Frequentie ferro tabletje slikken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Olifantje1991, 6 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Vraagje..
    Ik slik sinds 1,5 week 200mg ferrofumaraat i.v.m. een laag HB gehalte. Elke ochtend 1 tabletje zoals de verloskundige had voorgeschreven.
    Nu was ik vanmorgen voor het eerst bij de gynaecoloog en hij gaf aan dat ik beter om de dag een tablet kon nemen omdat dat effectiever zou zijn.
    Weet iemand hoe dit zit? Klinkt namelijk onlogisch in mijn ogen, minder slikken en dan wel een sneller stijgend HB?
    Zou het fijn vinden als het HB voor de bevalling wel wat gestegen is natuurlijk. Controle van HB is eind volgende week, dus ik ben eigenlijk geneigd om nu dagelijks te blijven slikken tot hij weer gecontroleerd is en dan evt. afbouwen naar om de dag als hij gestegen is.
     
  2. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.930
    12.404
    113
    Vrouw
    Ik moest van gyn elke dag nemen nuchtere maag met jus orange.
     
  3. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    De nieuwe richtlijn voor huisartsen is nu 2x week.

    Ze hebben onderzocht als je een flinke dosis ijzer binnenkrijgt , je lichaam dit herkent en de ijzer de dagen erna gewoon niet opgenomen wordt. ( Even simpel uitgelegd, je moet even googlen voor de exacte uitleg)

    Minder tabletten per week geven ook minder bijwerkingen zoals maagpijn en obstipatie( waardoor je als zwangere ook weer sneller aambeien krijgt)
    En zijn even effectief.

    De laatste twee keer dat ik ferro kreeg volgens de nieuwe richtlijn werkte het ook net de zo goed als elke dag een tablet.
    Ik ben er blij mee!!
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Ja dat deed ik nu inderdaad ook.
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Oké bedankt voor de uitleg, zal er nog eens naar zoeken dan, maar in die uitleg zit wel een logica.
    Werd inderdaad vorige week 2x erg misselijk toen ik hem op nuchtere maag nam, dus nu neem ik hem tussen ontbijt en lunch in.

    Ga vandaag nog even verder inlezen dan en anders toch maar wat minder innemen.
     

Deel Deze Pagina