Zwangerschapscursus nodig?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Vlinderbloem, 23 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zwangerschapscursus nodig?

1. Ik heb geen cursus gevolgd

2. Ik heb wel een cursus gevolgd maar er niets aan gehad

3. Ik heb wel een cursus gevolgd en het heeft me echt geholpen

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

:) :) :)

2. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Weet niet eens zijn echte naam meer :oops: elke les was het "zullen we vandaag zweefje weer hebben of zou marga er weer zijn" :)

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

haha :D
    Ik denk ook dat het wel ligt aan de leraar, die van ons is ook vrij nuchter, geen gedoe :)
    Ik merk wel dat ik het met andere dingen ook wel toepas, ik kan me beter ontspannen tijdens stressvolle situaties. Ik denk dat ik er wel mee door ga na de bevalling, ze hebben bij ons ook yoga voor net bevallen moeders, de baby gaat dan lekker mee :)

4. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hmmmm ik zal me eens in zwangerschapsyoga verdiepen. Google here I come!

5. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Ik doe (met partner) haptonomie, en ben dan nog wel niet bevallen, maar denk dat ik er wel wat aan heb.
    Had namelijk last van hyperventilatie, en viel nogal snel flauw. Gelukkig nu niet meer, maar ik leer daar ook naar plaatsen toe te ademen, en buik te ontspannen bij een harde buik!
    Hopelijk lukt dit tijdens de bevalling ook een beetje, maar dat kan ik dus nog niet weten!

Wel ben ik blij dat het maar 5 lessen vóór, en één na de bevalling is, en zonder andere zwangere erbij! In zo'n groep is ook niks voor mij, en puffen hoef je niet te leren, dat gaat dan echt wel vanzelf!

6. jessica1

jessica1 Niet meer actief

ik heb het ook niet gedaan hoor
    ben niet z'n discipline mens die trouw elke week gaat, heb zo iets van ik zie wel wat er komt en hoe de bevalling loopt ben daar erg nuchter onder( nu dan )

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ja die haptonomie heb ik bij mijn eerste zwangerschap 1 les van gedaan. Maar dat was mij echt veel te zweverig hoor.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

nou dit is wel heel toevallig ik krijg net de papieren van de kraamzorg binnen,ik krijg een borst voedingcursus kado.dus die ga ik wel doen en ik wil denk ik gaan zwemmen.dat lijkt me wel fijn.maar yoga is niets voor mij.

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hee da's mooi blusvrouw!

10. Nina1979

Nina1979 Lid

23 jun 2008
    54
    0
    0
    ik heb geen cursus gevolgd. Ga het nu wel doen, Ik werd gelijk overvallen door een weeënstorm van een uurtje of 6 en was totaal in paniek...

Dus nu wil ik iets gaan doen, maar weet nog niet wat...

11. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Maar was er dan niemand in je buurt die tegen je kon vertellen wat je moest doen, hoe je moest ademhalen enz?

12. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Oh ja, die borstvoedingscursus die ga ik wel doen, inderdaad gratis (via de kraamzorg), maar dat is maar 1 avond.

Er komt ook nog eens bij dat bijna alle cursussen hier in de buurt overdag worden gegeven... Tsja, dat is lastig als je fulltime werkt....

Dus ik hou het lekker bij mijn uurtje walvissen-zwemmen ;)

13. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Haha ik heb ook nog even gekeken bij mijn aanmeldingsformulier van de kraamzorg, en er zat inderdaad ook een formulier bij voor zo'n borstvoedingsavond. Hier kost ie wel 15 euro alleen. Maar ik doe het toch maar!

14. Tesse

Tesse Lid

15 feb 2008
    92
    0
    0
    Amsterdam
    Je hebt ook andere zwangerschapscursussen dan yoga hoor! Ikzelf ga een mensendieckzwangerschapscursus doen. Is ook maar 6 keer maar dan wel steeds 2 uur achter elkaar. Mensendieck is een vorm van fysiotherapie, dus ze gaan heel erg uit van houdingen en van praktische zaken, en niet van yoga-achtige zweefdingen. Lijkt mij een mooie middenweg.

15. music4life

music4life Niet meer actief

ik doe en ga geen cursus volgen want,,ik krijg goede begeleiding bij de bavalling zelf.. en ik werk veel dus vind zon cursus niet fijn na mijn werk,,ik hoef het niet te doen om in beweging te blijven ,en ook nt om rust te krijgen want als ik in bad ga ben ik ook rustig maar das mijn mening

16. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik heb zo'n cursus van de thuiszorg gedaan. Ik moet nog bevallen, dus weet niet of ik er dan veel aan heb of niet, maar voel me nu wel genoeg voorbereid om het aan te durven :D

Ik vond het leuk om met andere vrouwen contact te hebben, zeker ook 'in real life' ipv op het internet. Kan me voorstellen dat ik daar leuke contacten aan overhou na de bevalling en dat is volgens mij best handig. (Kom je nog eens buiten met je kleine ;) )

Ik vond het ook prettig om alle ruimte te hebben om vragen te stellen over het hoe en waarom van bepaalde oefeningen en puftechnieken enzo. Ik ben er zo een die het fijn om te weten waaróm iets op een bepaalde manier goed of minder goed voor je is. Denk dat ik het daardoor beter kan toepassen in m'n dagelijks leven (tijdens de zwangerschap) en hopelijk ook tijdens de bevalling.

