Kraamvisite - wat is 'normaal'???

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door butt3rfly, 19 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Ik vraag me af wat zo'n beetje de do's & don'ts zijn van kraamvisite. Ik ben de eerste van de familie die een kindje gaat krijgen, dus ik heb eigenlijk geen idee wat 'normaal' is en wat ik kan verwachten (wie komt wanneer, hoelang etc.). De zus van mijn man heeft wel 2 kinderen. Met de 1e was ik nog niet in de familie en bij de 2e zijn we na een paar weken (pas?) op visite gegaan.

Nu zat mijn schoonmoeder al te vissen naar welk ziekenhuis ze moesten komen, als ik toch in het ziekenhuis zou bevallen (in principe beval ik thuis). Mijn zwager zei afgelopen weekend dat ik wel lekker in katzwijm zou zijn als ie me de volgende keer zou zien. Ik was beide keren een beetje overdonderd, want eigenlijk verwachten mijn man ik ze nog helemaal niet zo snel!!! En nu heb ik het eigenlijk een beetje benauwd, omdat ik bang ben dat met name mijn schoonfamilie doodleuk allemaal op de stoep staat nog dezelfde dag :$ Het contact met hen is ook niet zo heel erg goed, ze zijn ook totaal niet betrokken geweest bij het verloop van de zwangerschap en we zien ze eigenlijk alleen met verjaardagen. Mijn eigen familie is ontzettend betrokken en behulpzaam geweest en van hen weet ik ook dat ze niet zomaar op de stoep staan.

Wat mijn man en mij betreft, komen mijn ouders even een paar minuten ons kleintje bewonderen straks na de bevalling. Maar wel pas als ik een beetje opgefrist en bijgekomen ben. Het verdere bezoek, dus ook alle andere naaste familie, willen we eigenlijk pas na 24 uur hebben. En eigenlijk vind ik het ook niet meer dan normaal dat ze dan even bellen vantevoren. Ik heb al een beetje op internet zitten zoeken, maar ik lees overal dat het geoorloofd is onaangekondigd bezoek niet binnen te laten. Maar geldt dat ook voor naaste familie? Of is het niet reëel te verwachten dat ze hun komst even afspreken? En mijn schoonfamilie moet ook nog eens 1,5 tot 2 uur rijden, kunnen we het dan ook maken om ze weg te sturen? En kan je het maken ze zo lang te laten rijden voor een uurtje visite?

Ik had het er vandaag met m'n moeder over, maar zij zegt dat het normaal is dat de ouders en broers en zussen toch wel dezelfde dag langskomen. Zowel mijn man en ik zouden nooit onaangekondigd én dezelfde dag nog langskomen, dus wij zijn ervan uitgegaan dat dat voor iedereen geldt... Maar is dat ook zo?

Sorry voor m'n lange verhaal, maar het zit me nogal hoog haha. Kan me nu ook zo lekker druk maken om alles ;)

2. anna123

anna123 Fanatiek lid

12 feb 2009
    2.021
    0
    0
    Meid het is JOUW bevalling en JOUW kind en dus ook JOUW keuze om visite te willen of niet!
    Als jij dat nu niet wil...wie is jouw schoonfamilie dan om daar geen gehoor aan te geven?!
    Je moet het natuurlijk wel eerlijk zeggen...maar breng het gewoon op een gezellige manier! "joh ik vind het super als jullie zo lang willen rijden om onze baby te bewonderen maar willen jullie dan ajb de dag erna komen? Ben ik zelf ook een beetje bijgekomen en dat vind ik wat gezelliger!" zoiets misschien?
    Maar nogmaals....jullie moeten doen wat jullie willen en niet wat een ander denkt dat normaal is hoor! Je hebt niet een brood bij de bakker gehaald! Je bent BEVALLEN!!!!

xx

3. veertje

veertje Fanatiek lid

Je moet het doen zoals jij het wilt..

Wij hebben bij onze oudste aangegeven dat alleen de ouders van ons de eerste dag mochten komen, helaas heeft niet iedereen daar naar geluisterd en kwam er onverwachts bezoek in het ziekenhuis.

Bij de 2de waren mijn ouders samen met onze zoon een half uur na de bevalling in het ziekenhuis en de volgende dag wel wat familie maar niet zo heel erg veel..

