Ik ben bijna 18 weken in verwachting en ben aan het bedenken of ik wel of geen cursus wil gaan doen.. Nu mijn vragen aan jullie, Welke cursus heb je gevolgd? Hoe vond je de cursus? Heb je er iets aangehad? Ik zit te denken aan yoga, al hou ik helemaal niet van dat zweverige. Gym schijnt hier niet zo heel erg leuk te zijn vandaar Maar aan de ene kant denk ik ook weer.. misschien is het wel niets voor mij.. Liefs, LB
Yoga hoeft zeker niet zweverig te zijn hoor.... Ik heb zo'n cursus gedaan van 5x (je had ze ook van 10x maar daarvoor waren te weinig aanmeldingen). Ik vond er echt geen bal aan, heb er nauwelijks iets van opgestoken en er al helemaal niks aan gehad. Bij de tweede dus niks gevolgd. Er zijn er bij die het geweldig leuk en boeiend vinden..dus het is heel persoonlijk. Elmo
Ik heb driemaal zo'n zwangerencursus gedaan van de kruisvereniging hier in onze eigen woonplaats. Ik vond het heel bijzonder, heel gezellig ook, omdat je verhaaltjes hoort van andere vrouwen, ik vond vooral de herkenning zo fijn, je bent nooit de enige met kwaaltjes of onzekerheden. De eenvoudige gymoefeningen (10 minuten) hadden naar mijn idee niet zoveel zin, maar waren wel een leuke onderbreking. Vooral de ontspanningsoefeningen heb ik veel aan gehad. De puflesjes ook, dat was echt handig met de bevallingen. Vooral bij de derde heb ik er heel veel aan gehad, na 20 jaar was m'n algehele kennis wel wat weggezakt. Ik raad altijd iedereen aan om te gaan! Je steekt er een heleboel van op, je hoort goede tips van anderen! Altijd doen!
Ik heb bij nr 1 zo'n standaard cursus gedaan. 11 keer (waarvan 1 na de bevalling), en onder leiding van een fysiotherapeute. Ik vond het leuk, vooral het gezellig kletsen, omdat we met 12 dames binnen 3 weken waren uitgerekend. Dus er was altijd wel iemand die een zelfde kwaal/probleem had. De fysieke oefeningen vond ik minder nuttig. Wel enkele om bijvoorbeeld je heupen minder pijn te laten doen. De uitleg over de bevalling was wel leuk. Dat deed ze op de avonden dat de heren erbij waren. Sommigen trokken echt wit weg Ik zou bij nr 2 niet weer deze cursus doen. Ik denk aan een yoga-cursus, omdat ik bij nr1 wat lastig mijn ademhaling goedkreeg. En omdat ik best wel een stresskip ben soms. En anders ga ik gewoon zwangerschapszwemmen.
Ik zit nu op zwangerschapsyoga. Vind het echt super. Het is heerlijk ontspannend en je hebt echt goed contact met je baby. Hij wordt dan altijd heel actief. Ben zo blij dat ik daar voor gekozen heb. Een aanrader dus! Ook zit ik op de cursus 'samen bevallen' met m'n vriend samen. Ook dit bevalt goed. Je krijgt heel veel informatie over de bevalling ed. Weet nu een beetje wat ik kan verwachten. Succes met het maken van je keuze!
Hier helemaal GEEN cursus gehad, de vk vertelde me na de bevalling dat ze zelden zo'n beheerst iemand had gezien (qua ademhaling e.d). Ging bij mij allemaal vanzelf gelukkig
Ik heb bij de eerste de zwangerschapsgym gedaan via de kruisvereniging en zwangerschapszwemmen. Van de gym heb ik wel wat opgestoken, maar er was helaas nauwelijks gelgenheid tot contact met de andere deelenemers. Het zwemmen was vooral gezellig, maar wel zo gezellig dat ik een aantal daarvan nu nog spreek. Ik vond het leuk om andere aanstaande moeders te leren kennen, omdat ik in mijn vriendengroep de eerste was die zwanger was. Nu ben ik blij dat ik wat nieuwe mensen heb leren kennen die ook kleine kinderen hebben.
Ik lees even mee Mijn verloskundige gaf bij de intake aan dat het verstandig zou zijn een cursus over bevallen te doen omdat ik met vaginistische klachten heb gelopen bij de gyn. Maar ik zie dat zelf dus echt totaal niet zitten! Ik zie het voor me als een soort klasje waarmee je dan afschuwelijke horrorverhalen over bevallingen moet aanhoren en bloederige video's gaat kijken Heeft er iemand een dergelijke cursus gedaan? Hoe was dat en wat houdt het precies in? Ik heb verder alvast naar zwangerschapszwemmen gekeken maar in het dichtstbijzijnde zwembad doen ze dat op een avond tussen 9 en 10 dan lig ik dus al in bed. Ik twijfel nu of ik aan het bejaardenuurtje zal deelnemen, dat is 's morgens en lekker rustig. Het is toch allemaal vrije inloop, ik heb daar eerder ook gezwommen vanwege de rust. Yoga lijkt me ook wel leuk, alleen ik heb normale yoga gedaan en ben bang dat het me zal tegenvallen omdat je zoveel minder doet. Ik ben ook een beetje bang dat het meer praatgroepen zijn dan doe-groepen. Ik heb zelf helemaal niet zo sterk de behoefte om mijn zwangerschap met anderen te delen. Daarom zit ik juist hier, als ik er dan zat van ben doe ik lekker de computer uit En ik ben ook echt niet van plan om voor de sier te gaan zitten puffen, ik zou me werkelijk kapot schamen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik ben erg benieuwd!
