Hallo dames, Ik heb eeb vraag, laatst belde de kraamzorg mij op voor een intake. Maar ze zei ook dat ik contact moest opnemen met de VK, voor de nacontroles. Maar bij mijn 1e en 2e zwangerschap werden de controles uitgevoerd na de bevalling door de kraamzorg. Waarom moet ik nu wel de VK bellen? Ik word bij de 37 weken ingeleid omdat onze vorige zwangerschap bij de 38 weken helemaal mis gegaan is. Ben nu 34 weken, maar de VK hoeft er toch niet bij? Bij Sylvana* hebben ze helemaal niks gedaan kwa onderzoeken bij mij,
Volgens mij doet de vk meestal wel een nacontrole hoor. Kijken hoe het gaat met het bloedverlies etc. En natuurlijk even komen kijken bij het kindje, is voor hun ook leuk! Veel succes nog met de laatste loodjes en deze waarschijnlijk moeilijke periode.
Bij de vorige 2 keren, hebben de kraamverzorgsters dat gedaan, de VK totaal niet. Kwamen niet eens langs.. Ik heb deze zwanger schap totaal geen contact gezocht met de VK, omdat ik in het ziekenhuis onder controle sta...
Volgens mij kun je het ook aan je huisarts vragen. Maar er moet wel iemand ingeschakeld worden voor de nacontrole.
Ik sta zelf ook onder controle bij de gyn in het ziekenhuis wegens een chronische ziekte. Bij mij gaven ze ook aan om contact op te nemen met VK voor de nacontrole en ga er inmiddels ook heen voor het persoonlijke aspect. Bij de gyn is het vaak erg klinisch, gaat alles goed ja of nee terwijl bij de VK ook ruimte is hoe het met jou als persoon gaat. Daarnaast komt een Gyn na de bevalling niet bij je thuis en Vk wel. Deze doet net even wat meer dan de kraamzorg heb ik begrepen. Zelf vind ik het wel fijn om zowel bij de gyn als Vk onder controle te staan. Succes in iedergeval met alles!
ik sta nu nog onder controle van de vk. Bij 36 weken wordt ik overgedragen aan de gyn in het ziekenhuis. Die doet de bevalling maar draagt het daarna weer over aan de vk die de nacontroles doen. Tevens verwacht de ha ook bericht dat ik weer thuis ben en komt voor de "sociale" controle nog even langs maar doet verder geen controles o.i.d.
Ik heb niet bij de gyn gelopen, maar bij de vk. Bij mij is er nog drie of vier keer een vk geweest in die eerst week. Ze keken zowel naar onze zoon als naar mij. Ze overlegden even met de kraamzorg, controleerden de temperatuurgrafieken en de aantekeningen over het vloeien. En ze bekekebij mij de knip (daar had ik namelijk heel veel last van.)
De verloskundige is volgens mij dan wel verantwoordelijk voor je in het kraambed. Dan komen ze zo'n 3 of 4 keer langs in de eerste week na de bevalling. Mocht je ook vragen hebben kun je hun bellen en als de kraamzorg ergens niet zeker van is gaat het ook in overleg met de verloskundige.
De eerste week thuis kwam de vk om de dag. Die vroeg hoe het ging en meestal waren de controles al gedaan door de kz. Na 6 weken had ik een nacontrole bij de vk. Even buik voelen en wat vragen.
Bij mij deden ze dat dus totaal niet, kraamzorg deed alles nakijken. De VK was binnen 10 min weer weg. Daarom vind ik het moeilijk, maar mede dat de VK die wij de vorige keer hadden, ons op het dooie gemakje naar het ziekenhuis stuurde. Toen onze dochter overleden was. Daarom vind ik het nu dubbel, en er zijn gewoon geen vaste VK´s daar.
Dan bel je toch een andere praktijk? Je hoeft niet perse een praktijk inje eigen woonplaats te kiezen hoor! Dus je kunt ook andere praktijk benaderen voor de nacontrole of evt. Je huisarts.
Huisarts kan dat ook ja? Dat wist ik niet, deze VK praktijk is de enige in de buurt hier. Heel raar, maar wel raar...
Huisarts mag ook en anders bel je een aantal praktijken die wat verder weg zitten. Wilde ook perse niet de vk-praktijk uit mijn woonplaats ivm negatieve ervaring, dus toen vk in andere plaats gebeld en het was voor hen geen probleem om de nacontroles te doen. Juist met nacontroles zijn ze meestal iets makkelijker, want die plannen ze gewoon in, dus de reistijd rekenen ze gewoon mee in de planning. Gewoon proberen, want het is belangrijk dat jij je op je gemak voelt in je kraamtijd! Succes!
Er moet volgens mij altijd iig 1 nacontrole van de vk of ha zijn. Bij mij is de vk voor de controle geweest en de ha is gewoon op bezoek geweest. En moest na 6 weken terug baar de gyn aangezien al mijn bevallingen in het zh zijn
Ik wordt tijdens mijn zwangerschap door de gyneacoloog in het ziekenhuis begeleid. Ben nog nooit bij een VK geweest. Ons kindje wordt in september via een KS geboren. Ik moest me aanmelden bij de verloskundige aanmelden voor de nacontrole in het kraambed. Ze komen om de dag voor mij en het kindje. Maar, zoals hier al wordt gezegd, mag een huisarts dat ook doen. Niet alle huisartsen willen nacontroles doen en verwijzen weer naar de verloskundige. Ik zou daarom eens overleggen. Ik kan me voorstellen dat je het misschien prettiger vind als de huisarts komt. Heel veel succes!