Geef gewoon goed aan hoe je het wilt hebben dat is gewoon erg belangrijk..

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat jij gewoon aan moet geven wat jij wilt... maar wel vantevoren! Ze hebben nu diverse hints laten vallen, als jij nu niet laat merken dat het niet de bedoeling is dat ze gelijk komen, staan ze dus op de stoep. Om ze dan alsnog weg te sturen is misschien ook niet handig. Terwijl je dat wel kunt maken als je ze vooraf hebt gevraagd om niet te komen.

Ik vind de manier zoals hierboven staat wel heel mooi hoor! Klinkt erg vriendelijk en toch duidelijk!

5. Mariiyelle

Mariiyelle Actief lid

13 jan 2010
    450
    0
    0
    Ik wil thuisbevallen en ook is het onze eerste dochtertje..

Mijn ouders zijn sowieso bij de bevalling, zijn ouders wonen hier toch 2 minuten vandaan dus kan schoonmoeder pas komen wanneer ik bevallen ben.. Niet eerder!

Mijn zussen mogen ook binnen een dag bij ons komen, en zijn ouders + zusjes ook! De naastgelegen familieleden mogen op afspraak komen.. Niet onaangekondigd..

Mocht ik uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen, dan zijn alleen mijn ouders aanwezig en de rest pas als ik thuis ben...

Doe gewoon wat jij wilt, jouw lichaam, jouw gezin en jouw kindje.. Daar heeft niemand iets over te zeggen...

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    'k Zou gewoon kijken naar wat je prettig vind. Overigens heb ik het liefst de eerste dag de hele familie even gehad, vaak blijven ze dan toch maar even en 'k heb ze liever in 1x dan dat ze er 3 dagen overdoen en je vervolgens de rest van de visite ook nog moet.
    Gevoelsmatig vind ik het wel normaal dat de naaste familie de eerste dag mag komen. Verder zit je lijf nog vol adrenaline en dag 2 kunnen we dan even lekker bijkomen met z'n 3en.
    Maar 'k denk dat het voor iedereen weer anders is.

7. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    dit blijft een moeilijk iets.
    ik heb me ook voorgenomen om na de bevalling,als ik ben opgefrist en weer wat kracht heb alleen de ouders te laten komen,kies voor bevalling in het ziekenhuis..
    mijn broers en schoonzus pas de dag erna...als ik (als het goed is) weer lekker thuis ben.
    verdere vrienden pas na minimaal 2 weken,als we zelf een beetje zijn gewend aan alles,en wat meer zijn uitgerust....
    misschien een beetje lomp,maar hier is altijd al veel aanloop,grote vriendenkring enzo,anders wordt je zelf gek.
    ik zet ook iets op het geboortekaartje van hoelaat het bezoek kan komen,nadat ze een belletje hebben gegeven ...is het als het goed is meteen duidelijk.

8. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Hee meis,

Ik lees mee en kan vrees ik maar weinig advies geven, wegens ik zit een beetje in hetzelfde schuitje ;)

Ik vind trouwens wel dat wat geldt, JULLIE wens is. Niet de hunne. Hoe moeilijk dat ook is. Voor mezelf zit ik met een beetje een onredelijk gevoel: ik wil heel graag mijn eigen ouders snel zien... maar mijn schoonmoeder eigenlijk pas een paar daagjes later. Die is heel lief, maar ook een beetje veeleisend en dwingend af en toe. Ik moet het er nog es goed over hebben met alle partijen.

Ook hier is het (aan beide kanten trouwens) het eerste kleinkind dus... een beetje drukte gaat het wel worden, voor iedereen is het nieuw :)

9. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Ik heb een keizersnede gehad en toen dacht iedereen wel langs te kunnen komen toen er bezoek uur was. Erg vervelend omdat jezelf nog moet bijkomen van de operatie. Ze pakten zelfs mijn meisje zelf uit het plastic wiegje. Ik verdoofd en kon niet uit bed komen moest het vanaf een afstandje aankijken. Na 2 dagen heb ik mijn dochter bij mij in bed laten liggen en zo kon ik zelf bepalen wat ik wou.

