Echodense darmen.. wie nog meer?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door baby90, 18 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Vorige week woensdag heb ik mijn 20 weken echo gehad. Alles is goed met de baby gelukkig, maar wel echodense darmen. We kregen 2 dagen om na te denken over een punctie, maar dit doen we niet vanwege het risico.
    De nipt krijgen we niet. Niet vergoed, maar mag ook niet zelf betalen hier in NL.
    We laten ons wel testen of we dragers zijn van cystic fibrose (taaislijm ziekte). Verder kunnen echodense darmen nog andere dingen betekenen zoals trisomie 21, 18 en 13.
    Ik ben draagster van een translocatie, maar of daar ook echodense darmen bij voorkomen wisten ze niet. Lijkt mij wel.. maar als ons kindje een ongebalanceerde translocatie heeft dan denk ik dat er veel meer mis zou zijn, want dan is ze niet levensvatbaar buiten mijn buik. En verder zag ze er dus keurig uit.
    We zijn natuurlijk erg geschrokken en zijn afgelopen donderdag bij Jan Koning geweest en die heeft ook gekeken. Hij zei dat hij dit zo vaak zag, en t niet eens zo erg wit was. Daarbij was het maar een klein gedeelte van de darm zei hij. Hij mag geen garanties geven natuurlijk maar hij maakte zich niet zo'n zorgen. Dat heeft ons denk ik ook een beetje over de streep getrokken om geen punctie te doen.
    Ik ben afgelopen zaterdag geprikt op eventuele infecties, dus ik denk dat ik daar vandaag de uitslag van krijg. Dat zou namelijk ook te maken kunnen hebben met echodense darmen.
    Het grootste deel van de baby's met echodense darmen heeft niets, dus is onverklaarbaar en dat zou natuurlijk ook nog kunnen.

Pff.. warrig verhaal;)
    Ergens ben ik er wel rustig onder en heb ik er vertrouwen in. Maar anderzijds.. pff, een kindje met down of taaislijmziekte is niet niks.. maar ze is sowieso welkom❤

Meer dames met ervaring hiermee? En wat kwam er bij jullie uit?

2. dezelfde

dezelfde Actief lid

25 aug 2014
    112
    0
    16
    Bij mijn 20-wekenecho vorig jaar werden ook echodense darmen gezien. We zijn toen getest op CF-dragerschap (gelukkig niet!), maar ik heb wel een NIPT aangeboden gekregen in plaats van een punctie. Wat raar dat jij die niet aangeboden krijgt!

Wij wilden geen punctie en hebben dus de NIPT gedaan en gelukkig was er geen sprake van trisomieën. Ik ben ook nog getest op CMV, ook daar kwam gelukkig niks uit.

Maar wat vond ik het slopend, die weken tussen de echo en de uitslagen van de testen! Ik heb toen wel van veel mensen gehoord dat echodense darmen vaker voorkomen en dat het ook vaak niks betekent en een echo later verdwenen is. Daar hebben wij ons toen maar aan proberen vast te houden... Zoon bleek na de geboorte overigens wel een aangeboren darmafwijking te hebben, maar dat had meer te maken met de 'uitgezette darmlissen', die ze ook tijdens de 20-wekenecho zagen, dan met de echodense darmen.

Heel veel sterkte! Ik duim voor je dat er niks uit de test komt! (En vraag nog eens goed na waarom je de NIPT niet aangeboden krijgt!)

3. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Bedankt voor je berichtje!! Ik krijg geen nipt aangeboden omdat wij geen combinatietest gedaan hebben. Dan mag het niet in NL. Héél raar.. want een punctie is duurder en dan moet je maar risico lopen.
    Klopt mijn neefje had ook echodense darmen en daarbij 2 vaten in de navelstreng ipv 3. Maar niets aan de hand.
    Ik vind t nog n beetje lastig allemaal.

Dus bij jouw zoontje zagen ze nog iets met zijn darmpjes op de echo? Hopelijk is zijn darmafwijking niets ernstigs.

4. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    In het olvg ziekenhuis in Amsterdam kon ik destijds wel terecht voor de nipt, als ik die zelf wilde betalen. Ook bij echopraktijk zuid in Amsterdam. Beiden werken volgens mij met Gent samen. Wij hadden overigens ook geen combinatietest gedaan.

Die onzekerheid en dat wachten is heel zwaar. Ik wens je veel sterkte.

5. dezelfde

dezelfde Actief lid

25 aug 2014
    112
    0
    16
    Wij hebben ook geen combinatietest gedaan en toch kreeg ik de NIPT aangeboden. In het Radboud in Nijmegen was dat. Zij gaven aan dat de kans dat er met een punctie wat gevonden zou worden kleiner was dan de kans op een miskraam door die punctie. Daarom mochten we ook kiezen voor een (gratis) NIPT. Misschien kun je daar een second opinion aanvragen? Wat raar dat ziekenhuizen allemaal een ander beleid hanteren.

De darmafwijking van mijn zoontje is helaas wel chronisch: hij is nu (net) 1 en inmiddels 4x geopereerd. Maar waarschijnlijk hadden de echodense darmen er niet veel mee te maken, want dat was bij 30 weken bijna helemaal weggetrokken. Hij doet het verder hartstikke goed hoor, we merken helemaal niks aan hem. Ontwikkelt zich goed, is altijd vrolijk, echt een heerlijk ventje. :)

Ik was even een tijdje afwezig, vandaar mijn late reactie. Hoe gaat het nu?

6. Whoopie

Whoopie Fanatiek lid

20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Volgens mij kun je gewoon zelf via bijvoorbeeld Antwerpen een NIPT aanvragen! Moet je wel zelf betalen en is duur. Ik zou er toch nog eens op googelen... Hoe dan ook veel succes. Kan me voorstellen dat het spannend voor jullie is.

7. nonnie123

nonnie123 Lid

2 feb 2016
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu 6 weken op de echo zagen ze ook echodense darmen. Wij mochten vruchtwaterpunctie niet de NIPT. Wij wouden die punctie niet doen en hebben bloed geprikt voor taaislijmziekte beide geen drager. Zaten ook weken lang in spanning bang dat het iets ernstigs zal zijn. Ze zien het wel vaker op de echo hoorde ik probeer te genieten van je zwangerschap! :) ga er niet te veel mee zitten en over stressen. Als ze verder ook niks zagen op de echo en alles was goed. Wij zaten savonds in bed ook wel is te praten wat als er iets ernstigs is word je alleen maar verdrietig van.

8. MVG87

MVG87 Actief lid

18 jul 2014
    348
    0
    0
    Mijn zoontje had met de 20 wkn echo ook echogene darmen. Wel 'not as white as bone' maar kregen toch de NIPT gratis aangeboden in het Radboud in Nijmegen. Ook getest op infectieziekten, gelukkig kwam uit niks van dat een afwijking. Wel had hij en groeiachterstand en denken ze dat het daarbij pastte. Hij is met 37,5 wkn geboren, 1835 gram maar kerngezond!

9. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Bedankt voor jullie antwoorden meiden. Is toch al meer geruststelling.

Wij hebben ons ook laten prikken op taaislijmziekte en infecties, maar dat is 't gelukkig allemaal niet. Volgens Rijnstate in Arnhem krijgen we nergens meer in NL de NIPT. Ook niet zelf betaald.. Dus dan moeten we idd naar België.
    Gister toevallig even een korte echo gehad ivm veel regelmatige harde buiken, ze ligt goed op schema en is lekker bewegelijk:D Naar de echodense darmen wilde ze niet kijken want daar had ze geen verstand van.. Met 30 weken krijg ik pas weer een echo.. Vind dat n beetje lang duren.

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Oh maar met het antwoord dat je nergens in nl de nipt krijgt zou ik niet accepteren. Ik zou een van bovenstaande zkh bellen en vragen wat hun beleid is. Je kunt áltijd een second opinion vragen. Check wel de voorwaarden bij je verzekering.

Verder sta je er volgens mij heel goed in, voor zover dat kan natuurlijk. Sterkte met deze onzekerheid!

Deel Deze Pagina