Het is denk ik ook goed om dingen alvast te oefenen als je nog niet door de weeën overmeesterd wordt. Ik weet nu door de cursus veel beter hoe ik m'n bekkenbodemspieren kan voelen en spannen / ontspannen en ook m'n ademhalingsspieren enzo.

Het nut van zo'n cursus hangt natuurlijk wel af van wie m geeft, ik had toevallig een heel ervaren en toegankelijke lerares. Daar had ik al over gehoord van vriendinnen, dus informeer vooral eens in je omgeving naar af- en aanraders wat cursussen betreft!

Maar ook zonder cursus kom je vast de bevalling door. Uiteindelijk heb ik hopelijk ook een vk aan m'n bed die zegt wanneer ik moet puffen of persen, want dat ga ik in the heat of the moment echt niet meer zelf weten!

En ik vind het boek 'Duik in je weeën' van Carita Salomé echt een aanrader, zeker als je geen zin hebt in een cursus maar wel meer wil weten over hoe je lichaam werkt tijdens zwangerschap en bevalling en daarna. Denk dat je daar meer dan genoeg info uit kunt halen om het allemaal goed door te komen! De titel klinkt heel zweef, maar het is echt een superpraktisch dun boekje met veel heldere plaatjes. M'n vriend heeft er ook met plezier in gelezen, kun je nagaan!

17. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    ik weet nog niet of ik een cursus ga doen, misschien een stomme reden maar ik vind het ook gewoon super duur!
    en mijn moeder geeft zelf yoga en zij wilde me wel oefeningen leren, en veel weet ik nog van toen ik bij haar yogales deed.
    ik ga het er ook nog met vriendlief over hebben want het is ook zijn geld en weet eigenlijk zijn mening er niet over.
    ik ga het ook maar eens aan de verloskundige vragen.
    maar wel fijn die verschillende antwoorden hier.

18. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik heb hier de 'standaard' zwangerschapscursus van de thuiszorg gedaan. 9 bijeenkomsten (waaronder 1 partneravond) en 1 terugkomavond. Ik wilde vooraf ook niet, vond 't maar overdreven, maar m'n schoonzus is verpleegkundige op de kraamafdeling en die raadde me aan om 't wel te proberen. Mocht 't echt verschrikkelijk zijn, dan kon ik er altijd mee stoppen ('t kostte hier E 30,- wat ik ook nog terugkreeg van m'n verzekering).

Vond 't achteraf gezien best leuk om te doen. Had gelukkig allemaal leeftijdsgenoten in m'n groep. In 't begin leerden we wat oefeningen voor houding en bekkenbodemspieren. De laatste bijeenkomsten waren meer informatief. Informatie voor na de bevalling, tijdens de partneravond informatie over de (rol van de partner tijdens) de bevalling en allerlei nuttige weetjes. Had veel info ook al meegekregen uit boekjes enzo, maar toch blijft 't op deze manier goed hangen. Ook 't puffen was iets wat vanzelfsprekend lijkt, maar 't is toch handig om een keer 'gedaan' te hebben, net als de houdingen die je tijdens het persen aan kan nemen. Tijdens de bevalling wist ik door alle info precies wat me overkwam, in welke fase we zaten, ik kon de weeën heel goed wegpuffen en hierdoor ben ik geen moment in paniek geweest.

Ik zou de cursus geen tweede keer doen, weet 't nu wel, maar vond 't geen tijdsverspilling. Ik sprak gisteren een kennis die geen cursus had gedaan en die was tijdens de weeën op internet gaan opzoeken hoe ze nou moest puffen, omdat 't toch wel wat pijnlijk was... zorg dus dat je dat wel vooraf even opgezocht hebt ;)

19. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ik vind persoonlijk een cursus niet echt nodig, maar wel erg leuk.
    Ik heb de cursus Samen Bevallen gedaan, 6 avonden met 1 terugkomavond, allemaal met partner.

20. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Dames, allemaal super bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb na er over te hebben nagedacht besloten dat ik het niet ga doen. Ik heb van al die cursussen informatie opgezocht en eerlijk gezegd lijkt het me allemaal niets!

Wel heb ik me gister dus opgegeven voor zo'n voorlichtingsavond over borstvoeding, dat leek me nog wel handig.

Bedankt!

Deel Deze Pagina