zwanger en anti depressivum afbouwen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door finallyzwanger, 8 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. finallyzwanger

finallyzwanger Actief lid

4 jan 2016
    103
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey meiden, ben nu 6 wken en 1.5 bezig met de afbouw van 30 mg cymbalta. Ging eigenlijk heel goed.
    Splits de capsules om zo de helft binnen te krijgen. op advies van arts doe ik het zo.
    Afbouwen hoefde niet perse van arts maar dat wil ik zelf graag. dat snapte hij heel goed.

Nu alleen erg last van misselijkheid en hoofdpijn. tips?
    doe niks anders dan de teveel chips van gisteravond opboeren.. zo voelt het. koffie krijg ik niet weg en eten wil ook niet echt.
    terwijl ik de afgelopen 2 weken alleen maar juist erge honger had!

iemand tips of ervaringen met afbouwen AD tijdens zwangerschap?

2. Lindy

Lindy VIP lid

16 jan 2007
    5.390
    1
    36
    ben fulltime mama
    haai meid ik kom van de 30 mg citalopram ben dan wel afgebouwd voor ik zwanger was,
    was ook zo misselijk en hoofdpijn er van,.
    en dat in combinatie met jou hormonen nu is geen pretje.

voor de hoofdpijn mag je een paracetamol pakken
    de misselijk heid is kleine beetje eten.

niet te snel willen afbouwen meid per 5 mg adviseerde mijn arts, is zit nu op 10 mg :D
    ben iin oktober begonnen met afbouwen
    heel veel succes

3. Ennetje

Ennetje Actief lid

19 aug 2013
    335
    0
    16
    Misselijkheid en hoofdpijn zijn ook normale zwangerschapssymptomen dus ik denk niet dat dit per se door het afbouwen komt. Mijn arts adviseerde mij trouwens om juist NIET af te bouwen tijdens de zwangerschap. Dit had je eigenlijk beter van tevoren kunnen doen... Stel dat je toch weer depressieve klachten krijgt, dan kan dat schadelijker zijn dan nu gewoon je normale dosis aanhouden.

4. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Hier bij de 1e zwangerschap afgebouwd met citalopram (30mg). Voelde me toen erg goed ma na de geboorte kwam het dubbel zo hard weer terug (ik slikte het voor paniekstoornis). Dus deze tweede zwangerschap besloten niet meer af te bouwen.
    Maar toen ik afbouwde had ik ook hoofdpijn en misselijkheid (1x in de zwangerschap en daarvoor met een ander AD ook dezelfde klachten).

5. Emmaxkus

Emmaxkus Actief lid

11 dec 2015
    371
    0
    0
    Ik moest afbouwen van Abilify 15 mg, dat is een anti-psychoticum met als hoofdmiddel Aripiprazol. Ik sta hierdoor ook onder medisch toezicht en ben aangemeld bij de kwetsbare zwangeren groep.

Ik kreeg flinke angst en paniekaanvallen, want moest eerst helemaal stoppen. Dat ging echt niet, dus nu de tabletten door de helft. Dit gaat prima. Die symptomen die je hebt kunnen te maken hebben met je zwangerschap, maar ook met het afbouwen. Vertrouw je het niet? Bel je psychiater of huisarts. Succes!

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    Ik zou echt heel langzaam afbouwen en eigenlijk een lichte dosering blijven slikken als de arts dat goed vind.

Stabiel blijven is erg belangrijk tijdens een zwangerschap en ophogen na de bevalling is makkelijker dan helemaal opnieuw starten.

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    Kun je misschien advies vragen bij een pop poli?

Wat je beschrijft kunnen trouwens ook "gewoon" zesngerschapsklachtrn zijn.
    Ik voelde na een week of 7 een stuk beroerder dan met 5 weken.

8. finallyzwanger

finallyzwanger Actief lid

4 jan 2016
    103
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor jullie reacties!

Ik zit op de laagste dosering van 30 mg. en die halveer ik dus nu.
    Ik hoefde niet perse af te bouwen maar de arts kon me ook geen zekerheid geven dat het geen effect kan hebben op de vrucht.
    Nou ja. ik splits nu de capasules en scheid de bolletjes.
    Zal het nog eens even bespreken.. het opbouwen was idd een hel!

Wordt nu gek van de hoofdpijn en misselijkheid maar ook zeer grote kans dat dat door mn zwangerschap komt;)

Paracetamol helpt niet.. neem al 2..
    heb wat verzachtende muntolie/verkoelend.

Zometeen komt moeders voor moeders!

9. Jolanda30

Jolanda30 Lid

22 dec 2015
    26
    0
    0
    Lemmer
    Ik heb geprobeerd af te bouwen van 10 mg Citalopram naar 5 omdat het advies is om helemaal niet te stoppen tijdens de zwangerschap. Ik ben na een paar weken weer 10 mg gaan slikken en dat voede veel beter, wees voorzichtig met afbouwen. Hier geen hoofdpijn of iets dergelijks

10. Lindy

Lindy VIP lid

16 jan 2007
    5.390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Hier ondertussen al 1 week van de antidepressiva af ☺
    Tot nu toe gaat het super.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    cymbalta is ook een pijnstiller (wordt ook gegeven aan mensen met neuropathische pijn) het zou kunnen dat je hoofdpijn krijgt door het afbouwen (minder pijnstiller).
    De misselijkheid kan zeker ook komen door de zwangerschap, 6 weken is typisch zo'n termijn waarop dat erger wordt. Als dat te erg wordt en je te weinig kunt eten of drinken zou ik even overleggen met de arts.

12. 1203mama

1203mama Niet meer actief

Ik ben met mijn zwangerschap gelijk helemaal gestopt.. bij mijn vorige zwangerschap ook.. op een of andere manier voel ik me door zwangerschap helemaal geweldig.. helemaal geen last gehad en geen depressieve gedachten gehad.. denk dat me zwangerschap mijn anti depressieva vervangt :p
    Nu begin ik toch wel weer een beetje last te krijgen van depressieve gedachte.. kan ook wel zijn omdat ik nu eventjes door een stressvolle periode ga.. ik hoop dat het vanzelf weer over gaat.. maar heel veel stertke met afbouwen en luister naar je lichaam.. mijn huisarts zei altijd een depressieve moeder is erger voor het kindje dan de medicatie...

Deel Deze Pagina