Hi meiden! Hier afgelopen week de diagnose zwangerschapscholestase gehad helaas Gelukkig nog niet in de meest extreme vormen (waarde moet <10 zijn en was bij mij 30) maar tussen de diagnose en nu is de jeuk behoorlijk toegenomen. Dit heb ik afgelopen vrijdag ook gemeld en daarop is ook gelijk mijn medicatie verhoogd. De nieuwe uitslag van het bloedonderzoek laat helaas op zich wachten dus tot nu weet ik niet of de waardes zijn verbeterd of niet. Nu is het me alleen vandaag opgevallen dat mijn urine ook in ene een stuk donkerder is en een blaasontsteking is al uitgesloten. Zijn er hier dames met dezelfde ervaring? En moet ik de donkere urine ook zsm melden aan de gyn of kan ik daarvoor mijn volgende controle gewoon afwachten? (Volgende controle is volgende week maandag) Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoor graag wat julllie denken.
Ik heb 4 keer zwangerschaps cholestase gehad, bij de eerste met 31 weken waarden bleven rond de 55 bij de tweede met 29 weken waarden bleven rond de 68 derde vanaf 27 weken de waarde 78 en bij de vierde vanaf 23 weken waarden bleven 162 Mijn tips warme douche aan zetten, dan koud dan lauw om het af te sluiten, alleen koud moet het lichaam te hard werken en daar krijg je juist jeuk van, naast het bed had ik altijd steeds koud water met veel ijsblokjes en een vork🙈 Ga niet smeren met zalfjes, ook geen koelzalf want de jeuk zit in je lichaam, de koelzalf zal niet helpen en bezorgd enkel meer jeuk, bij droge huid wel smeren maar niet te veel Ik heb lichttherapie aangeboden gekregen dit mag 3 keer per week en schijnt jeuk te verlichten maar eenmaal daar bleek ik niet te mogen ivm chronische ziekte maar licht therapie zou je dus eens kunnen opperen Bij mijn vierde bleek dat Als je slaap tekort krijgt Mag je in het ziekenhuis slapen, je krijgt dan een prik, wat er in die prik zat weet ik niet en goed slapen deed ik er niet op maar het nam echt 24 uur de jeuk weg ! Het Mag niet zo vaak en een week later was ik al bevallen maar anders zou ik het zeker eens in de week willen 🙈 Donker wordende urine kan wachten tot de volgende afspraak, doen ze eigenlijk vrij weinig mee is mijn ervaring, ik had de urine zo donker dat ze in het ziekenhuis dachten dat ik bloed plaste, ik had hele gele ogen en toch was het iets dat er bij hoorde en tot 37 weken zou er niets aan de hand zijn met de baby. Je zou altijd even de assistenten kunnen bellen en hun zouden er een notitie van kunnen maken en overleggen en afspreken dat als de gyn vind dat er wat aan gedaan moet worden je erover terug gebeld word, word je niet gebeld is wachten tot volgende afspraak voldoende. Sterkte ! Ik weet er helaas alles van en het is een regelrechte hel !
Wauw 4 keer gewoon Jemig dame dat heb je maar dapper doorstaan!!! Ja die jeuk.....echt brrrrrr k slaap met het raam open zodat ik het niet te warm krijg en deedbidd al wisseldouchen zeg maar. Thanks voor al je tips! Daar kan ik echt wat mee dus superfijn. Ik zal het dan morgen zekerheidshalve idd toch even melden maar ga er dan idd maar vanuit dat het verder ok is op deze manier. Als ik in mijn 'normale' toestand deze kleur zou plassen zou ik namelijk heel zekerweten een blaasontsteking hebben inderdaad Thanks voor je snelle reactie!
Ah vreselijk Ik heb het zelf bij mijn jongste gehad vanaf een week of 32. Met 35 weken was het ondanks medicatie (Ursochol) ineens omhoog geknald, daarom werd ik voor de zekerheid direct opgenomen en moest ik bij twijfel op de alarmknop drukken voor direct ctg etc. In het zkh kreeg ik ook medicatie om te kunnen slapen, want dat deed ik al twee weken amper. Met 36wkn was de waarde weer een stuk hoger en werd besloten die week nog in te leiden en niet tot 37wkn te wachten. Na de bevalling was de jeuk eigenlijk meteen over, ik had toen ook pas door hoe aanwezig die jeuk was geweest. Lichttherapie is bij mij niet genoemd, had ik graag geprobeerd! Ursochol werkte wel gelukkig, maar niet genoeg om de jeuk echt weg te nemen, ik kraste nog steeds met m'n haarborstel over mijn armen etc. Mijn urine was ook heel donker; dat hoorde erbij volgens de gyn. Net zoals bv geel oogwit (had ik zelf minimaal, mijn huid had wel een wat gele kleur). Ik stond veeeeel onder de douche, even geen jeuk. Alleen was afdrogen echt weer een ramp, dat triggerde de jeuk weer... Veel sterkte!