Je kunt op de geboorte kaartje zetten dat mensen eerst moeten bellen als ze langs willen komen. Ook na de bevalling bepaal jij zelf wanneer je de mensen belt om het goede nieuws te vertellen. dan kun je ook gelijk vertellen of je wel of niet bezoek wilt hebben.
    Het is prima om daar van te voren over na te denken maar pin je er niet op vast. Het loop altijd anders en misschien voel je je wel hel goed en wil je alleen maar pronken. Je weet het gewoon niet.
    Ik heb alle bezoek in de kraamweek laten komen. Ik had hulp in huis en zo was ik ook weer snel van het bezoek af en zat ik er niet weken in. Wel stuurde ik mensen na 21.00 weg. Verder konden ze 'smiddags na 16.00 komen en 's morgens na 11.00. Ik wou geen gehaast met badderen of slaapjes omdat er visitie zou komen. Nu kwamen ze wat later in de middag en waren ze ook mooi optijd weer weg.
    Ik geef je als tip; denk er overna, maar beslis pas definitief als de kleine er is.

10. Que

Que Niet meer actief

bij mij als ik bevallen ben mijn ouders en schoonouders.

In de eerste week naaste familie. Ouders schoonouders en schoonzus met man en kids.

Dan na een week of 3 lekker een kraamfeest bij mij in de achtertuin of bij mijn vriend op de zaak (ligt aan het weer).

In de tussentijd kan ik lekker van mijn kindje genieten en heb ik niet iedere dag mensen over de vloer wat inhoud. Boodschappen huiskamer stofzuigen en dweilen alles na afloop weer opruimen.

11. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    De eerste die mag komen kijken is onze dochter...daarna familie (eigenlijk wil ik mijn vader eerst ik ben toch zijn dochter...zijn dochter die bevallen is...vind het al erg genoeg dat me moeder er niet bij kan zijn) Maar familie komt gewoon zonder aankondiging...maar tegen familie kan je ook zeggen als het niet uitkomt of tijd is om te gaan vind ik. En al het andere volk belt maar voor een afspraak;)

Maar regel 1 is eigenlijk...doen wat jullie willen doen! ;)

12. lsb

lsb Lid

22 dec 2009
    14
    0
    0
    friesland
    toen wij waren bevallen van ons eerste kindje waren we in het ziekenhuis, toen we s'midags thuis kwamen was de kraamhulp er ook al vrij snel. Voordat zij haar tas uit kon pakken stond de eerste fam. al op de stoep. We hadden van 15.00 tot 21.00 uur aanlopend visite gehad.
    Dit was voor ons echt niet prettig want we werden achter gelaten met allemaal vragen en we hebben die nacht geen oog dicht gedaan omdat het allemaal veel te druk was.

Toen mijn zusje is bevallen heeft ze 4 weken later een kraamfeest gehouden, dit was in een zaaltje in de buurt en duurde 2 uurtjes. Wij vonden dit ideaal. Iedereen in een keer en ze weten precies waneer ze weer weg moeten. Voor jezelf is het moment even druk maar je bent er wel in 1 keer van af.
    gelukkig ben ik nu midden in de zomervakantie uitgerekend en is bijn iedereen weg.

su6 met de bavalling
    Groeten van Lsb

13. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Wij hebben van te voren afgesproken dat wij hen zouden bellen als de kleine geboren is en dan zouden kijken hoe en wat verder. Tijdens dat telefoontje hebben we gezegd dat we de dag daarna wel zouden bellen wanneer ze konden komen, zodat de baby en ik een beetje konden bijkomen. Dat is uiteindelijk de volgende middag geworden en ook maar een uurtje, het is allemaal al indrukwekkend en druk genoeg!

Mijn moeder is bij de bevalling geweest en mijn vader en broertje zijn 's nachts even in het ziekenhuis geweest, daar heb ik zelf om gevraagd. Maar die zijn ook veel meer betrokken geweest bij ons leven/zwangerschap (beetje hetzelfde als bij jou eigenlijk ;)).

Succes en doe niks waarbij je je niet prettig voelt, die eerste dagen zijn zo bijzonder en kun je nooit meer over doen!

14. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Hoe moeilijk het ook is, als je afspraken wilt maken over je kraamvisite en dan voornamelijk de 1e week dan zou ik dat doen voor dat je bevallen bent. Het is niet leuk om aan te geven maar vergeet niet dat jij op dat moment net bevallen bent. Jullie leventje staat op dat moment ook even op z'n kop en ik denk dat je dan echt geen zin hebt in allemaal visite.

Mijn moeder is bij de bevalling geweest. Mijn man vond dit goed, was echter wel een keizersnee dus ze heeft meegekeken van achter het raam. Alleen mijn moeder heeft onze jongens gezien die dag. Was ook niet anders mogelijk omdat ik 180 km van huis lag, met 2 kinderen die 3 maanden te vroeg waren. De dag erna is mijn schoonmoeder en haar man geweest. En de 3e dag mijn vader, moeder, schoonzus en broer. En mijn schoonvader pas in dat weekend inverband werk. Ik vond dat prima zo. Wou absoluut niet de hele dag visite hebben, nu kon dat natuurlijk niet in het ziekenhuis.

Weet nog heel goed dat 1 dag na de keizersnee mijn tante en nichtje ongevraagt aan bed stonden tijdens het bezoek uur. uiteraard heel lief bedoeld, maar zo wat was ik pissig. Ik had veel pijn en mijn kindjes knokte voor hun leventje. En ze dachten ook nog wel even dat ze de jongens konden zien, wat dus echt niet kon.

Wij hebben verder bijna ook geen kraamvisie gehad. Had er bijna geen zin in dus ben daar ook duidelijk in geweest.

15. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Kan me niet voorstellen dat mensen onaangekondigd op de stoep staan.......de brutaliteit!
    Wij hadden van tevoren afgesproken met onze ouders dat zij de eerste dag mochten komen, maar dat we eerst ons dochtertje 10 minuutjes kennis wilden laten maken met haar kleine zusje.
    Onze zussen/zwager kwamen de volgende dag, ook van te voren afgesproken.
    Overige mensen pas toen ik weer thuis was na de keizersnee. Ook doen wij een kraamfeest voor de familie.
    JIJ bepaalt! En anders pas bellen als je er aan toe bent.....is niet anders dan!

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    hmmm, bij ons is het hele rattaplan dezelfde dag langsgeweest, alleen de broers/zus van mn man niet, die wonen wat verder weg. Maar die zijn het 1e weekend langs geweest.

Ik ben uiteindelijk in het zkh bevallen en mn moeder kwam toen ze geboren en gecheckt was meteen langs (ohja, vergeet niet te zeggen dat je in het zkh ligt als je wilt dat ze niet voor een gesloten deur staan..haha;)) Mn vriendin is meteen uit haar werk geweest en de rest (schoonouders, zus, broers, schoonzusjes, neefjes, nichtjes) 's avonds.
    Iedereen wou het resultaat van hun kleine zusje wel zien;)
    Mijn schoonouders waren de enige die zeiden: nou dan komen we morgen wel langs... (omdat ik 24 uur moest blijven...) maar wij wilden juist dat ze kwamen kijken, wat was ik trots zeg.
    héérlijk.
    Bij een 2e meteen weer zo, alleen weet ik niet of ik haar ook meteen helemaal rond geef, maar dat zijn beginnersfoutjes;) denk ik..

17. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Het eerste wat ik met ouders en schoonouders besproken heb is dat ik de bevalling of alleen of met mijn vriend doe, ik wil geen wachtende ouders of familieleden in het ziekenhuis hebben, die gaan er onmiddelijk uit.
    En ik vind ook dat ik dit kan maken, ik moet er een meloen achtig iets uit persen dus ik mag dat.
    Vriend weet dat hij ouders mag gaan bellen als ik het doe maar sein geef.

Beide ouders waren het hier trouwens helemaal over eens.
    En hadden ook beide zoiets van het is jullie ding, de hele bevalling en de eerste uren horen van jullie te zijn.

Op de geboortekaartjes komt ook te staan dat ze moeten bellen voor een afspraak, geen slaaptijden, gewoon bellen en dan maken we een afspraak wanneer het ons uit komt, het is onze eerste en ik heb geen idee hoe ik me ga voelen.

