Zwangerschapscursus alleen of samen met je partner???

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Orchidee86, 15 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anz87

anz87 Fanatiek lid

9 dec 2010
    1.903
    0
    0
    ik ging naar de zwanger en fit lessen van ggd.
    dat zijn 7 lessen waarvan 1 met partner.. vond het niet heel nuttig maar wel gezellig om een paar weken ervaringen uit te kunnen wisselen met meiden in dezelfde situatie.
    laatst de reunie gehad met alle beebjes, heel gezellig.
    wel begint die cursus al met 25 weken.. dus je bent wat aan de late kant:)
    partneravond was wel leerzaam voor de andere mannen.

2. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Wij hebben ook gekozen voor de cursus samen bevallen en nu 1 cursusavond gehad. Mijn man zag er wel tegenop, maar daarin was hij niet de enige hihi. Uiteindelijk zat hij daar met een goede vroegere vriend dus dat brak meteen het ijs in de hele groep. Deze avond was puur kennismaking en doorspreken van het programma van de komende weken en ik ben erg blij dat we hiervoor gekozen hebben. Komen veel verschillende ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen naar voren die ook regelmatig worden herhaald, daarnaast ook massagetechnieken, pershouding en wat technische en praktische info over de bevalling.

Wij hebben hiervoor gekozen omdat ik dit heel graag SAMEN wil doen en ik het een prettig idee vind dat manlief ook goed voorbereid is en mij goed kan ondersteunen tijdens de bevalling.

3. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Wij hebben bij de eerste twee samen bevallen gevolgd en dat beviel goed ;). De eerste bijeenkomst viel wel op dat er een hoop mannen niet zo heel veel zin in hadden, maar juist doordat je met evenveel mannen als vrouwen bent kan de sfeer wat losser worden voor beide. Naast de 'klagende vrouwen' konden de mannen soms ook even grappend 'klagen' over hun vrouw, en er was ruimte om hun twijfels en angsten goed te bespreken.
    Wij vonden het erg fijn en bij de tweede (en straks derde) een prettige manier om ook nog samen stil te staan bij de zwangerschap en naderende bevalling.

4. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Afgelopen maandag hebben wij Samen Bevallen afgesloten.
    Het was een hele nuttige informatieve cursus, die ik iedereen kan aanraden!
    Mijn man was eerst ook een beetje sceptisch, maar zegt dat hij er ook heel veel aan gehad heeft, en raadt het nu ook aan bij mannen die vader worden.

Het scheelt dat er alleen maar stellen zijn, dus het is heel normaal dat vaders aanwezig zijn.

5. Orchidee86

7 jul 2011
    79
    0
    0
    Druk, druk, druk
    NULL
    Bedankt allemaal voor jullie reacties!
    Ik merk dat de meningen heel erg verschillen maar ik denk ook dat dit heel persoonlijk is..

Ik ben al een tijd mezelf aan het orienteren maar heb altijd getwijfeld of ik wel een cursus wilde gaan doen. Daarom ook aan de late kant, maar ik zie dat er genoeg mogenlijkheden zijn zoals een weekendcursus of een cursus samen met de partner in 1 dag. Dus echt te laat ben ik ook niet :)

Wat een goede tip de cursus Voorbereid Bevallen.
    Ik ga me hier toch meer in verdiepen. Ik denk dat het niks voor mij is om 1x in de week 's avonds naar een bijeenkomst te gaan. Als ik in een weekend of 1 hele dag de informatie en cursus kan volgen samen met mijn partner zou het al helemaal goed zijn;)Het gaat mij er uiteindelijk om dat ik goed voorbereid ben op de bevalling. Dus ik ben benieuwd!

6. Arnoe

Arnoe Bekend lid

1 sep 2010
    869
    1
    0
    @enchanted - spannend, zie ik goed dat je vijf dagen over tijd bent? leuke avatar ook.

