zwangerschapscursus doen of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door maartje25, 25 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje25

maartje25 Niet meer actief

Mijnbeeld bij een zwangerschapscursus is dat je met zn alle in een rondje zit en oefeningen doet. Dat je moet doen alsof je gaat puffen enzo lijkt me echt voor schut staan... Ik ben wat dat betreft ook een dombo in het zoeken/vinden van nieuwe contacten hoor.... :p

2. maartje25

Mijn man precies hetzelfde...die zegt dat hij het dan wel allemaal op zich af laat komen.. Dat vind ik wel jammer :(

3. Karin76

Karin76 Actief lid

9 aug 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook heel lang getwijfeld en uiteindelijk gekozen voor een cursus "Samen bevallen in 1 dag".. Dat is op een zondag, van 10:00 tot 16:00 met wat andere stellen samen. Is met partner. (zit ook een lunch bij)
    Ik wilde namelijk wel iets doen, maar 10 avonden ofzo heb ik gewoon geen zin in. Wel wil ik graag iets doen met mijn vriend samen, zodat het voor hem allemaal wat meer gaat leven. Dus uiteindelijk hebben we hiervoor gekozen.

En ik ga naar een borstvoedings voorlichtings avond hier in het zieken huis. Is gratis en lijkt me dat ze daar wel weten hoe of wat. Ik begrijp dat veel meiden toch wel een beter beeld hebben van wat ze te wachten staat na zo'n voorlichting. Zelfs mijn vriend wil wel mee.

Ook hebben ze eens per maand een soort open avond voor zwangere in het ziekenhuis. Mag je alles vragen wat je wilt over de bevalling en je mag een kijkje nemen op de kraamafdeling! Ga ik misschien ook nog wel doen.

Is trouwens allemaal in Almere

4. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik doe Zwangerfit, fitness speciaal voor zwangeren. Wekelijks een uur: cardiotraining, krachttraining, balansoefeningen voor oa je bekken en je veranderde zwaartepunt en ook pufoefeningen. Ik ben met 20wk begonnen en ik ben van plan om deze week weer gewoon te gaan, ook al ben ik dan 41 weken! Partner is niet betrokken, dat is wel jammer op zich. Rugweeen tegendruk geven oefen je met elkaar. Natuurlijk kun je dat wel je partner doorgeven. Ik heb er echt veel aan, voel me nog steeds erg fit en energiek, en het gevoel dat je een uur gesport hebt voelt voor mij beter dan dat ik een dag op de bank heb gezeten. Maar dat is persoonlijk, ik heb dan ook wel een makkelijke zwangerschap zonder kwaaltjes. Oja, en het wordt vergoed door de zorgverzekering.

Mijn vriend wilde perse niet mee naar een cursus. Ik heb wel spijt dat ik geen cursus borstvoeding heb gevolgd. Maar ik besloot pas met 35wk dat ik toch borstvoeding wilde proberen. Hoewel ik er erg tegenop zie, mn dat je zo gekluisterd bent aan huis en over mogelijkheden voor kolven (had hier graag meer over willen weten zodat ik er een positiever beeld van had gehad nu...)

Een cursus "hoe om te gaan met een enorm dikke buik" mis ik nog op de cursusmarkt:p

5. Queeny

Queeny Bekend lid

29 okt 2013
    891
    0
    0
    Ik had bij dochter yoga gedaan, heb er amper wat aan gehad want ik kon me niet veroeren van de bekkeninstabiliteit. De tips die ik daar hoorde had ik al van vrouwen die al eens bevallen waren, op dit forum gelezen, of uit foldertjes.
    In het ziekenhuis waar ik bevallen ben zijn ze heel pro borstvoeding dus ik kreeg direct hulp bij borstvoeding, dochter lag in no time aan mijn borst ondanks spoedsectio.
    Dus borstvoedingsinformatie avonden vind ik ook niet echt nodig, mede omdat iedere situatie en elk kindje weer anders is. Ik ben er eerder voor om zodra je vragen of problemen ervaart met borstvoeding gelijk een lactatiedeskundige laten komen.
    Die mensen zijn vaak goud waard.

6. Queeny

Queeny Bekend lid

29 okt 2013
    891
    0
    0
    O ja, mijn vriend had niet eens de folder van het ziekenhuis gelezen, wel meegenomen toen we in de verloskamer waren, maar toen is ie hem nog niet gaan lezen.
    Achteraf zei hij dat hij een bevalling best lang vond duren. Hahaha!!ja! Had dan even gelezen; gem. een uur per cm ontsluiting. Hihihi eigen schuld.
    Ik vond het wel schattig dat hij er zo bleu inging.

7. Queeny

Queeny Bekend lid

29 okt 2013
    891
    0
    0
    Zie je er na de cursus juist tegen op?
    Ik vond bij dochter in het begin wel even aanpoten, maar ja dat is zowiezo met zo'n klein baby'tje.
    Maar na een week of 3/4 vond ik het steeds gemakkelijker gaan.
    En die enorme handigheid die je krijgt;ik zat niet aan huis gekluisterd, en kon overal voeden. Met de goeie kleding en een sjaaltje om zag niemand dat ons kindje aan het drinken was, dachten dat ze gewoon lekker bij me lag te slapen.
    Kolven deed ik wel thuis en op het werk achter slot en grendel maar dan deed ik een spelletje op mijn telefoon terwijl of ik keek uitzending gemist app.
    Kijk gewoon hoe het gaat, je kan altijd nog een lactatiedeskundige inhuren of aan de gekochte voeding gaan.