Heb je het trouwens al gehad over inleiden ? En hoevaak krijg je een bloedonderzoek en word dit wel met spoed opgestuurd zodat je de volgende dag uitslag hebt ? Boven de 10 onder de 40 is inleiden maximaal bij 38 weken ! Sommige artsen vinden dit onnodig maar als jou waarde nu 30 is en blijft... Kan het zich met 37.6 bijvoorbeeld wel opeens gaan verdubbelen per 24 uur en als je dan met 38.4 word ingeleid kan de waarde echt veel te hoog worden, ik kreeg elke twee dagen een bloedtest met volgende dag uitslag, boven de 40 moet je echt met 37 weken bevallen het kan echt levens bedreigend zijn voor je kindje Ik zou daar wel hele duidelijke afspraken over maken. Bij de vierde was mijn waarde 162 en dat was ook echt veel te veel, maar onder de 37 weken niet schadelijk, hoewel ze in Amerika met deze hoogte al met 34 weken zouden inleiden. Maar goed dat is vertrouwen dat je dsn maar in de arts moet hebben, ik werd goed in de gaten gehouden, de baby ook, om de dag een ctg scan en bloedprikken en bij afwijkingen zou het meteen gebeuren ( inleiding ) uiteindelijk ben ik bij 3/4 zelf in de 36e week bevallen. Maar echt, ik zou niet langer dan die 38 weken willen lopen en met 36 weken een testje willen die uitslag afwachten als die hoger dan 40 is ingeleid willen worden met 37 weken en onder de 40 ingeleid willen worden met max 38 weken
Oooow echt? Nee er is mij alleen gezegd dat ik een week later weer moest prikken (eerste keer geprikt op zondag 4 dec en uitslag had ik 6 dec) en ik heb uiteindelijk afgelopen vrijdag weer laten prikken ivm de toenemende jeuk maar die uitslag is dus nog steeds niet binnen de ukkies worden nu met 36+6 gehaald via een geplande sectio. Denk niet dat ze dat nog naar voren gaan halen eigenlijk. Oooow na het douchen sta ik minstens nog 20min af te drogen omdat de handdoek dan zo lekker schuurt zeg maar en scrubben is ook echt favoriet momenteel
Ja wat een hel is dat !! Waarde van 30 en ingeleid 37.6 Sterkte ! Na je bevalling is het gelukkig zo weer weg.....
Meestal Bij alle vier was het inderdaad meteen weg, maar sinds de vierde heb ik cycle itching, of te wel, cycus cholestase, elke maand tijdens de ongesteldheid een aantal dagen dat mijn leverwaarden weer omhoog gaan en jeuken, aan de jeuk voel ik al dat ik ongeteld moet worden 🙈🙈 Maarja gelukkig maar 3 dagen per maand 👍🏼
Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn waarde 24 is. Ik heb eigenlijk helemaal niet zo'n jeuk (nog). Ik ging meer voor de zekerheid. Ik hoop dat dit zo blijft. Hoe meer ik er nu mee bezig ben hoe meer jeuk ik natuurlijk krijg grrrrr. Ik krijg nog geen medicatie wat ik eigenlijk toch wel raar vind... Ik hoop morgen een nieuwe uitslag te hebben. Vanmiddag weer bloed geprikt. Morgen gaan we denk ik ook een plan maken. Ik heb wel al weken veel pijn in mijn rechterbovenbuik, ribbenboog en rug, maar leverwaarden zijn steeds goed. Mijn glablaas is ook verwijderd, dus vraag me af of dit invloed kan hebben... Ik wil liever niet ingeleid worden, maar nader al de 38 weken en daar word ik toch ook wel angstig van eigenlijk. Ik hoop dus toch op misschien vrijdag of vanher weekend al inleiden... (Dan maar door de zure appel heenbijten). Sterkt met de jeuk!
Ik wil je niet bang maken, maar ik zou echt ingeleid willen worden, veel artsen wachten ook liever af zeker als het zo " laag" is ....maar vanaf 37 weken is boven de 40 gewoon echt levens gevaarlijk ! Ik ken serieus vrouwen van over de hele wereld ( lotgenoten Facebook ) die hun kindje eraan verloren zijn Nu was je waarde van .... Laten we zeggen gister bloed geprikt 24, vandaag kan dat 48 zijn, morgen 96 en overmorgen 192, het kan per 24 uur verdubbelen... Niet per 24 erbij maar letterlijk verdubbelen. Ik zou het nooit niet op mijn geweten willen hebben, ik zou eerlijk waar een tr*t zijn en letterlijk zeggen oke jij wil niet inleiden ik ga akkoord maar wil zwart wit op papier hebben dat je inleiding weigerd met 38 weken en dat als er ook maar iets gebeurd dit volledig de verantwoordelijkheid van de arts is en ik hem dan aanklaag en hij hiermee akkoord gaat, en ook dagelijks ctg dagelijks bloedtest met zelfde dag nog uitslag. Maargoed ik ben een b*tch als het gaat om de levens van mijn kinderen, en de vierde ben ik bijna verloren al dan niet aan de cholestase maar echt een kinder leven is zo heilig, niet in willen leiden van dokter en of moeder kan ik me dan simpelweg niet voorstellen. Sorry als ik het gemeen zeg zo bedoel ik het niet, maar persoonlijk zou ik niet blijven lopen tot na de 38 weken Je moet natuurlijk je eigen gevoel ook volgen want als jij echt nee zegt en je staat niet open voor inleiding dan kan je eigen lichaam ook blokkeren en dat heeft ook geen zin. Nogmaals sorry als ik het hard en bot zeg.