@ allen, zowio leuk om hier alle ervaringen te lezen. Die hou ik paraat voor een -eventuele - tweede :D

7. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Ben je met 27 weken nog wel op tijd dan?
    Hier is alles vrij snel vol, dus had me al met 18 weken opgegeven en met 24 weken gestart.
    De cursus heet ‘met vertrouwen bevallen’ en bestaat uit 10 lessen voor de bevalling en 5 lessen na de bevalling.
    Dit sprak mij het meeste aan omdat het een combi is van mensendieck/oefentherapie (dus uitleg over zit/opstaan/til-houdingen tijdens zwangerschap en hoe je rug/bekkenklachten kunt voorkomen/verminderen), ontspanningsoefeningen/opvangen van weeën, voorbereiding op de bevalling en de lessen na de bevalling helpen met houdingen voor badje geven/baby in draagzak, en je lichaam weer in shape krijgen.

Er is een partneravond op het einde, als voorbereiding op de bevalling: wat gebeurt er en wat kan de man doen om zijn partner te ondersteunen.

Persoonlijk zie ik een gezamenlijke cursus niet zitten en mijn man al helemaal niet, die is gewoon niet zoals ik. Maar de partneravond wil hij nog wel doen.
    Dat samen de zwangerschap beleven doen wij vooral thuis, maar hebben dan ook geen megadruk leven dus daar wel elke avond de tijd voor.

8. misa

misa Niet meer actief

Wij hebben 'm ook gedaan en het was vooral informatief. Maar erg leuk! Dus geen urenlang gepuf voor de mannen hoor..!
    Ik zou zeggen: doen!

Maar je doet het je man niet 'aan' hoor! Als jij dat prettig vind, kan het ook een stukje samen voorbereiden zijn!

9. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ik heb bij mijn vorige zw zwyoga gedaan.
    Ik heb bij de eerst zw ook gezwommen.
    Vriendin heeft de cursus samen bevallen gedaan en persoonlijk vond ik het niets. Wat ik van haar hoorde. Ook hebben ze er helemaal niets aan gehad. Eerste speedbevalling van 3 uur waar man vrij laat kwam en tweede ks.

Mijn mening, ik vind geen van de cursussen ergens over gaan. Ik vond het allemaal 10x niks.

Bij zw yoga bijvoorbeeld wordt geroepen dat je moet bevallen met een glimlach op je gezicht. Dat zou goed zijn voor de ontsluiting. Iedere vrouw die een keer bevallen is weet dat je alles behalve een glimlach op je gezicht hebt tijdens een bevalling. Whahhahaha nu kan ik er wel om lachen, dat wel.

Zw zemmen dat sloeg helemaal nergens op. Je kon het meer invalidezwemmen noemen. Echt! We deden zo weinig. Ik dacht aan echt zwemmen niet aan een beetje voorgetrokken worden door een vreemde alsof ik mijn eerste zwemslag aan het leren was pfffff.

De ademhaling is wel fijn om te leren maar eerlijk waar ik heb heel veel gehad aan een boekje. Volgens mij heette dat ook iets van cursus bevallen ofzo. Goed boek, down to earth enz.

Samen bevallen is denk ik leuk om idd samen met je kindje bezig te zijn. Persoonlijk zou ik dan eerder kiezen voor zw haptonomie ofzo. Ik denk voor mij ook iets te zweverig.

Maar weet je wat het voor mij is, ik vind het niet prettig als mijn man zich met de bevalling gaat bemoeien. Leuk dat hij er is maar blijf van mij af en ga zeker niet meepuffen ofzo. Puffen doe ik sowieso echt niet. Nee, hij mag er zijn maar meer ook niet. Ik ben teveel in mijzelf gekeerd daarvoor en wil gewoon niet gestoord worden.

Klikt arrogant he haha. Het is alleen echt zo. Een cursus samenbevallen is in ons geval dus echt geldverspilling. Mijn man leest ook veel over de zw.

10. Aloe

Aloe Niet meer actief

Theoretisch gezien kun je dat ook heel goed met boeken hoor.
    Op de praktijk kun je je amper voorbereiden want het loopt zoals het loopt.

Als je maar weet waar je op moet letten, hoe vaak weeeen, kleur vruchtwater enz enz.

Deel Deze Pagina