Ik ken genoeg vrouwen voor wie het echt vanzelfsprekend en gewoon is om kinderen te krijgen en er dan ook totaal niet bij stil staan dat het ook wel eens niet kan lukken. Ik kreeg laatst ook een vreemde opmerking van een collega die zelfs van mijn situatie af weet. "Toen we besloten om een kind te nemen was ik gelijk zwanger!"
@arendje: ik begrijp ook wat je bedoelt. En ik denk ook dat heel veel vrouwen het niet beseffen dat het niet bij iedereen vanzelf gaat. Ik bedoelde alleen te zeggen dat een zwanger worden waarschijnlijk nooit 'gewoon' is. Ik denk dat iedereen superblij is (als het gewild is dan he )
Op het geboorte kaartje hebben wij dolblij en intens gelukkig gezet. Iedereen wist dat wij al langer in de mm zaten omdat ik er heel open over ben geweest. Ik wilde geen stomme opmerkingen vandaar dat ik het fijner vond dat iedereen het gewoon wist. Op fb alleen foto's waarop ook een zwangere buik te zien was, maar geen officiële aankondiging...
Met Moederdag zet ik trouwens vaak een plaatjes van bijv. Bloemen op facebook en dan zet ik erbij dat die is voor alle mama's die nog geen moeder zijn. Dus denk dat de vage kennissen nu ook wel een idee hebben
Behalve 2 bevriende stellen en 2 nichten weet niemand er hier vanaf. Ook als we volgend jaar aan IVF beginnen vertellen we het niemand. En als we ooit zwanger mogen worden dan vertellen we alleen de ouders en peet oom en tante van het traject. Voor de rest mag iedereen van mij denken dat het in de eerste rondes raak was, graag zelfs! Ik wil het niet aan de grote klok hangen, ik wil niet zielig gevonden worden of medelijden krijgen en ik wil al helemaal niet dat als een tweede langer duurt (wij willen graag 3-4 jaar tussen de kindjes) dat iedereen dan alweer gaat fluisteren dat het 'vast weer zo moeilijk gaat' en we na 2 jaar alweer zielige blikken krijgen vol met medelijden. Dus volgens de omgeving zijn wij straks gewoon fluitend zwanger geworden. En facebook aankondigingen vind ik verschrikkelijk, dus dat gaat hier ook niet gebeuren Grappig dat iedereen daar zo anders over denkt
Mee eens! K hoef geen medelijden van mensen die ik nooit zie. Mensen die dichtbij me staan, weten het en dat is genoeg.
die is echt ernstig! Ik kreeg te horen dat ik positief moest denken want alles wat ik op mezelf afroep zou uitkomen.
Een soortgelijke reactie kreeg ik laatst ook van iemand... 'Je moet ervoor open staan en dan komt het vanzelf' ook dat positieve denken hebben ze mij al wel eens meer gezegd
Ja hoor, ik kreeg ook toen ik vertelde over de behandelingen van iemand te horen dat ik maar gewoon moest ontspannen en dat het dan vanzelf zou gaan. Man oh man...
Dan had die kleine uk er natuurlijk al héééél lang geweest Tja, mensen durven soms rare dingen zeggen
Een goede vriendin van me die zelf behandelingen ondergaan heeft, gelooft daar zelfs in... Ze heeft het mij een tijdje geleden ook al gezegd dat ik er wat minder mee moet bezig zijn. Ik schrok er wel van dat net zij dat moest zeggen... Zij heeft voor haar 1ste een jaar geprobeerd, daarna 8 keer iui zonder resultaat, toen hebben ze een maand pauze genomen om over te gaan naar ivf en bleek ze spontaan zwanger... Zij denkt dus echt dat je er niet mee mag bezig zijn
Ik vind het op een geboortekaartje zwaar misplaatste aandacht, het gaat om je kind. Laat het los als het eenmaal geboren is en wees vooral dankbaar en blij.
Ik kan zo woest worden van zulke mensen. Ze kunnen er niets aan doen hoor maar als je een beetje logisch nadenkt snap je toch dat het complete onzin is
Wel als een kind langverwacht is en het eindelijk daar is, mag je dat toch laten blijken? Ik heb de indruk dat er hier 2 standpunten zijn van waaruit het bekeken wordt en dat is niet erg ook niet! Maar om het nu zwaar misplaatst te noemen vind ik toch wel straf... ieder zijn ideeën en mening toch?
Dat is toch voor iedereen persoonlijk? Misschien denk ik tegen die tijd wel, oké dit is geweest en afgesloten. Misschien ook niet. Maar om dat misplaatste aandacht te noemen is een beetje jammer.
Dankbaar en blij kun je ook zijn als je wel iets laat merken. Ik vind juist uitspraken als "dat je dankbaar en blij moet zijn en vooral alles maar vooral lekker snel moet vergeten" juist zo ongepast. Daarmee gaan mensen mijn inziens voorbij aan de emoties van degene om wie het gaat. Bijna 9 jaar er over doen, 11 IVF's ondergaan, is niet iets wat je ff snel moet vergeten. En naast intens dankbaar zijn komt er ook na de (hopelijk goed eind) geboorte, indien je te maken hebt met een intens lang traject, ook een heel stuk verwerking. En sorry, iedereen beleefd alles op een andere manier en ik weet dat ik ook na 1 jaar het al heel heftig vond, 1 jaar is erg relatief in mijn ogen. Begrijp mij niet verkeerd: ik heb geen drama boehoe en verdrietige teksten op de geboortekaartjes gezet, maar teksten uit dankbaarheid en hoop. Ik hou persoonlijk niet van drama teksten waaruit het verdriet van de jaren voorafgaand blijken, maar we uit hoe intens blij je nu bent. Wij hadden op beide kaartjes een stijlvol gedichtje en een mooie oneliner: Oudste: ontstaan als een wonder, geboren uit liefde Twins: intens gelukkig én dankbaar (verwijzing naar onze donor, niet naar een 1 of andere wannabe god ofzo )
Een vriendin van mij plaatste op facebook bij de zwangerschapsaankondiging: "Na jarenlang proberen en oefenen, mogen wij onszelf binnenkort mama en papa noemen" Heel eenvoudig, maar wel leuk. Als ik dat als, voelde ik meteen een opluchting als in: Oef ik ben niet de enige in mijn vriendenkring die niet op 1-2-3 zwanger is
Wij hadden t vertelt aan de mensen die dichtbij staan. Zoals onze ouders. Daarnaast hebben mijn schoonbroer en zijn vrouw ook in de mmm gezeten dus konden we met hun er goed over praten. tegen vrienden etc niks gezegd, misschien bang voor onbegrip. het is namelijk niet niks. meeste zeggen; ajoh komt goed. Maar dat wil je echt niet horen op dat moment. Dus alleen de "meest belangrijke" personen in ons leven. ook ivm eventueel hormonen gebruik, kan je pet elke dag anders staan en dan is t fijn dat die mensen weten hoe en wat. als aller laatste mn supervisor ingelicht ivm werk. Zij was heel lief en vol begrip. Succes!!
Wat naar om te lezen van jullie traject! Maar wat een prachtige zin staat er onderaan! Veel sterkte en kracht gewenst.