Heej, ik deed een tijdje zwangerschapsyoga, en ben daar mee gestopt want vond het dus helemaal niks, maar mijn moeder bleef er maar op hameren dat ik een cursus MOET doen omdat ik anders in paniek raak tijdens m'n bevalling en omdat ik voorbereid zou moeten zijn op een bevalling, dus wilt ze dat ik zwangerschapsgym ga doen, nou vraag ik me af voor de meiden die zwangerschapsgym hebben gedaan; heeft het nou echt geholpen? en denken jullie dat jullie het zonder cursus niet hadden gered? En voor de meiden die helemaal geen cursus hebben gedaan; denken jullie achteraf gezien dat het nodig was geweest? Het lijkt mij namelijk dat iedereen het gewoon kan.. met of zonder cursus.. wat denken jullie?" Alvast bedankt.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb er (nog) geen ervaringen mee.. Zal wel nog even meelezen omdat ik niet eens wat er allemaal is en waar het allemaal goed voor is
Ik ga ook echt geen curcus doen .. Er is nog nooit een baby blijven zitten dus die van mij komt er ook wel uit
Zonder zw-gym...had ik het ook gered. Maar ik ben er wel van bewust dat ik heeeel veel info heb gekregen betreft ontsluiting en vordering ervan. Dat ik wist hoe en wat toen het begon. Waar ik bang voor was is me overkomen, lange bevalling, ondanks dat ik alles geprobeerd heb..alle tips en tricks. En idd ik had ook een momentje met hyperventilatie...daarvan wordt je misselijk (als je dat nog niet was) en moest ik kotsen...kotsen en hyperventilatie gaan niet zo lekker samen. Gelukkig was me man er..en die wist me weer in het ritme te krijgen van het "puffen" ....dus jah het was wel zinvol. De volgende keer doe ik het weer...ook omdat er gesport wordt en het een leuke manier is om bezig te zijn met je lijf/zwanger zijn en andere meiden ontmoet
Ik heb een zw-cursus gedaan, maar zonder had ik het ook wel gered. Toen ik daadwerkelijk weeen kreeg, was ik ALLES weer vergeten door de pijn. Gelukkig was er een aardige verpleegster die mee kwam puffen, waardoor ik me wat meer ging ontspannen. Naar mijn idee is iemand bij je hebben die weet wat ze doet en je goed kan begeleiden meer dan voldoende.
Tuurlijk zal je het zonder cursus ook wel redden. Kind komt er toch wel uit. Ik vind het alleen zelf erg prettig dat ik nu weet wat me te wachten staat en wat ik er tegen kan doen (de pijn). Ik ben een heel paniekerig persoon en wil daarom ook alles weten dus voor mezelf vind ik het wel goed.
Zonder cursus had ik het ook wel gered, maar het heeft wel geholpen. Doordat er dingen verteld werden over de bevalling zelf, mogelijke houdingen, hoe je vriend kan helpen etc.. Voor het puffen heeft het niks geholpen, ik hyperventileerde nog bijna..
Ik heb geen cursus gedaan en had dat ook helemaal niet nodig gehad. Ik perste in boedha houding en deed wat ik zelf fijn vond (de zusters hadden nog nooit iemand in boedha houding zien persen )
Ik heb een zwangerschapscursus van mensendieck gedaan. Of het zal helpen met de bevalling is nog even afwachten, maar tot nu toe heb ik er al veel aan gehad. Zoals info over de bevalling die je meestal niet in boeken of verhalen terug vind en veel oefeningetjes die goed zijn voor je bekken, rug, spieren etc.
MOETEN is dwang! Ik heb bij de eerste wel een cursus gehad. Dat was erg leerzaam, maar zonder die cursus lukt het ook. Ik vond het erg leuk, of ja eigelijk erg leerzaam. Je leert alles over je lichaam tijdens de zwangerschap, maar ook over de baby. En natuurlijk word je wel voorbereid op de bevalling. De weg die de baby aflegt, hoe hij dat doet, wat JIJ kunt doen om het zo vlot mogelijk te laten verlopen. Ik zou iedereen die echt heeeeel bang is aanraden om het te doen. Niet omdat het anders niet kan (bevallen, maar zodat jezelf enigsinds gerustgesteld bent en weet wat je kunt verwachten (dat neemt vaak ookal veel van de angst weg) Liefs
ik heb bij de eerste ook een cursus gevolgd en alles wat ik daar geleerd heb was ik op het moment van de bevalling kwijt (dat je niet met je hoofd moet persen anders krijg je gesprongen adertjes in je ogen) en dat had ik. maar qua gezelligheid dat vond ik wel ontzettend leuk we zien elkaar nu nog om de zoveel tijd.