@Assje: De cursus 'samen bevallen' gaat echt over de bevalling. Wat je ongeveer allemaal kunt verwachten ed. Heel veel dingen wisten ik en mijn partner helemaal niet. Wanneer je bv de vk moet bellen en wanneer je dan evt. naar het zh vertrekt. Ook wordt er duidelijk verteld wat de man allemaal te wachten staat en hoe hij jou het beste kan ondersteunen, zodat je zelf kunt consenteren op de bevalling. En nog een hoop van dat soort dingen. Ik vind het heel informatief. Wat het puffen betreft: dat valt allemaal wel mee hoor. Je krijgt die oefening wel, maar dat is maar eventjes. Wij zitten in een groepje met nog 2 andere koppels, dus het is heus niet zo dat je uitgelachen wordt of iets dergelijks. Je krijgt ook veel ademhalings technieken die je kunt toepassen tijdens de weeen. Ik hoop dat je nu een beetje een goed beeld hebt bij de cursus. Groetjes Miriam!
Ik doe zwangerschapsyoga. Ontzettend leuk. Zo beweeg ik tenminste nog een klein beetje en de ontspanningsoefeningen zijn aangenaam. Nu heb ik gelukkig wel een "juf" die totaal niet zweverig is en dat vind ik wel prettig. Of ik er met de bevalling wat aan heb moet nog blijken, maar ik vind het nu gewoon leuk en gezellig.
Ik volg ook de cursus 'samen bevallen' wij zitten in een groep met vijf andere stellen, heel leuk. Vind het vooral leuk dat je dit samen met je partner doet, die hoort er tenslotte ook bij. Je krijgt heel veel informatie waar je wat aan hebt.
Welke cursus heb je gevolgd? Zwangerschapsyoga, van week 23 tot week 37. Hoe vond je de cursus? Zweverig, dat ben ik absoluut niet. Ik had geen ervaring met yoga. Maar als je het zweverige uitschakeld (heb er veel om gelachen met mijn vriend) heb je er wel wat aan. Je hebt weinig contact met je medezwangeren omdat je vooral met jezelf bezig bent bij yoga. Veel focus op ademhaling. Heb je er iets aangehad? Ja! Tijdens mijn zwangerschap gaf het me meer ademruimte. Ik had het idee aan het einde van de les meer lucht te kunnen inademen. Vooral aan het einde van de zwangerschap (als je wat 'inzakt') erg prettig. Tijdens mijn bevalling hebben de ademhalingsoefeningen me erg geholpen om de rust te bewaren. Houdingen verder geen tijd voor gehad haha het ging hier erg snel. Ik vond yoga een aanrader als je behoefte hebt om eens in de week rust te nemen en echt bezig te zijn met je lichaam en je zwangerschap. Voor mij, heb een hectische baan, echt een moment van rust geweest. Ga trouwens nooit op gewone yoga haha want ben er nog steeds het type niet voor verder
Ben zelf naar de gym geweest. Ik denk dat ik er met name onbewust wel veel aan gehad hebt. Nam bij mij een stukje onzekerheid over onbekende (1ste bevalling) weg. Wat ik jammer vond was dat ik een begeleidster had die zelf nog geen kinderen had. Dus alles was vrij theoretisch. Dat zou bij mijn keuze een volgende keer wel een pre zijn. 2de keer zie ik geen meerwaarde in.
Ik volg bij ons in de sportschool de Zwanger & Fit cursus.. Zijn 15 lessen, waarvan 9 voor de bevalling en 6 erna. Eerst een half uurtje theorie (ontspanningsoefeningen, bekkenbodemoefeningen, en over de bevalling etc.) olv. een fysio en dan nog een uurtje de sportschool zelf in om aan de apparaten te hangen.. Voelt voor mij prima en lekker, vooral omdat ik niet van de yoga etc. ben. Succes met je keuze!
Ik doe Zwangerfit, zijn 10 lessen, waarvan 1 partneravond. Ik heb nog 2 lessen te gaan. Het is wel leuk, niet zo actief als ik had verwacht, maar je bent toch even bezig, en leert wel welke spieren je kan trainen zodat je zo weinig mogelijk klachten van je bekken krijgt. Ook elke les een stukje theorie, ook wel handig, maar niet iets wat je niet op internet of in een boek kan vinden. Ik vind het vooral leuk om er elke week een uurtje mee bezig te zijn, samen met andere zwangeren
Hier ook yoga gedaan, vond het helemaal niet zweverig. Maar juist ontspannend, had het wel nodig even helemaal tot rust komen, tijd voor mezelf.
Zelf ben ik van plan om zwangerschapszwemmen te gaan doen. Verder wil ik nog rond kijken wat er allemaal is.
Alleen bij de eerste. Cursus zwanger en fit Erg gezellig, fijn om even een avondje alleen met jezelf, je baby en andere zwangere mutsen te zijn Zonder had ik ook kunnen bevallen, maar heb er leuke contacten aan overgehouden!
Hoi, Ik doe zwangerschapsyoga en dat is bij mij helemaal niet zweverig! Is een blok van 8 lessen, 1 avond is mannenavond dus dan mogen de mannen mee. Ik vind het heel fijn om en oefeningen te doen maar daarnaast is het ook echt een rustpunt en ben je echt even met jezelf bezig. Ook is het maar een klein groepje wat het ook fijn maakt. Groetjes