Hallo allemaal, Sinds gister weet ik dat ik zwangerschapscholestase heb Daar ben ik best van geschrokken, met name van het risico voor de baby Ze zijn er per toeval achter gekomen. Zondag waren mijn man en ik in het zkh omdat ik de baby al 2-3 dagen minder/anders voelde bewegen. Ik kreeg CTG. De verpleegkundige nam een vragenlijst met me door, o.a. of ik nog andere klachten had. Ik zei toen gelijk dat ik veel vocht vasthoud en dat ik sinds een paar dagen jeuk heb. Jeuk over m'n hele lijf. Ze vond dat ik dat ook zeker aan de arts moest melden. CTG was goed, echo ook, hoewel de arts haar ook weinig zag bewegen. Wij al bijna naar huis, toen mijn man zei dat ik nog van de jeuk moest vertellen. Bij de arts ging gelijk een belletje rinkelen en heeft bloedonderzoek aangevraagd. Dinsdag moest ik weer voor CTG en echo (voor de zekerheid). Die waren gelukkig goed, helaas de bloeduitslagen niet. De waarde was 29. Gelukkig nog niet op de 40, maar wel duidelijk heel hoog. Definitief bij de gyn blijven dus. Medische bevalling. Kans is groot dat ik word ingeleid. Vrijdag naar de gyn. Die afspraak stond al ivm zwangerschapsdiabetes (dat heb ik sinds 2-3 wk...). Suikers gaan hartstikke goed, dus ik had de hoop weer naar de vk te mogen. Not. De baby was best aan de grote kant (zo is zw.diab. ontdekt), dus qua geboortegewicht maak ik me niet veel zorgen. Heeft iemand ervaring? Kan je zelf vragen om bij bijv 37 wk ingeleid te worden. Ik vind het nl echt heel eng, de risico's voor de baby. Of zijn die risico's er pas echt als de waarde 40 of hoger is? Niet dat inleiden nou z'n feest is... Kan bij 37 wk iets gedaan worden bij de gyn zodat de bevalling op "natuurlijke" wijze start? Ik heb gister zoveel info gekregen... Het overviel me nog al... Ik heb medicatie gekregen. Ik hoop dat dat werkt, maar is volgens mij niet om de bloedwaardes naar beneden te krijgen (volgens mij moet je het dan langer slikken). iemand tips&trics? Geruststellende woorden? Thanks alvast!
Ik heb bij de jongste ook cholestase gehad. Mijn eerste waarde was 22, toen was ik ongeveer 34wkn zwanger; verhoogd, maar niet 'dramatisch' volgens de gyn. Ik kreeg wel meteen Ursochol voorgeschreven en sowieso wekelijks bloedprikken, echo en ctg. Gyn zei dat het plan was om rond de 38wkn in te leiden. Een week later, met 35wkn, waren mijn galzure zouten gestegen naar 93. Dus echt een fikse stijging in een week! En dat met Ursochol. Dit was voor de gyn reden om me meteen op te nemen in het zkh, zodat ik bij de geringste twijfel meteen op de alarmknop kon drukken. Plan was om met 37wkn in te leiden en dus niet te wachten tot 38wkn. De risico's voor de baby nemen na ongeveer 37wkn toe, daarvoor zijn ze eigenlijk heel gering. Maar ja, natuurlijk maak je je zorgen! Ik sliep door de jeuk vrijwel niet, jeuk nam niet af en naarmate de 37wkn in zicht kwamen, werden we ook echt wel wat nerveus... Maar ctg was telkens prima! Gyn besloot - ook omdat mijn dochter groot werd geschat - niet tot 37wkn te wachten en met 36+5 ben ik ingeleid. Ik ben bevallen van een kerngezonde dochter van ongeveer 3350 gram. Helemaal prima dus! Jeuk was na de bevalling ook vrijwel direct voorbij.
Oh en de Ursochol helpt tegen de jeuk en kan de waardes ook omlaag brengen, maar dat maakt verder niet uit; ook als door de Ursochol de waardes dalen, blijf je risico lopen. Dus ik zou idd vragen om ingeleid te worden voor de 38wkn. Mocht je waarde boven de 80 uitkomen, dan nog eerder. Ik heb veel gehad aan de info van - ik meen - de nhg! Zal een link zoeken. Ik ben ingeleid met eerst een ballonkatheter om te primen, daarna zijn mijn vliezen gebroken en toen aan het infuus met oxytocine op lage stand. Niet volledig natuurlijk, maar door het primen + vliezen breken, krijgt je lichaam wel een seintje en krijg je vaak vanzelf al weeen. Oxytocine ter ondersteuning maakt die weeen effectiever. Ik vond het pittig, mede door het enorme slaapgebrek, heb een ruggeprik gekozen. Maar het was het zeker waard!
Hier ook bij beide kinderen cholestase gehad. Bij de eerste met 38 weken ingeleid, omdat ik op was. Sliep al weken niet door de jeuk. Baby geboren, jeuk was zo goed als gelijk weg. Zw nr 2 al bij 23 weken cholestase, medicatie gehad, maar hielp allemaal niks. Werd er alleen zo duf als een konijn van😊. 34 weken braken mijn vliezen spontaan, maar geen weeën. Ingeleid met precies 35 weken. Ook na geboorte was de jeuk helemaal verdwenen. Nu bij 3e zw word ik nauwlettend in de gaten gehouden, en moet ik bij de eerste symptomen gelijk contact opnemen met zh/gyn. Cholestase kan erg gevaarlijk voor je ongeboren baby zijn, vroeggeboorte en zelfs overlijden van de baby in de buik. Voor de moeder is cholestase ook vreselijk, je kan er echt van gaan doordraaien
dank voor jullie reacties! Ik heb zojuist m'n 2e waarde gehoord: zowaar gedaald naar 15!! Helaas had ik volgens mij gewoon een assistente van de poli aan de lijn en geen arts. Ze deelde me de waarde mee en that's it... De ursacol lijkt in elk geval aan te slaan! Vrijdag weer naar gyn. Mijn vragen nu: * Omdat de waarde verhoogd is geweest, evengoed indicatie om zwangerschap niet voorbij 39-40 (of 38?) wk te laten lopen? * kan de waarde, ondanks ursacol, toch weer stijgen? Wat zijn jullie ervaringen, als ervaringsdeskundigen? Ben voor nu opgelucht in elk geval!
Mijn gyn zei dat bij zw-cholestase het beleid is om eerder in te leiden, zo rond wk 38, ongeacht of de waarde is gedaald door de medicatie. Mijn waarde was 93 geweest en daarna gedaald naar 15 door medicatie, omdat het >80 was geweest, werd ik alsnog voor de 37wkn ingeleid. Of de waarde alsnog weer kan stijgen weet ik eigenlijk niet...
Dank je Purk! Heb het artikel waar je eerder al naar verwees er nog eens op nageplozen, maar kan het ook niet vinden. Er staat wel dat er geen bewijs is dat een daling van de galzurenzouten "de foetale uitkomsten verbetert' Kon wel vinden dat de zwangerschap sowieso niet voorbij de 40 wk "mag" en dat gestreefd wordt naar een bevalling rond de 38 wk. Ik hoop natuurlijk dat de bevalling spontaan start over 1-2 wk