Wat betreft de rest...tsja...ik kreeg vandaag al te horen van mijn moeder dat een tante al had geroepen ow leuk kleertjes kopen en kindje verwennen, laten we even duidelijk zijn, ik zie die tante met begravenissen en heel soms bruiloften, verder niet, dus daar ga ik me echt niet om haasten en tsja die zal niet in de eerste week a twee weken naast de wieg staan.
    Zelfde geld voor al die mensen, en er zijn enkele hele goede vrienden die wat mij betreft langs mogen komen na bellen.

babyfeest hebben we overwogen, maar heb het ook van dichtbij gezien en aan de ene kant is het ideaal, aan de andere kant heb ik geen zin om baby 2 a 3 uur lang (als ze niet langer blijven "hangen") door ieders handen te zien gaan.
    Plus dat ze als ik ergens op kraamvisite ging altijd vroeg af te bellen als ik of degeen die mee ging niet lekker was/griepje of koutje oid had.
    Denk niet dat mensen snel af zullen bellen als het een eenmalig feestje is met gratis eten en drinken en eh ja sociale contacten, en dat risico zou ik dus ook niet willen lopen.

Zo....succes met plannen en ben het helemaal met de rest eens hoor: doen waar jullie je prettig bij voelen, alleen wel alvast aan gaan geven bij de familie en schoonfamilie, zou ook mijn schoonouders (hoe aardig ze ook zijn) niet onder ogen willen komen terwijl ik nog half weg ben.

18. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik heb gezegd dat mijn ouders, broertje en zus + de vader van mijn vriend en zijn vriendin en eventueel zijn broer wel de eerste 3 dagen mogen komen (mijn ouders zullen waarschijnlijk vrij snel komen, de ouders van mijn vriend misschien wat later) de rest van de familie vrienden etc mogen van mij pas na 3 dagen komen, eerst een beetje rust! Geboorte kaartjes gaan we ook pas na 2 dagen ofzo versturen...

19. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Ik heb zelf hier nog niet mee te maken gehad maar ik heb er wel een mening over :p

Zelf kan het me behoorlijk weinig schelen wat 'normaal' is, waarom vind je dat zo belangrijk?
    Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het dat je er erg veel waarde aan hecht dat je dingen doet zoals het 'hoort', ben je bang om mensen te kwetsen of bang dat ze boos op je zullen zijn?

Mijn eerlijke mening is dat (zoals alle andere meiden ook al zeggen) jij (en je partner) moet doen waar jij je prettig bij voelt.
    Dus als je jouw schoonfamilie pas na 24 uur wil zien, bel je ze pas na 24 uur op toch?
    Dan ben je maar lekker abnormaal meid, het is wel een van de belangrijkste momenten in je leven, laat anderen hier niet de regie over voeren.

Als mensen overstuur raken van wat jij belangrijk vind is dat erg jammer, maar het is een heel intiem moment (denk ik) en ze hebben jouw wensen te respecteren.
    Maar dan moeten ze die mening wel weten natuurlijk ;)

20. fafje

fafje Niet meer actief

Hey!

Mijn familie is best groot en heel hecht...en toen mijn tante was bevallen bijv. van een tweeling...werden we gebeld en zijn met een grote groep erheen gegaan...in de wachtkame rgewacht tot mn tante zover was...en mochten we per zoveel naar binnen!
    Maar dat WILDE zij!...Mn oma( haar moeder) al dr zussen( mn tantes en mn moeder+ hun kids)...Maarwij waren allemaal stuk voor stuk heel betrokken bij haar zwangerschap, kids zijn ook gekomen via ivf! En ze wilde haar kids gewoon direct aan ons laten zien!!
    Maar echt op kraamvisite zijn we weer paar daagjes later gegaan...zij moeten tuurlijk allemaal hun rust pakken..

Maar zoals jij beschrijft is alleen de band met jouw familie hecht!

dus meid...doe waar jij je goed bij voelt! Ook al ben jij de 1e nu in je familie....al had je zus/broer/neef/nicht het anders gedaan...wil niet zeggen dat het zo "hoort"!

Gewoon lekker bevallen en je ziet wel! Laat je mannetje dat lekker regelen, hoort bij zijn taken pakket HAHA

liefs

Deel Deze Pagina