8. maartje25

dat hebben ze inderdaad hier ook dus daar gaan we sowieso heen.

Samen bevallen in 1 dag lijkt mn man dan wel weer wat. 10 keer vind hij ook te veel. Kan je wel alles onthouden voor het "moment supreme??":) ik kan me voorstellen dat het best veel is 1 dag of vergis ik me daarin?

9. maartje25

whahaha wat een geweldige actie :)

10. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb de cursus niet gehad Queeny, daarom juist dat ik er voor mijn gevoel te weinig van weet. Mijn vriendinnen met kinderen hebben helaas allemaal negatieve bv-ervaringen, vandaar mijn terughoudendheid. Maar ondanks dat wil ik toch borstvoeding proberen. Ik hoop dat de kraamzorg me ermee kan helpen.

11. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    ik heb een cursus fit zwanger gedaan waarbij ook een voorbereiding hoort voor bevallen. nee niet elke keer puffen geleerd, maar wel hoe pers je op de juiste manier. welke oefeningen kun je vooraf doen en welke achteraf mbt bekkenbodemspieren. was een aantal keer en een vond met partner en dan voornamelijk ingegaan op de bevalling en weeen.
    en na de bevalling kregen we oefeningen om weer een beetje snel lekker in je vel te zitten en de boel een beetje op zijn plaats te krijgen.
    vooral de oefening mbt juiste manier persen en de ademhaling daarbij en de bekkenbodemspieren vond ik prettig. alhoewel dat ademhalen meestal ook wel vanzelf gaat....
    heb het enkel de eerste keer gevolgd.

12. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Oo Daan spannend, wij gaan dit volgende maand ook doen!

13. Queeny

Queeny Bekend lid

29 okt 2013
    891
    0
    0
    Aaah, sorry verkeerd begrepen/gelezen....ws kan kraamzorg je er wel mee helpen.

14. blondje1987

blondje1987 Actief lid

7 jan 2014
    128
    3
    18
    Vrouw
    Provincie utrecht
    Ik zit nu middenin in de samen bevallen cursus. Vind het een fijne informatapieve cursus. Niet zweverig ofzo. Ik hou van praktische info. En daar is dit ideaal voor. Ook voor mijn vriend. Die wil ook graag weten wat hij straks voor mij kan betekenen en kan doen.

15. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Wat mij betreft was de zwangerschapsyoga ECHT een aanrader!! Om verschillende redenen eigenlijk..
    Ten eerste was het heel fijn om ondanks alle hectiek 1 avond in de week te hebben voor mn baby/buik en mij en echt even te focussen op de zwangerschap.
    Er zaten drie partnerlessen bij waarin mn man heeft leren masseren (rug, bekken en benen).. Nou, hoef vast niet uit te leggen wat ik daar positief aan vond;)
    Tijdens de bevalling heb ik heeeeeeeel veel steun gehad aan de ademhalings/ontspanningsoefeningen. Vooraf dacht ik dat ik dat eigenlijk allemaal zou vergeten op het moment supreme maar heb er echt veel aan gehad. Als het je goed lukt om te ontspannen heb je echt minder pijn.

En tenslotte heb ik er een heel stel vriendinnen met kindjes aan over gehouden die ik nog regelmatig zie. Daar ben ik ook best blij mee aangezien onze vrienden nog aan het studeren zijn en voorlopig geen kindjes gaan krijgen. Was heel fijn om het met andere nieuwe mama's over borstvoeding, spuitluiers en slaapgebrek te kunnen hebben:p

PS de borstvoedingscursus is trouwens gratis via het consultatiebureau te volgen.. Was hier twee avonden. Ben er heen geweest. Was niet super nuttig maar vond het toch een fijn idee om alvast iets te weten:p

16. Cyll

Cyll Actief lid

3 apr 2012
    166
    0
    16
    Ik heb geen cursus gedaan voor mijn bevalling. Ik had bekken instabiliteit en mijn bekken therapeute heeft mijn ademhalingsoefeningen gegeven die ik wel heb gebruikt tijdens de bevalling. Ik heb een super bevalling gehad zonder horror verhalen zonder hechtingen en zonder pijnbestrijding. Dus het kan makkelijk zonder cursus :) de beste tip die ik kan geven probeer te ontspannen tijdens je bevalling en laat het over je heen komen.

17. maartje25

Bij de yoga krijg je dus ook ademhalingstechnieken?
    Ik heb een boek over borstvoeding besteld bij bol.com. Daar staat ook heel veel info in geloof ik

18. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    @ Maartje: Hier was de yoga bijna alleen maar ademhalingstechnieken;)

Vaak in het begin even een rondje kletspraat, daarna ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, misschien nog wat voor je houding ofzo.. Maar echt voornamelijk ontspanning en ademhaling.
    Zeker geen gekke acrobatische yoga houdingen met zwangere buik:p

19. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik doe geen cursus. Denk niet dat het iets voor mij is en mijn partner heeft al aangegeven sowieso niet mee te willen mocht ik me bedenken.
    Tja, er is er nog nooit 1 blijven zitten denk ik dan maar...

Deel Deze Pagina