Ik denk dat ik morgen wel ga hebben over snel inleiden hoor. Ik wil zelf al morgen of vrijdag starten en denk eigenlijk dat ze daarin wel meegaan. Vind het alleen raar dat ik die medicijnen niet heb gekregen...
Idd, echt inleiden voor 38wkn, het is het risico echt niet waard. Hier met 36+4 de inleiding gestart; mijn gyn wilde écht niet tot 37wkn wachten gezien de risico's. (Mijn waarde was toen enorm, weet het niet meer exact, maar veeel harder gestegen dan verwacht.)
Ja, dat is gek! Ik kreeg direct medicatie, nog voordat er uberhaupt een resultaat binnen was van bloedonderzoek. Mijn klachten waren duidelijk cholestase, dus gyn wachtte niet af. Dag later waren de uitslsgen binnen en werd mijn dosering direct verhoogd.
Komt ook omdat ik dus maar heeel weinig jeuk heb... Ik zou nog gebeld worden door de arts, maar die belt maar niet grrrrrrr. Dan ga ik zo maar weer de verloskamers bellen...
Ik heb gebeld. Mijn waarde was nu 12, dus dat stelt me voor nu wel even gerust. Ik ben benieuwd wat het beleid gaat zijn. Ik ga in ieder geval voorstellen of ze willen kijken of ik gestript kan worden. Ik zou het liefst ook zsm bevallen, maar inleiden lijkt me ook geen pretje als het toch niet nodig is. Pfffffff. Ik heb ook geen jeuk, of nauwelijks, dus dat maakt het ook zo gek.
Ik ben 3 keer ingeleid 36.3 36.5 en 37 weken, die gingen zo soepel met relatief weinig pijn ( tot 6 cm ) vanaf 6 cm een uur weeen storm en toen volledige ontsluiting in dat uur en 12 8 en 8 minuten moeten persen, als ik terug kijk appeltje eitje doe ik zo opnieuw, de vierde niet ingeleid ( 36.1) jemig wat een hel, weeen vanaf 35.6 rugweeen die niet ophielden 3 cm ontsluiting met 36.0 36.1 nog steeds maar zette wel door, heb 8 uur op 6 cm gehangen terwijl ik in een weeen storm zat om vervolgens opeens in 10 minuten volledige ontsluiting te hebben, doe mij die ingeleide bevallingen maar hoor Nee maar serieus het is niet altijd een pretje maar dat weet je op voorhand niet, mij is ook verteld door de gyn notabene hee je lichaam kan wel zelf weeen maken, dan zal deze veel makkelijker gaan, eh niet dus ! Het beste is daarom ook gewoon het over je heen te laten komen en zo rustig mogelijk te blijven, De waarde van 12 is natuurlijk relatief prima, maar nog steeds cholestase en nog steeds kan het opeens per 24 uur gaan verdubbelen dus voor mij zou nog steeds de max 38 weken zijn. Zelf onder de 10, je hebt hogere waarden gehad ( 24) en het kan zo opeens weer ophoog schieten. Fijn dat je wel geruster bent, als jij het vertrouwd en je voelt je kindje nog goed is het helemaal prima ! Misschien je nog nog kunnen vragen om af en toe een ctg scan te kunnen krijgen. Just to be sure
Hier ook zwangerschapscholestase gehad, vreselijk die jeuk.. Pas met 38.2 geconstateerd, dus maar een paar dagen jeuk gehad. Moest me meteen 's avonds toen ik de uitslag kreeg nog melden, volgende ochtend ingeleid. Dochter pas 's nachts geboren, inleiding duurde dus wel even, denk dat ze anders nog wel even had gezeten (1e dochter met 41.5 geboren..) Daarna meteen jeukvrij gelukkig!
Waarde was gisteren 20. Ziekenhuis wilde nog wachten. Baby niet. Vliezen gebroken en meconium in het vruchtwater. Vannacht dus bevallen. Met mijn dochter gaat het nu erg goed gelukkig. Ik heb nu meer jeuk onder mijn voeten??? Dus dat is een beetje raar... Dat had ik na mijn zoontje ook. Toen dacht ik dat het voetschimmel ofzo was...
Oek, gelukkig alles goed gegaan! In het vruchtwater poepen is een complicatie van zw.-cholestase, dus jullie hebben écht geluk gehad. Die jeuk onder je voeten is typische cholestatische jeuk, waarschijnlijk trekt dat vanzelf weer weg, maar misschien wel slim om je waardes nog eens te laten bepalen de komende weken om te kijken of ze goed dalen. Enneuh boven alles natuurlijk van harte gefeliciteerd!!!