Zwangerschapscursussen wel of niet belangrijk?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Yotsuba, 17 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zwangerschapscursussen;

1. Ja! ik vind t leuk en belangrijk!

2. Nee, dit lijkt me helemaal niets

3. Niets voor mij maar ik doe het toch omdat ik denk dat het belangrijk is..

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ik heb zwangerschapsgym gedaan, vond het heel nuttig, leuk en gezellig! Als ik het over zou doen, zou ik zo weer gaan. Heb er veel van opgestoken, zowel theorie als praktijk. Echt leuk! Een aanrader dus!

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb eerst yoga gedaan en bij de 2e fit bevallen (of zoiets ;) )

Bij de 2e bewust gekozen, om op die manier éven met de baby bezig te zijn, omdat de oudste veel aandacht opeist.

Maar wat ik niet verwacht had: Ik heb toch weer wat dingetjes op gestoken ;) .

Als je het niet doet, zou ik wel kijken of je samen met je partner naar een info avond kan ofzo (als je in het ziekenhuis bevalt- hebben ze daar ook nog weleens info avonden -hoewel je daar ook naartoe kan als je thuis wil bevallen-je weet maar nooit tenslotte)
    Maar puur vanwege de info. Een klein beetje zodat je weet wat je kan verwachten en ook wat je man kan verwachten.

3. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik heb nooit geen cursus gevolgd (ja ooit 1 proefles maar ik vond het verschrikkelijk!! ) en ik kreeg tijdens het bevallen juist complimenten over hoe ik pufte en perste....
    Nou goed uiteindelijk is het alsnog een keizersnede geworden omdat ze niet verder wilde dalen maar ja dat was dus niet mijn schuld aldus de Gyn en VK....
    Dus ik zou zeggen: doe wat je gevoel je ingeeft, heb je geen zin in een cursus dan doe je het niet....
    De VK etc helpen je er wel doorheen als het goed is!

4. schaapje84

schaapje84 Fanatiek lid

22 nov 2008
    1.309
    0
    0
    Zie mezelf ook niet echt in een cursus zitten, heb er eigenlijk ook helemaal geen tijd voor, er zijn zoveel andere zaken die voor gaan, en als ik dan eens niets hoef, kan ik er niet aan denken dat ik ook nog verplicht ergens naar toe moet.

Bij de eerste niets gevolgd, nu bij de tweede ook niet.
    Wel wilde ik een borstvoedingscursus bijwonen tijdens de eerste, maar deze werd in datum verplaatst, toen was ik al zo ver, dat ik geen behoefte meer had om nog 2 avonden in de week aanwezig te zijn.

Alles is goed verlopen, en heb niet het gevoel gehad iets gemist te hebben.

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik heb geen cursus what so ever gedaan. Ik krijg al de kriebels als ik er alleen maar aan denk...met z'n alle in een kringetje oefen-puffen ;). Maw...niks voor mij dus. Ik heb het tijdens de bevalling ook geen seconde gemist. Het wegzuchten van de weeën ging vanzelf en mocht het niet helemaal perfect gaan dan heb je altijd nog een vk die je begeleidt en aanwijzingen geeft.

6. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Bedankt voor alle reacties tot zover :)
    Ik wordt hierdoor wel zekerder van mijn zaak, ik wil inderdaad wel naar zon infoavond van oa de verloskundige praktijk.
    En ik lees me gewoon goed in en probeer zo lang mogelijk te sporten :)

7. Storm

Storm Niet meer actief

Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn zoontje geen enkele cursus gevolgd. Ik heb een moeilijke bevalling gehad, maar dat kwam door de ligging en de grote van mijn zoontje en niet door het gebrek aan ervaring op de pufclub. Binnen twee tellen heb ik van de vk geleerd om mijn weeën weg te puffen. Komt bij dat ik door mijn sport al aardig wat ademhalingstechnieken onder de knie had en daar min of meer automatisch naar toe ging.
    Mijn lichamelijke conditie was prima. Ik had het geluk dat ik werkelijk nergens last van heb gehad, alleen maar versterkte allergieën door de hormonen, maar lichamelijk gezien kon ik tot het eind van de zwangerschap alles doen wat ik wilde, zei het in een lager tempo.
    Ik hoorde om mij heen alleen maar klaagzangen van zwangere dames, daar had ik geen zin in. En ook dit keer heb ik er geen zin in. Kan wel al panisch worden bij het idee dat ik met een hok vol zwangere kippen mijn toekomstige weeën leer weg puffen. Nee, dank u.

8. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    wij wilden wel bij ons dochtertje maar alles zat vol (babyboom)
    achteraf..... niet nodig geweest, gewoon luisteren naar je lichaam

9. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    ik heb nee dit lijkt me helemaal niets gestemd.
    ik heb een cursus gedaan en hoewel ik het best gezellig vond heb ik er niet veel of beter gezegd niets aan gehad....
    dus gezellig is het wel, maar nittig vond ik het niet.

10. pijman

pijman Niet meer actief

Ik heb het bij de eerste wel gedaan en nu, nee lijkt me niets gestemd. Beetje om de redenen die TS noemt. Als je denkt je er niet op je gemak te gaan voelen heeft het ook niet veel zin om te gaan. En je red het toch wel als je de juiste houding hebt. Je kan op het internet en in boeken ook heel veel informatie vinden. En er zijn natuurlijk ook gewone voorlichtingsavonden, dus helemaal onwetend hoef je niet te blijven zonder zo'n cursus.

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik heb geen zwangerschapscursus gedaan, het leek me helemaal niks. Wel heel veel gelezen over zwangerschap en bevallen. Ik heb de cursus niet gemist.

12. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Ik doe een zwangerschapscursus('gym'). Ik vind het erg leuk. Ik woon hier nog niet zo lang en vond het een leuke manier om andere meiden te leren kennen die ook nog eens in het zelfde 'schuitje' zitten :D We hebben een erg gezellige groep. Vooral de yoga/ontspanningsoefeningen vond ik heerlijk relaxt... sliep altijd als een roos daarna! En het is altijd gezellig.
    Vanavond is de laatste keer voor de bevalling.

Ik heb er niet mega veel geleerd... wat verschillende ademhalingstechnieken en vooral geleerd dat er niet speciaal iets goed of fout is... Zonder cursus lukt bevallen vast ook wel, al denk ik dat ik er straks bij de bevalling misschien wel wat aan heb. Dat moet nog blijken. Ik deed het vooral voor de gezelligheid dus:p

13. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Ik ben afgelopen donderdag voor het eerst naar zwangerschapsgym geweest. Ik doe het voornamelijk voor de kennis die je opdoet en ook om nieuwe contacten op te doen. Daarnaast krijg ik het 100% vergoed van het ziekenfonds.

Deel Deze Pagina