Wij zijn nu bezig voor een derde kindje Tijdens mijn vorige zwangerschappen was ik vaak angstig om toxoplasmose infectie op te lopen en dat gaat nu doodleuk verder. Het is nog te vroeg om te testen maar het kan best zijn dat ik nu zwanger ben. Ik ben al heel voorzichtig met groenten, tuin en vlees. Maar mijn zoon vindt zandbakspelen erg leuk en komt elke dag met schoenen, kleren vol zand. Ook verzamelt hij stenen en kwam gister aanlopen met stenen met veel zand en modder er aan. De lente is begonnen, ze gaan dus ook veel in de tuin spelen nu. Ik vroeg me af of ik op deze manier ook geinfecteerd kan raken met toxoplasmose. Dus dat ik in aanraking kom met al het zand en modder die de kids van buiten meenemen of is dat te ver gezocht
Je kan moeilijk in een steriel kastje gaan zitten. Je kan van wel meer dingen ziek worden...maar je kan ook net zo goed onder een auto komen. Gewoon de normale leefregels aanhouden, dat is echt voldoende.
Nou, ik zeg: te ver gezocht. Je moet ook nog wel normaal kunnen "leven" als je zwanger bent. En als er in de zandbak geen katten kunnen komen zou ik me al helemaal niet druk maken...
Toxoplasmose komt echt haast niet voor hoor! Ik ben al zes jaar dierenartsassistente en heb mij hier in de zwangerschap op laten testen, als je namelijk al antistoffen hebt hoef je je niet zorgen te maken. Ik heb het dus nog nooit opgelopen, terwijl ik bijna dagelijks met zieke katten én soms hun ontlasting in aanraking kom... Zou me echt niet zoveel zorgen maken hoor!
Goh, toevallig zei ik vandaag nog tegen m'n man dat ik het niet leuk vind dat zoon in de zandbak speelt want daar komen hoe dan ook katten (die krengen lopen overal) en wie moet onze zoon z'n kleding wassen? Mama Maar m'n man zei dat ik me aanstelde. Dus loslaten! Van dat kleine beetje zand krijgen wij geen toxoplasmose... en idd, anders kunnen we beter in quarantaine tijdens de zwangerschap.
Ik ken je zorgen. Het is zeldzaam maar de parasiet kan lang in zand overleven. katten lopen buiten, poepen in zand, parasiet zit dan in het zand als de kat hem bij zich droeg. Het kan dus wel, maar is erg zeldzaam. Ik maak me ook veel zorgen dus ik doe extra voorzichtig; goed handen wassen, eten wassen etc en bij alles wat je eet, extra goed je handen wassen voor het geval er iets aan zat.
Hoi, ik snap je angst hoor. Was er eerst ook wel eens mee bezig; ik heb een hond die overdag buiten overal loopt waar ook kattenpoep zou kunnen liggen en 's avonds tegen me aan ligt op de bank. Maar ik denk dat als je normale hygiëne regels in acht houd dat er de kans heeeel minimaal is dat je het krijgt. Probeer het een beetje los te laten, succes!
hoezo? Ik zit iedere week wel met de kinderen in de zandbak en heb werkelijk nooit gedacht dat ik dit zou kunnen oplopen.