut voor je.

Denk dat toch wel, als je mensen geen kans wilt geven om je te steunen, omdat je je verdriet voor jezelf wilt houden, is helemaal prima hoor! Bedoel het niet verkeerd, maar ga dan niet zielig doen als het gelukt is. Dan moet je juist heel blij doen ;)

En als je 3 jaar moet wachten op een kindje, is het niet meer welkom dan als je na 1 maand zwanger bent.. dan zou het hoe langer je bezig bent, hoe meer welkom zijn? en des te zieliger mag je er over doen, bij een super leuke aankondiging (Die ik ook al op 85 manieren bedacht heb ;)). Nee, ik zou echt gaan voor een losse aankondiging, van he mensen, het lukt niet. en een losse aankondiging, als het eenmaal gelukt is.

En ja, ik heb ook op facebook mijn verhaal gedeeld dat het niet zo makkelijk ging/gaat :) via mijn blog en een interview in Freya, dat ik toen gedeeld heb. Want ik vind het zeker belangrijk dat mensen realiseren dat het geen brood is wat je bij de bakker besteld.

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Mijn ouders en schoonouders daar gaan we gewoon heen met een test. Mn beste vriendin krijgt gelijk een appje met de test op foto.
    Verder heb ik een blog waar ik het na enkele weken ook gewoon opzet.

Wel wil ik een foto maken van onze honden met iets voor de baby waarmee we het voor andere vrienden ed aankondigen. Nu maar hopen dat we dat geluk mogen ervaren :D

10. Arendje

Arendje Fanatiek lid

Mar 30, 2014
    2,124
    634
    113
    Female
    Misschien zoiets:

Voor sommigen is het heel gewoon, voor ons iets heel bijzonders.

11. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,207
    360
    83
    Wij hebben bij onze zwangerschapsaankondiging gewoon verteld dat het lang geduurd heeft. En sommigen weten het complete verhaal en sommigen niet. Op facebook heb ik helemaal niks laten weten. Mensen horen vaak toch al van anderen hoe het zit. Ik weet van best veel mensen dat zij zwanger zijn via de mmm, zonder dat zij mij dat persoonlijk verteld hebben.

Op het geboortekaartje hebben wij daar ook geen verwijzing naar gemaakt. Voor mij persoonlijk voelde dat ook een beetje als 'zielig doen", terwijl we bovenal heel gelukkig waren met de geboorte van onze baby.

Succes en hopelijk is het snel raak voor bovenstaande dames met kinderwens.

12. Logan

Logan Niet meer actief

Lang wachten wordt beloond :). Dit is wat ik erbij wil zetten tzt maat bij ons weet iedereen van onze situatie.

13. missouri

missouri Actief lid

Jun 11, 2013
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het voor me zelf gehouden!natuurlijk wel mijn naaste familie wist er van maar voorderest niemand!waarom Zou ik het aan de grote klok hangen,het verzacht het voor mij Niet!nu ik mijn dochtertje eindelijk heb dent iedereen dat het van zelf gegaan is!en dat hou ik zo...maar goed is voor iedereen anders natuurlijk

14. Moess

Moess Niet meer actief

Ik vind deze een beetje raar, ik debk dat het voor niemand 'gewoon' is.
    Bij ons weet bijna iedereen dat het niet vanzelf lukt, vooral omdat ik daar steun aan heb.

Ik had vooral 'aankondigingen' bedacht bij speciale gelegenheden bijv met kerst een test inpakken voor mn ouders. Facebookaankondigingen ben ik niet zo van..

15. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    @Dame82: Wat mooi zeg! Hopelijk mag je het snel aankondigen!

@Pandavliegen: Om eerlijk te zijn wil ik het momenteel nog niet aan de grote klok hangen, om wel meerdere redenen. Dus de moeilijke vragen en opmerkingen moet ik er dan maar bij nemen... Je hebt gelijk in wat je zegt, dat je anders reageert op hoe of wanneer je iets vertelt... Een aantal mensen in mijn omgeving weten er alles vanaf; mijn moeder, zus, 3 goede vriendinnen en 1 van hun moeder... Aan meer heb ik momenteel geen behoefte, gewoon omdat ik echt niet wil dat iedereen het weet. Ik heb de mensen waarmee ik erover kan spreken binnen handbereik, bij hen zal ik wel 'zielig' gaan doen indien nodig. Maar achteraf wil ik gewoon voor mezelf (en voor anderen) heel duidelijk laten weten dat het niet makkelijk was en dat we hopelijk positieve vooruitzichten hebben, niets om zielig over te doen... Na al die tijd kunnen we oprecht blij zijn, dat mag je toch ook laten blijken? Ik denk dat we het misschien vanuit een iets ander standpunt bekijken, jij en ik.

Zeg ik trouwens ergens dat een kindje na 3 jaar meer gewenst is dan na 1 maand? Want dat wil ik helemaal niet zeggen! Ik vind persoonlijk wel dat het aan dames die 3 jaar bezig zijn, iets meer gegund is dan aan dames die pas 1 maand bezig zijn... Het gevoel en de wens is er voor iedereen, anders begin je er niet aan hé... Maar dat is mijn persoonlijke mening...

Op geboortekaartjes lees je dikwijls: Na 9 maanden aftellen, mogen we je eigenlijk in het echt zien (of iets in die trend)
    Het is toch niet omdat je iets zegt over 'lang wachten' dat het zielig is?
    Net zoals Logan bijvoorbeeld zegt, ik vind het héél mooi!

16. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Dit kwam ik tegen, vind ik ook heel mooi.

Onze wens en diep verlangen

Is nu door geluk vervangen

Want geluk is niet te koop

Maar vloeit soms voort

uit heel veel hoop!

Niets van mijzelf hoor, gewoon op internet gevonden.

17. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Oh mooi Jozefien!
    Ik had al eens aan het googelen geweest, maar kon niet meteen iets vinden, leuk!

18. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,885
    2,893
    113
    Noord-Holland
    Ik wist het pas toen het eindelijk zover was.. toen kwam de tekst voor de aankondiging ook recht uit m'n hart.. ik denk dat als je straks zwanger bent, je opeens weet wat je wilt schrijven :)

19. Logan

Logan Niet meer actief

Ook de mijne. Ik hun het iedereen maar degene die al jaren moeite doet gun ik het echt meer.
    Dat is ook wat mezelf voorhoud, als we eenmaal een kindje hebben is dat zo geliefd en waardevol! We hebben er zo lang voor gevochten...
    Als we in ronde 1 gelijk een positieve test hadden was dat kindje ook zeker waardevol en geliefd maar voor nu voelt dat zo anders.

Share This Page