Zwangerschapscholestase

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Aurorae, 2 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aurorae

Aurorae Lid

2 mrt 2019
    28
    16
    3
    Vrouw
    #1 Aurorae, 2 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
    Hoi,
    Bij mijn eerste zwangerschap kreeg ik met 38.5 weken zwangerschapscholestase en is de bevalling met 39 weken ingeleid omdat we niet konden wachten op de uitslag van de bloedtest. Na de bevalling bleek dat mijn waardes idd verhoogd waren (dit is mij verteld op het kraambed door de verloskundige dus ik heb er daarna nooit echt meer aan gedacht, alles was immers goed gegaan)
    Nu ben ik net weer pril zwanger en denk ik er eigenlijk pas weer over na.
    Zijn er meer die dit de eerste keer hadden en een volgende zwangerschap ook? Ik weet dat de kans groot is.. is dit een reden om onder controle van de gyn te zijn tijdens de zwangerschap? En is het überhaupt wel verstandig om een zwanger te zijn met grote kans op zwangerschapscholestase?

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had bij mijn tweede ernstige zwangerschapscholestase, daarbij werd aangegeven dat ik bij een volgende zwangerschap met beginnende jeuk meteen weer naar de gyn zou moeten. De kans dat je het weer krijgt is heel groot, maar er bestaat ook een kans dat je geluk hebt. Het is geen reden om niet zwanger te worden, als je goed onder controle bij de gyn bent en bv tijdig wordt ingeleid, is het risico voor je kindje (en jezelf) heel erg klein. Pas na de 37-38wkn neemt het risico op plotselinge foetale nood toe, met overlijden als gevolg, maar dat kun je met inleiden dus voor zijn.

Voor mij was het wel oprecht traumatisch, ik heb weken niet kunnen slapen en als ik sliep had ik vreselijke nachtmerries waarin die jeuk een rol had. Ik zat helemaal in een soort bubbel door die jeuk. Ik heb nu ook jeuk als ik de combinatiepil slik, en zonder pil heb ik ook fases van jeuk gedurende mijn cyclus. Ik kan mentaal een derde zwangerschap met zwangerschapscholestase niet aan.

Aurorae vindt dit leuk.
  3. Cil88

Cil88 Niet meer actief

Zit hier met hetzelfde. Vk gaf aan dat als ik jeuk voel gelijk aan de bel moet trekken. En ze me gelijk doorsturen voor bloed te laten prikken.
    Vorige keer bij 31 + 6 geconstateerd, ze zouden me inleiden bij 39 +1. Uiterlijk gebroken vliezen en zelf geboren met 39 weken.

Aurorae vindt dit leuk.
  4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb het ook gehad, vanaf week 26... helaas werd ik pas bij 37 weken doorgestuurd naar de gyn en een week later met hele hoge waarden ingeleid.
    De kans dat ik het straks weer krijg is groter maar hoeft niet. Hoef niet onder controle bij de gyn, maar bij jeuk direct aan de bel trekken... hopelijk neemt de vk mij dan wel eerder serieus.

Aurorae vindt dit leuk.
  5. Aurorae

Aurorae Lid

2 mrt 2019
    28
    16
    3
    Vrouw
    @Fuddey poeh dat klinkt heftig! Ik las dat een combinatiepil wordt afgeraden voor vrouwen die zw cholestase hebben gehad. Ik heb daar overigens nooit iets over gehoord van mijn huisarts toen ik weer aan de pil ging maar las dit 2 dagen geleden.. wat ik van de huisarts eigenlijk ook wel een slechte zaak vind

6. Aurorae

Aurorae Lid

2 mrt 2019
    28
    16
    3
    Vrouw
    Jeetje zo lang ermee gelopen! Wat slecht dat ze je niet serieus nemen.

Jullie reacties stellen mij wel gerust! Ik was echt bang dat het geen verstandige keuze was.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik mocht de combinatiepil proberen van de gyn, maar bij jeuk moest ik er meteen weer mee stoppen. Bij de eerste strip dacht ik iets te voelen, maar dacht misschien dat het toch inbeelding was. Bij de tweede strip kwam duidelijk die jeuk op handpalmen opzetten.
    Maar als jij geen klachten had, is het prima om ‘m te gebruiken!

8. Colinn

Colinn VIP lid

8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Ik heb bij m'n zoon cholestase gehad en daarom toen ook ingeleid. Ik ben nu zwanger geworden dmv icsi en heb niemand erover gehoord dat het niet verstandig is. Ik heb wel meer kans dat ik het nu weer krijg dus moet de symptomen goed in de gaten houden. Omdat ik alweer jeuk krijg heb ik voor de zekerheid wel alweer bloed laten prikken.

Deel Deze Pagina